Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

FruFrid skrev:
moggleif skrev:
FruFrid skrev:Gå i vilka affärer man vill/ på vilka fik man vill utan att vara begränsad av vagn.
Alltid komma med stadsbussen, även om det redan är två barnvagnar på.
Inga problem att ta sig fram på stigar, tex i skogen.
Ta sig fram i snö när de inte plogat gångbanan.
Gäller väl bara SL (dvs Stockholm)?

Med ringsjal:
Små snabba ärenden i olika affärer där man kör bil emellan. Oslagbart!
Barnet vill bli buret när man lagar mat, då kör man på höften.
Vad är det som bara gäller i Stockholm? Bussen?

Jag har aldrig åkt buss där så jag vet inte hur det funkar men här i Örebro är det rätt drygt att inte komma med bussen utan få vänta 30-40 minuter på nästa bara för att det inte finns plats för vagnen.
Bussen! Bra! Det har jag inte ens tänkt på trots att vi åker buss flera gånger i veckan :tumup:
FruFrid skrev:Ett sätt för pappor att få riktigt nära fysisk kontakt med sina barn och ett sätt för dem att trösta/söva.
Eller är det för flummigt?
Hmmm, tror jag klassar detta som flummigt. I alla fall innan jag "läst av" gruppen :lol:
Tror att det var en bra ingång. För mig hade det låtit på tok för flummigt med "att det är så bra för anknytningen att vara nära". Jag var lika NÄRA mitt barn som jag inte bar i sjal både känslomässigt och mycket fysiskt. De praktiska fördelarna var varför jag överhuvudtaget började titta på sjalar. Sen kom alla braiga tips och råd från Sjalbarnsfolk och jag har mer och mer insett att jag är mer AP än jag trott från början :heart:

Fördelar var det ja...
Har skummat igenom och inte hittat de här:

Det skonar ryggen och axlarna! Hur många föräldrar ser man inte "överallt" skjutandes en vagn och bärandes en bebis på armen. De flesta föräldrar bär rätt mycket utan att de inser det själva...

Barn som bärs hamnar högre upp och är ofta mer nöjda med att sitta på rygg/mage längre än i vagn (och i trånga ställen som marknad och dylikt hamnar de inte i cigarettglödshöjd och liknande hemskheter...)
Bussargumentet brukar vara mitt snabba svar när folk undrar hur jag orkar bära hela tiden och det brukar folk köpa rakt av. Det är ju faktiskt rätt irriterande att behöva vänta på nästa buss bara för att barnvagnsplatserna är upptagna (gäller ju alla bussar inte bara stadsbussarna).

En annan fördel med att bära som jag inte såg i tråden är när barnet vill gå själv så är det smidigare med en tom sjal/sele än en tom vagn :tumup:

Bor man som jag utan hiss så är det skönt att inte bli "fast" utomhus bara för att barnet somnat på promenaden. Bara att knalla upp för trappan med det sovande barnet.
Och åt andra hållet givetvis, somnar barnet inomhus och man ska iväg behöver man heller inte vänta på att barnet ska vakna.
Har man tagit vagnen till affären för att handla är det rätt praktiskt att kunna bära både barn och kassar sista biten upp för trappan.

Sen får man ju massor av mer kramar om man bär! :loving:

kolik hade ni redan på listan eller hur?
Emma_oh skrev:Bussargumentet brukar vara mitt snabba svar när folk undrar hur jag orkar bära hela tiden och det brukar folk köpa rakt av. Det är ju faktiskt rätt irriterande att behöva vänta på nästa buss bara för att barnvagnsplatserna är upptagna (gäller ju alla bussar inte bara stadsbussarna).

En annan fördel med att bära som jag inte såg i tråden är när barnet vill gå själv så är det smidigare med en tom sjal/sele än en tom vagn :tumup:

Bor man som jag utan hiss så är det skönt att inte bli "fast" utomhus bara för att barnet somnat på promenaden. Bara att knalla upp för trappan med det sovande barnet.
Och åt andra hållet givetvis, somnar barnet inomhus och man ska iväg behöver man heller inte vänta på att barnet ska vakna.
Har man tagit vagnen till affären för att handla är det rätt praktiskt att kunna bära både barn och kassar sista biten upp för trappan.

