Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Faegis skrev:
fabriksmoln skrev:trikåsjal 8) överlägset bäst och gosigast första tiden :loving:

Jag är nyfiken på var i gbg du bor, jag bor också på ett berg, men det finns ju mer än ett :roll: (Jag tänkte fixa lite bebisträffar via sb snart, du är välkommen att vara med! :D :tumup: )
Vad roligt, jag kommer gärna! Jag bor i Bergsjön, där finns det i stort sett bara berg så antingen bor man på ett berg eller så bor man mellan dem :)
Då är vi i princip grannar :tumup:
Faegis skrev:Tack så mycket allihopa!
Det får kanske bli en trikåsjal också förutom selen, om jag kan få maken att gå med på det. (Jag började prata om sjalar, selar, tygblöjor och allt på en gång i går, och han fick lite panik. Vi får se till att prata igenom det så vi är överens).
Dessutom kom jag på att jag ju kan åka till Eden Baby-butiken någon gång och prova grejer, för att se hur saker känns och ser ut i verkligheten.
Hihi jag känner igen det där. Men när maken provat att bära sin sovandes pyttis i sjal, då kommer han gilla det. Jag lovar :heart:
mammatillE skrev:
Det får kanske bli en trikåsjal också förutom selen, om jag kan få maken att gå med på det. (Jag började prata om sjalar, selar, tygblöjor och allt på en gång i går, och han fick lite panik. Vi får se till att prata igenom det så vi är överens).
Dessutom kom jag på att jag ju kan åka till Eden Baby-butiken någon gång och prova grejer, för att se hur saker känns och ser ut i verkligheten.
Hihi jag känner igen det där. Men när maken provat att bära sin sovandes pyttis i sjal, då kommer han gilla det. Jag lovar :heart:
Ja, min karl struttade stolt som en tupp omkring med pytteJ på magen i korridorerna på BB. :loving:
Jo, det kommer väl lösa sig med maken och bärandet också. Det är ju egentligen inte något jag behöver lägga mig i, utan han får bära eller köra barnvagn hur mycket han vill utan att vi ska behöva bråka om det.
fabriksmoln skrev:
Faegis skrev:
fabriksmoln skrev:trikåsjal 8) överlägset bäst och gosigast första tiden :loving:

Jag är nyfiken på var i gbg du bor, jag bor också på ett berg, men det finns ju mer än ett :roll: (Jag tänkte fixa lite bebisträffar via sb snart, du är välkommen att vara med! :D :tumup: )
Vad roligt, jag kommer gärna! Jag bor i Bergsjön, där finns det i stort sett bara berg så antingen bor man på ett berg eller så bor man mellan dem :)
Vad roligt! Ja, jag har sett mammor med sjalar på vagnen då och då, du måste vara en av dem. Jag ska försöka hålla utkik ännu lite mer framöver!
Faegis skrev:Jo, det kommer väl lösa sig med maken och bärandet också. Det är ju egentligen inte något jag behöver lägga mig i, utan han får bära eller köra barnvagn hur mycket han vill utan att vi ska behöva bråka om det.
fabriksmoln skrev:
Faegis skrev:

Vad roligt! Ja, jag har sett mammor med sjalar på vagnen då och då, du måste vara en av dem. Jag ska försöka hålla utkik ännu lite mer framöver!

Jag ser bara mig som bär liten och en mamma till som bär större barn i ringsjal.
Jag är kortklippt och har mörkt hår, hälsa nästa gång :tumup:
Jag kan å ena sidan absolut förstå hippieolustkänslorna inför sjalandet. Å andra sidan är det så ergonomiskt överlägset att jag, lite erfarenhet rikare, tycker att de där känslomässiga invändningarna jag hade i början var rätt korkade. Samtidigt finns det ju andra som fått selar att funka rent ergonomiskt men jag får för mig att det är vältränat folk, höhö. Jag tror att både min man och jag ser ut som rätt otypiska sjalare. Framförallt han, eftersom han i princip alltid bär skjorta och kostymbyxor. Jag kom snabbt över den där "flum-itchen" för egen del men kan fortfarande störa mig på de fördomar folk verkar ha baserat på de blickar vi får på stan, om att vi förmodligen tror på kristallhealing och homeopati, alternativt är missanpassade invandrare bara för att vi bär i sjal. :fnissa: Och på samma vis kan jag faktiskt känna ett främlingskap gentemot den stereotypa sjalbäraren för att jag inte är nere med batik, dreads och medeltida klädstil.

