Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hallon
Jag sitter här och drömmer om en vecka i fjällen och funderar på hur vi ska sysselsätta alla i familjen. Vi ska väl försöka åka lite utför med dem som vågar och åka lite pulka och kanske längd med em som vill. Det skulle aldrig falla mig in att ha ett barn på ryggen när jag åker utför, men kan man ha en 2,5 åring i sele på en stillsam 3km-runda? Fjällpulka känns så meckigt...
Användarens profilbild
Av camsch
Jag hade vår strax över 2-åring på ryggen för några år sen när jag åkte längdåkning (också stillsamt med en 7-åring också med på egna skidor).
Det gick i alla fall jättebra :tumup:

Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att ha haft henne på ryggen för lugna utförs åk i blå/grön backe också, MEN det fick man inte.
Användarens profilbild
Av Fjärilen
Jag åker med Saga och har gjort så de senaste två vintrarna, då har hon vart 2,5 och 3,5 år. Det går fint! :tumup:
Jag åker visserligen inte i spår men det borde ju rent logiskt vara lättare.

Jag som tycker det är läskigt när det går fort har lite svårt med nerförsbackarna, alltså vi snackar en backe med en höjd på en meter typ, ramlar gärna lite lätt då men även det funkar med henne på ryggen. Iaf jag ramlar sällan bakåt, kan ifs bero på att jag slänger mej innan jag hinner ramla på riktigt :oops:

Tänk bara på att räkna med barnets vikt om ni ska hyra skidor. Jag har ju köpt skidor utan att tänka på barnet som ibland sitter därbak och spannet är lite kort.. Får lite väl mkt fäste och knappt nått glid. :roll:
Användarens profilbild
Av HPe
Å, jag skulle verkligen vilja åka skidor med min Skrutt, men har så taskig balans att jag ramlar flera gånger/tur (även på plant underlag :rodna: )så jag vågar inte. Nog blir balansen bättra för vare gång man åker, men.... Njae. Kanske är för feg!
Kunde jag åka (någorlunda) skulle jag inte tveka att ha Skrutt på ryggen!
Användarens profilbild
Av Majaå
Jag tycker egentligen inte att man borde ha barn på ryggen när man åker längd om man inte är extremt duktig eller har balans över normalgymnasten... MEN jag kvalar inte ens i närheten in på beskrivningen ovan och har ändå åkt med halvtåring på rygg i sele :oops: Det gick bra, tog det extremt lugnt och åkte bara i svaga utförslut. Och det var så härligt (jämfört att dra den tunga pulkan...) Men jag tror inte jag skulle göra om det med ett så litet barn. Men en tvååring känns ju lite mindre ömtålig?
Av Hopp
Min man har haft dottern på ryggen i manducan när vi har åkt längd i fjällen. Både när hon var knappt ett och två år. Det har funkat super! Han är rätt duktig på längd. Jag skulle aldrig våga om det gick utför... Men man kan ju alltid ta av sig skidorna och gå om man känner sig osäker.
Användarens profilbild
Av solängel
Jag har åkt med Alma på ryggen, både tur på fjället (inte utför, och vi tog det väldigt lugnt, då var hon drygt 1, nästan 1½) och i spår förra vintern då hon var 2. Funkade fint.

Men såklart ska man ta det lugnt och undvika de värsta backarna.
Användarens profilbild
Av Scilla
Jag skulle bara våga ha barn på ryggen om spåret var utan backar. Men det beror på att jag inte är någon stjärna och faktiskt ramlar då och då... och jag blir skraj av att tänka på stenar och diken med vassa rötter i och andra läskigheter man kan ramla på. Men som sagt, om det var plan mark eller om jag vore några snäpp skickligare skulle det säkert kännas ok.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?