Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Hilda
Av någon anledning har min sambo fått för sig att han absolut vill ha en bärabarn ryggsäck för att han skall börja bära vår 2åring. Blockade lite snabbt på detta och hittade ett par olika modeller, någon som har erfarenhet av sådana?
Är de bra?
För mig verkar de väldigt obekväma, men det är klart att de är uttänkta av någon de också, så några fördelar måste det ju finnas med dem (t.ex att man kan få med sig "grilla korv"-utrustningen samtidigt... :)
Kan kanske tycka att han inte helt förstått min poäng med att skaffa en sele där han också kan bära för tröst och närhet, inte bara "campa", fast samtidigt funkar de väl automatiskt så också, såklart, för huvudsaken är ju själva bärandet...

Tips?
Råd?
Erfarenheter?
Av gnurf
Kan han inte åka till en affär och testa en ryggsäck och sedan en sele och se vilken han tycker är bekvämast?
En stor fördel med en sele jämfört med ryggsäcken (förutom att jag inbillar mig att selen är bekvämare) är att selen tar mindre plats när den inte annvänds.
Användarens profilbild
Av maltemalte
Menar du typen bärstol? Jag tycker de ser obekväma ut både för bärare och barn. Vandrade jämte ett sådant ekipage i somras nere i Skåne.

Det som ser sämst ut är att barnet inte sitter nära bäraren, vilket betyder att barnet kommer kännas tyngre än i sele/sjal.

Barnet vi såg satt liksom verkligen som på en stol, jag tyckte det såg jobbigt ut för barnet att sitta så en längre stund. I selen har ju barnet stöd runt om både mage och rygg.

Den enda fördelen jag kan komma på är att det är mycket luftigare för barnet en varm sommardag just för att det slipper kontakten med bäraren och bärdon.
Användarens profilbild
Av camsch
Vi bar vår stora tjej mycket i bärstol för att jag/vi inte visste om att det fanns sjalar och selar.
Nu tycker jag att sjal och sele är bättre, men inte så mycket för att själva komforten är så mycket sämre för den vuxne utan för att eftersom ryggsäcken i sig själv vägde ett par kg så blev det fort för tungt. Framförallt var det svårt att få upp säcken på ryggen själv, och omöjligt att böja sig och t ex plocka svamp.

Fördelarna med ryggsäcken är att barnet kom högt upp och hade bra utsikt, och vår tjej satt betydligt bättre i ryggsäcken än i t ex Babybjörnen (som vi också hade, i brist på bättre vetande). Sittytan var betydligt bredare än i Babybjörnen även om den inte var helt ergonomisk.

Men en talande grej är att både jag och min man enbart har burit vår lilla tjej i sele (eller sjal för min del), trots att vi fortfarande har kvar ryggsäcken och trots att vi båda gillade den med vår stora tjej.
Av Hilda
gnurf skrev:Kan han inte åka till en affär och testa en ryggsäck och sedan en sele och se vilken han tycker är bekvämast?
En stor fördel med en sele jämfört med ryggsäcken (förutom att jag inbillar mig att selen är bekvämare) är att selen tar mindre plats när den inte annvänds.

Skulle gärna om jag visste vart! Vi bor på gotland och vad jag vet är det bara babyproffsen som säljer och tyvär har ett väldigt knapert utbud av bärdon. Någon sjal och någon sele, men har inte sett dessa ryggsäckar (inte riktiga stolar, utan mer precis som en ryggsäck...)

Jag försöker tala om dessa "nackdelar" och fördelar med honom, kanske skall visa honom era svar... :)
Han är väldigt intresserad av det här att man först sätter i barnet och sedan svingar ujpp på rygen. Men det gör man ju även i t.ex en beco butterfly II, eller hur? kanske finns det fler?
Användarens profilbild
Av Humle
Jag bars i något som påminner om den här när jag var liten. Ja inte pulkan då. Bild Den var i allafall blå och hade stativ. Jag minns det som mysigt att bli buren i bärmes.
Jag tror att de har sådana fast modernare versioner i sportaffärer där de säljer vandringsryggsäckar.
Ergonomiska selar är nog skönare för bäraren och en del av dem ser ju ut som ryggsäckar :wink: . Går det att övertala mannen om det?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Nu har jag visserligen bara provburit i lite olika bärstolar när jag själv var i köpartankar och aldrig burit heltid sas, men tipsar ändå om att;

1) kolla på friluftsbutiker i sökandet efter en bärstol, inte bara barnbutiker.
2) prova olika märken - för oj vilken skillnad det är mellan olika modeller/tillverkare!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?