Anyways, vad jag menar är att en svart trikåsjal och sedermera en enfärgad, sober vävd sjal är till intet flum förpliktigande. 8) Visst, det är en tröskel med att lära sig knyta sjal och en ännu större att lära sig knyta vävd sjal men det är en tröskel med att lära sig cykla och simma också och det kan ändå berika och underlätta ens liv rätt mycket (trots att åtminstone jag ser rätt fånig ut när jag simmar) även om gång, buss, bil eller båt också gör jobbet. Så, sele i all ära, i er situation hade jag ändå köpt mig en trikåsjal och lärt mig knyta den inför BB-vistelsen, så att jag ändå fick prova båda alternativen. Även om sjal ju är avlastningsmässigt optimalt - så det verkligen märks - först när barnet lagt på sig några kg.

Kolla in MT-hybrid också, avlastningen på överkroppen är nästan som en sjal men den är bara lite, lite krångligare än en sele rent tekniskt.

Bjussar på vår sjalpremiär också! Maken vågade först. Försök bortse från flumfaktorn. :wink:
Bild
Om ni har möjlighet att åka och prova på riktigt när barnet är fött, så skulle jag helt klart rekommendera med att vänta med att handla tills dess. Om du inte känner att du "måste" köpa något för att ha direkt. Ibland får man ju såna där gravidnojor :wink: Själv blev jag alldeles konstig för nio år sedan när jag väntade vårt första barn. Plötsligt bara måste jag ha en barnvagn! Det var det enda jag tänkte på dag och natt tills vi två veckor senare köpte en. Den använde jag en del till vårt äldsta barn, lite grann till vårt andra barn och knappt alls nu till vår sista som är 7 månader. Så det har ju inte varit så att jag alls har använt den i den utsträckning som jag hade tänkt mig då när jag köpte den... Man vet ju inte riktigt innan vad som väntar en. Och inte vilket barn man får.

Men utnyttjar ni de första två veckorna när pappan oftast också är hemma och åker och provar tillsammans i en butik där de vet vad de säljer :D , så vet ni ju att det blir rätt saker ni väljer. Och så får ni hjälp att prova och lära er att sätta i en liten bebis i både sjal och sele. Är inte alltid helt lätt med alldeles nyfödda. Så kanske pappan också ser att bärsjal är det allra bästa för en sån liten. Och de första veckorna brukar man kunna klara sig några dagar utan sjal, då man ändå oftast kan hjälpas åt att ta hand om barnet. Det knepiga brukar börja när man är själv hemma med barnet sedan.
Trikåsjal avlastar super, men har man en nyfiken nyföding som INTE vill ha huvudet innanför så är en sele bättre, jag har en Beco Butterfly I. (Jag var ute med hunden när bebisen var nån vecka och fick hålla i huvudet hela vägen eftersom det inte accepterades att bli instoppad. Då är det lättare med en sele.)
gurkan76 skrev:Trikåsjal avlastar super, men har man en nyfiken nyföding som INTE vill ha huvudet innanför så är en sele bättre, jag har en Beco Butterfly I. (Jag var ute med hunden när bebisen var nån vecka och fick hålla i huvudet hela vägen eftersom det inte accepterades att bli instoppad. Då är det lättare med en sele.)
Beco Butterfly fungerar bra just till små barn som vill ha mycket utsikt när de är vakna, eftersom avskärningen vid huvudet blir ett bra nackstöd, och den går att reglera hur mycket barnet kan hänga med huvudet från bärarens kropp. Men tex Manducan fungerar inte alls bra för ett litet barn som är nyfiket och titta runt. Så det är inte så att det alltid fungerar bättre med sele till ett nyfiket barn, utan det beror rätt mycket på vilken sele det är. Sedan undrar jag om du någonsin provade att sätta den nyfödda i halvsittande utåtvänd i sjalen? Det fungerar ofta jättebra med en nyfiken bebis, men många tänker inte på att det går att sätta små nyfödda så i sjal. Då kan barnet sitta och titta utåt, samtidigt som det har jättebra stöd för huvudet. Fast det är ju inte alla barn som vill sitta så heller.