Sen får man ju massor av mer kramar om man bär! :loving:

kolik hade ni redan på listan eller hur?
:tumup: kolik är med!
Användarens profilbild
Av HPe
Slog mej just (nån kanske redan tipsat?) att det finns nån film -youtube?- filmad som ur barnets perspektiv i sele/sjal respektive vagn. Kanske iof svårt att visa.... :)
Och om man har både vagn och sjal/sele kan man ju sätta barnet i sjal/sele och matkassarna eller packningen i vagnen. Det är väldigt smidigt när man är på resande fot tycker jag, som avskyr att trassla med tunga väskor.
Sjal är mycket smidigare helt enkelt, man tar sig fram överallt (i alla fall överallt där man kunde gå som gravid). Sen tycker jag att det känns tryggare på folktäta ställen. Det känns bra att ha bebisen nära och risken att vagnen ska få en smäll känns större än risken att en bebis i sjalen ska få en törn av något. För att inte tala om att man kan åka obehindrat i rulltrappor och liknande. Jag blev aldrig speciellt duktig på att köra barnvagn i såna och fy sjutton vilka olyckor som skulle kunna hända med barnvagnar i rulltrappor. Det känns bättre att ha bebisen riktigt nära helt enkelt, man har bättre koll.
Med små bebisar så var det en klar fördel när man gick på lite mindre (och större) tillställningar att man hade barnet i sjalen för då slapp barnet leka tittut med alla främlingar. En bebis i en barnvagn vill "alla" titta på och gulla med. I förälderns trygga famn finns inte det problemet utan föräldern kan själv bestämma och ha koll på detta. Och barnet kan hela tiden värja sig genom att gömma huvudet under sjalen. Ingen som skulle få för sig att rycka bebisen ur famnen då heller.

Har sett massa sådana exempel nu när man har "ögon" för det. Stackars bebisar...fast så ska du ju inte säga det.
Sen är det bra om man har en amning som krånglar, hudkontakten man får i sjal är ju oslagbar!
Om barnet somnar när man är ute och man bor i lägenhet måste man ta upp barnet och då vaknar det. Sover det i sjal/sele så är det bara att gå in!

Om man åker buss är det lätt att komma på och av.

Åker man långt med tåg så lägger man packningen i vagnen och bebisen på mage/rygg!
moggleif skrev:Med små bebisar så var det en klar fördel när man gick på lite mindre (och större) tillställningar att man hade barnet i sjalen för då slapp barnet leka tittut med alla främlingar. En bebis i en barnvagn vill "alla" titta på och gulla med. I förälderns trygga famn finns inte det problemet utan föräldern kan själv bestämma och ha koll på detta. Och barnet kan hela tiden värja sig genom att gömma huvudet under sjalen. Ingen som skulle få för sig att rycka bebisen ur famnen då heller.

Har sett massa sådana exempel nu när man har "ögon" för det. Stackars bebisar...fast så ska du ju inte säga det.
Åh, det här har varit jättebra! Speciellt med grabbarna som var två. När man bara har en är det enklare att turas om mellan föräldrarna men med två är det många som vill "hjälpa till". Varför hjälpen alltid består i att hålla bebis och inte det praktiska man ska göra kan man ju fundera på :hmm:

Vi var t.ex. på en 50-årsfest när pojkarna var ganska små. De satt i sjal hela tiden. Vi kunde hälsa på folk, äta smörgåstårta och ha trevligt utan att bebisarna blev vandringspokaler.

Just! En praktisk sak är att man kan laga mat och äta även om bebis vill vara i famnen (I alla fall äta kall mat som frukost, mellis m.m.)
Man kan gå och kissa när man vill :tumup:
supermira skrev:Om barnet somnar när man är ute och man bor i lägenhet måste man ta upp barnet och då vaknar det. Sover det i sjal/sele så är det bara att gå in!

Om man åker buss är det lätt att komma på och av.

Åker man långt med tåg så lägger man packningen i vagnen och bebisen på mage/rygg!
Jag åkte tåg i 90 mil enkel väg förra månaden, då gick det utmärkt med bebis i sjal och en rullväska och en ryggsäck. Vi slapp leta plats att parkera vagnen på och om hon sov var det bara att traska rakt ut/in vid byten. Kalasbra, blev nästan sugen på tågluff :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?