Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
husmodern skrev:Jag håller på med mitt livs första större stickprojekt, en kofta till min man, och är i behov av hjälp nu när jag börjar närma mig slutet (ju eller, ärmarna är ju kvar :Hahaa: ).
Hur gör jag när jag ska blocka koftan? Ska jag blocka delarna för sig eller ska jag sy ihop den först? Och vars 17 ska jag blocka den, tipset i stickhäftet var strykbrädan, men en sån äger inte jag..
Om jag gärna vill se resultatet kan jag blicka delarna för sig, men annars tycker jag det är bäst att blocka den färdiga koftan. Om inte det är en sån du ska sy ihop i axelsömmen, då kan du gärna blocka den innan du syr ihop. Så brukar jag göra men det finns säkert många sätt :wink:

Jag brukar blocka på madrassen i vår dubbelsäng, under bäddmadrassen.
Användarens profilbild
Av Mosan
melon skrev:
husmodern skrev:Jag håller på med mitt livs första större stickprojekt, en kofta till min man, och är i behov av hjälp nu när jag börjar närma mig slutet (ju eller, ärmarna är ju kvar :Hahaa: ).
Hur gör jag när jag ska blocka koftan? Ska jag blocka delarna för sig eller ska jag sy ihop den först? Och vars 17 ska jag blocka den, tipset i stickhäftet var strykbrädan, men en sån äger inte jag..
Om jag gärna vill se resultatet kan jag blicka delarna för sig, men annars tycker jag det är bäst att blocka den färdiga koftan. Om inte det är en sån du ska sy ihop i axelsömmen, då kan du gärna blocka den innan du syr ihop. Så brukar jag göra men det finns säkert många sätt :wink:

Det var ju smart, har funderat på var jag ska blocka mina projekt! :tumup:
Mosan skrev:
melon skrev:

Det var ju smart, har funderat på var jag ska blocka mina projekt! :tumup:
Är det två delar som är lika stora, som två tröjdelar, har jag blockat dem ovan på varandra för att få samma strl. Själv har jag sånna där pussel-bitar i skumgummi, köpt mina på biltema, som jag nålar upp dem på och placerar under sängen.
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:Är det någon som vet på rak arm hur många maskor man ska öka varje varv för att få ett runt platt stycke typ som en duk?
När man virkar är det två i varje, har jag för mig. Första varvet i alla fall. :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
MuuM skrev:
melon skrev:Är det någon som vet på rak arm hur många maskor man ska öka varje varv för att få ett runt platt stycke typ som en duk?
När man virkar är det två i varje, har jag för mig. Första varvet i alla fall. :hmm:
Ja, fasta maskor ökar man 6 maskor/varv och stolpar 8. Men stickning vet jag inte :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
melon skrev:
MuuM skrev:
Ja, fasta maskor ökar man 6 maskor/varv och stolpar 8. Men stickning vet jag inte :hmm:
Kan det vara 9 maskor/varv vid slätstickning? Det ser ut så här i alla fall... http://www.yarnover.net/patterns/doilie ... lacon.html
glis skrev:Jättefin Erisara, vad heter färgen? Jag är så sugen på att prova garnet och det är kul att kunna jämföra lite med bilden i web-shopen.
Whales road hette den färgen. Jag fick den i födelsedagspresent för drygt ett år sedan och det gick ca 1 ½ härva (ca 75 g) på sjalen.
erisara skrev:
glis skrev:Jättefin Erisara, vad heter färgen? Jag är så sugen på att prova garnet och det är kul att kunna jämföra lite med bilden i web-shopen.
Whales road hette den färgen. Jag fick den i födelsedagspresent för drygt ett år sedan och det gick ca 1 ½ härva (ca 75 g) på sjalen.
Lite skillnad!
Jag stickade en i Drops alpacka i somras och jag gjorde av med 250g :D.
Kaffemoster skrev:
erisara skrev:
Lite skillnad!
Du milde tid vilken skillnad. :shock: Är det så stor skillnad på vikten hos de två garnerna? (Eller, ja det måste det ju vara men det var ju verkligen en sanslös skillnad)
erisara skrev:
Kaffemoster skrev:
erisara skrev:
Lite skillnad!
Du milde tid vilken skillnad. :shock: Är det så stor skillnad på vikten hos de två garnerna? (Eller, ja det måste det ju vara men det var ju verkligen en sanslös skillnad)
Alpacka är 180m per 50g, och jag tror jag stickade på stickor 4.
Av Enid
melon skrev:
melon skrev:
MuuM skrev:
Kan det vara 9 maskor/varv vid slätstickning? Det ser ut så här i alla fall... http://www.yarnover.net/patterns/doilie ... lacon.html
Ja, det stämmer nog för 8 m/varv med slätstickning räcker inte riktigt till utan det blir svagt konformat.
  • 1
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?