Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tootz
Jag är helt "väck" vad det gäller att sy. Kan sy typ gardiner, hundhalsband :roll: osv.. Men nu har jag börjat fundera på om man kanske skulle våga sig på att testa lite annat. Frågan är då: Kan man sy i trikå så att det blir bra med en alldeles vanlig gammal husqvarna maskin? Och i så fall hur? :)

:help:
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Det kan man göra. Man får köra med zickzack bara. Muddbyxor är enkelt att börja med. eller att sy trikåmössa.

Vill man göra fållar eller sy på kantband kan man köpa en tvillingnål och sy med och den sömmen blir elastisk.
Användarens profilbild
Av tweed
Vad menar du med gammal maskin? Har den fler sömmar än bara raksöm och sicksack? Har du bruksanvisning? Titta isåfall om det finns elastiska sömmar. kan se ut ungefär så här: LLLLLLLLLLLLLLL eller som VVVVVVVVVV med en raksöm över och under också. Annars går det med smal sicksack också, men det blir bättre med den elastiska sömmen.
Användarens profilbild
Av carro83
På min gamla husqvarna finns det en "fuskoverlocksöm" tror jag den kallas!
Ser ut typ _//_//_//_//_//_//
Användarens profilbild
Av semla
På min Husqvarna från 1976 finns bindsöm, perfekt för trikåsömnad! Det gäller dock att minska rejält på pressarfotstrycket för att det inte ska bli bubbligt, kolla om din maskin har ett sånt reglage! Sen är det toppen med tvillingnål, och raksöm med låååång stygnlängd, jag brukar använda 4 mm. Min gamla Husqvarna har sytt många små trikåplagg :tumup:
Användarens profilbild
Av Tootz
semla skrev:På min Husqvarna från 1976 finns bindsöm, perfekt för trikåsömnad! Det gäller dock att minska rejält på pressarfotstrycket för att det inte ska bli bubbligt, kolla om din maskin har ett sånt reglage! Sen är det toppen med tvillingnål, och raksöm med låååång stygnlängd, jag brukar använda 4 mm. Min gamla Husqvarna har sytt många små trikåplagg :tumup:
hur ser inställningen för bindsöm ut då :hmm: och vad innebär tvillingnål? Känner mig helt väck här :roll:
Användarens profilbild
Av semla
Tootz skrev:
semla skrev:På min Husqvarna från 1976 finns bindsöm, perfekt för trikåsömnad! Det gäller dock att minska rejält på pressarfotstrycket för att det inte ska bli bubbligt, kolla om din maskin har ett sånt reglage! Sen är det toppen med tvillingnål, och raksöm med låååång stygnlängd, jag brukar använda 4 mm. Min gamla Husqvarna har sytt många små trikåplagg :tumup:
hur ser inställningen för bindsöm ut då :hmm: och vad innebär tvillingnål? Känner mig helt väck här :roll:
Mja alltså det är lite svårt att hjälpa dig utan att veta vad det är för symaskin du har. Har du instruktionsboken så att du kan kolla vilka sömmar du har?

En tvillingnål är två nålar som sitter ihop, såhär:

Bild

Man trär maskinen med två trådrullar (finns det två pinnar att sätta trådrullar på på din maskin?). Man trär trådarna tillsammans genom hela maskinen, sen trär man den ena tråden genom den ena nålen och den andra tråden genom den andra nålen. Sen syr man raksöm, men lång stygnlängd. Då blir det som två parallella raksömmar på rätsidan och som zickzack ungefär på avigsidan. Denna söm är elastisk. Bra att sy kantband med t ex.

Hoppas detta gav lite mer klarhet!
Användarens profilbild
Av MOE
Det trixiga med gamla maskiner är ofta att det inte går att justera pressarfotstrycket, vilket det tex inte går att göra på min gamla Husqvarna. Då är det svårt att få det snyggt även med sick sack. Problemet blir att tyget trycks så hårt att tyget dras ut för mycket när man gör sömmen och då blir det bubbligt, särskilt i den riktning tyget är mest elastiskt. I trådriktningen brukar det gå lättare att sy och därför går det rätt så bra att sy tex byxor.

Du kan också titta om det finns extra pressarfötter till din maskin. Finns det en med små rullar på kan den funka till trikå. Den är oftast tänkt till skinn och annat som lätt "fastnar" när man syr annars.
Användarens profilbild
Av VitaVera
Slutar aldrig förundras över förträffligheten med Sjalbarn. Jag tänkte ställa samma fråga, men hittade den här tråden. Med färdiga svar och allt!

Så nu har jag använt tvillingnål för första gången i mitt liv (lätt som en plätt) och gjort en gammal favoritkjol mer gravidmage-vänlig mha en härlig mudd.

Tack! :vågen:

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?