Det är just det här som gör att det är så bra att gå med barnet och prova när det är fött. Barn kan vara så väldigt olika redan första veckan, och föredra helt olika sätt att bli burna på. Jag har sett ganska många olika varianter på nyfödda och hur de vill bli burna kan jag säga :D Och det där vet man ju inget om medan man har barnet i magen, så köper man innan är det alltid en chansning.
Ingrid skrev:
gurkan76 skrev:Trikåsjal avlastar super, men har man en nyfiken nyföding som INTE vill ha huvudet innanför så är en sele bättre, jag har en Beco Butterfly I. (Jag var ute med hunden när bebisen var nån vecka och fick hålla i huvudet hela vägen eftersom det inte accepterades att bli instoppad. Då är det lättare med en sele.)
Sedan undrar jag om du någonsin provade att sätta den nyfödda i halvsittande utåtvänd i sjalen?
Nej, jag var ute med hunden och hade inte möjlighet, eller en önskan om att vända bebisen utåt.
Nu blev det kanske fel! Jag menade inte helt utåtvänd, utan halvsittande upp men på sidan, så barnet själv kan välja om det ska titta på bäraren eller framåt eller vända huvudet inåt. Jag ska leta upp en bild imorgon på vilken knytning jag menade. Men det kanske ändå inte hade varit något alternativ som hade passat er.
Ingrid skrev:Nu blev det kanske fel! Jag menade inte helt utåtvänd, utan halvsittande upp men på sidan, så barnet själv kan välja om det ska titta på bäraren eller framåt eller vända huvudet inåt. Jag ska leta upp en bild imorgon på vilken knytning jag menade. Men det kanske ändå inte hade varit något alternativ som hade passat er.
Aha! Då förstår jag. Nej, just då, just där, hade jag fullt upp med hunden. :D
Ingrid skrev:Om ni har möjlighet att åka och prova på riktigt när barnet är fött, så skulle jag helt klart rekommendera med att vänta med att handla tills dess. Om du inte känner att du "måste" köpa något för att ha direkt. Ibland får man ju såna där gravidnojor :wink: Själv blev jag alldeles konstig för nio år sedan när jag väntade vårt första barn. Plötsligt bara måste jag ha en barnvagn! Det var det enda jag tänkte på dag och natt tills vi två veckor senare köpte en. Den använde jag en del till vårt äldsta barn, lite grann till vårt andra barn och knappt alls nu till vår sista som är 7 månader. Så det har ju inte varit så att jag alls har använt den i den utsträckning som jag hade tänkt mig då när jag köpte den... Man vet ju inte riktigt innan vad som väntar en. Och inte vilket barn man får.

Men utnyttjar ni de första två veckorna när pappan oftast också är hemma och åker och provar tillsammans i en butik där de vet vad de säljer :D , så vet ni ju att det blir rätt saker ni väljer. Och så får ni hjälp att prova och lära er att sätta i en liten bebis i både sjal och sele. Är inte alltid helt lätt med alldeles nyfödda. Så kanske pappan också ser att bärsjal är det allra bästa för en sån liten. Och de första veckorna brukar man kunna klara sig några dagar utan sjal, då man ändå oftast kan hjälpas åt att ta hand om barnet. Det knepiga brukar börja när man är själv hemma med barnet sedan.
Håller inte med :wink: . De första veckorna hade vi inte orkat åka iväg och prova och lära oss. Och vi behövde verkligen ett bärdon redan då, även om det förstås hade varit möjligt att vänta. E skrek rätt mycket precis i början och då var bärtuben o sjalen guld värda. Hon tystnade ofta då! Köp en begagnad trikåsjal nu innan säger jag, och vänta med dyra saker som vagn o selar tills ni vet vilken bebis ni fått!
Jag skulle köpa en trikåsjal som inte kostar alltför mycket och en begagnad vagn. Inte för att vi har använt vagn mycket, men det är skönt att ha en redo ifall den behövs, och en begagnad vagn borde gå att sälja för ungefär samma summa som man gav för den om den inte behövs.
SCSI skrev:
mammatillE skrev:
Ja, min karl struttade stolt som en tupp omkring med pytteJ på magen i korridorerna på BB. :loving:
:vågen: :app:

..och efter 8 månader säger han: "i den där knytningen har du inte riktigt fått till grodpositionen" :Hahaa:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?