Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av HPe
Inte utan att de ber om det. Det har hänt att folk frågat eftersom de sett att jag bär/vet att jag brukar bära, men jag skulle inte "hoppa på nån". I alla fall inte någon man inte har en relation till.
Kompisar/kompisars kompisar osc försöker jag "bearbeta" i förebyggande syfte. Typ "Kom görna förbi om du vill så kan vi träna tillsammans, jag hade jätteproblem i början"(vilket jag iof inte hade men tycker att då känner de antingen att det är ok att fråga alternativt "Ha,ha, jag är duktigare" och båda är ok för mej.) :D
Jag har ingen som, helst prestigt i hur jag bär utan blir gärna rättad, men det skulle ha varit riktigt jobbigt (om än bra!) i början + att barnet har visas egenheter som gör att man bör som en kratta fast han vill sitta så... :D
Av astekl07
Jag bär ofta slarvigt om det är en snabbt besök i en affär som gäller eller liknande. Det spelar ingen större roll om det är lite fel när man bär mindre än en halvtimme totalt med en liten bebis och jag skulle nog bli lite sur om någon påpekade att jag hade sjalen snodd vid ett sånt tillfälle. Eller om man har sjalammat och inte vill höja upp sjalen eftersom bebisen har somnat och hänger alldeles för löst och snett dessutom uppstödd av en arm. Jag märker nog att det inte är riktigt optimalt då...
Användarens profilbild
Av Catti36
En gång gjorde jag det nästan. Jag var i Nacka Forum (stort köpcentrum utanför Sthlm) och spanade flera gånger en pappa med liten sovande bebis i trikåsjal. För varje gång jag såg honom så hade bebis halkat längre och längre ner. Pappa såg ut som om han tyckte det var väldans mysigt ändå, men fick nästan hålla upp bebisen i sjalen. Då sa jag till min sambo att om jag ser honom igen måste jag hjälpa honom att dra åt lite. Men då såg jag honom inte igen. Men hade jag sett honom igen hade jag hoppat fram med snäll ton av "oj jag ser att sjalen stretchat ut sig lite, ska jag hjälpa dig att dra åt, det är så läskigt när de är så där små, när mitt sjalbarn var så litet (pekat på vild 3,5 åring) så vågade man ju nästan inte röra sig när barnet väl somnat". Typ.
Användarens profilbild
Av nicegirl
Sanna81 skrev:Jag säger inte till, och jag skulle bli vansinnigt upprörd om någon sa till mig. Om jag blev tillsagd/tillrättavisad om mina knytningar ute skulle jag dra mig väldigt länge för att bära offentligt igen.
Så känner jag också... det var därför jag undrade hur folk flest känner det
Användarens profilbild
Av tove79
Det är lite dubbelt det där. Jag tror att ett av skälen till att folk inte vågar börja bära i sjal är att det finns en uppfattning om vad som är "rätt" och "fel" och att sjalare är en liten invigd skara med rigida uppfattningar om allt som är besläktat med vård och omsorg om små barn.
Men å andra sidan så tröttnar man ju på att bära ganska fort om man inte får till det, och bärandet inte känns bekvämt.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Jag bar nog alltid med inte utspritt tyg när jag sjalade, för att jag tycker det är bekvämast så. Jag tycker det känns som att armarna är för låsta och inbylsade annars och det gillar jag inte. Med lite äldre barn bär jag hellre i sele och det hänger väl ihop med detsamma. Jag har för mig att när jag var alldeles ny sjalare så tyckte jag inte alls om om jag fick kommentarer om det, för då kändes det som att jag gjorde fel, trots att jag gjorde på det sätt som var bekvämast för mig.
Användarens profilbild
Av Åsa K
Svårt det där. Jag skulle definitivt inte inleda med att kommentera att de "bär fel". Jag vet hur jag själv reagerar om någon jag inte känner så väl försöker kommentera hur jag gör med barnen. Det blir lätt taggarna utåt typ "du ska inte komma här och säga åt mig hur jag ska göra" även om personen i fråga egentligen har rätt (eller kanske särskilt om de har rätt). Men när du ser dem bära kan det ju vara naturligt att börja prata sjalar i största allmänhet. Fråga lite om vad det är för sjal, hur de trivs med den, hur länge de burit i sjal etc samt berätta lite om eget bärande och sedan när man väl är inne på ämnet sjalar fråga om de vill ha lite tips eller bara berätta hur du brukar knyta. Så länge du inte på minsta sätt antyder att det sätt de gör på skulle vara fel eller sämre tror jag det är lättare att de tar till sig tipsen.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?