Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Eloem
Hur gör ni egentligen :hmm: ... Tar ni en mindre bit av mellanlagret/lagren och syr fast i innertyget och sen syr ni fast ytterskiktet mot innertyget (med de fastsydda mellanlagren emellan) Har jag fattat rätt då och förstår ni vad jag menar? Det läcker inte på den lilla bit runtom som bara har innerskikt+ ytterskikt i så fall på er som blöder så att det brukar "krypa ut" på sidorna? Eller syr ni helt enkelt genom alla lager: innertyg+mellantyg+yttertyg? Funkar det eller blir det för tjockt?
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Eloem skrev:Hur gör ni egentligen :hmm: ... Tar ni en mindre bit av mellanlagret/lagren och syr fast i innertyget och sen syr ni fast ytterskiktet mot innertyget (med de fastsydda mellanlagren emellan) Har jag fattat rätt då och förstår ni vad jag menar? Det läcker inte på den lilla bit runtom som bara har innerskikt+ ytterskikt i så fall på er som blöder så att det brukar "krypa ut" på sidorna? Eller syr ni helt enkelt genom alla lager: innertyg+mellantyg+yttertyg? Funkar det eller blir det för tjockt?
Ja, just det. Jag syr på en rektangel av det uppsugande skiktet på flanellsidan och syr sedan ihop flanellbiten med pulbiten. Det brukar inte krypa så mycket ut på sidorna. Tvärtom, om det uppsugande skiktet fortsatte ut på vingarna så skulle väl blodet följa med där och åka ut på undersidan av trosan? :hmm: Har faktiskt inte funderat så mycket på det.
Av Enid
När jag har fått jättestora paket har de lagt dem på farstutrappen eller hängt på dörrhandtaget och jag har inte behövt betala speditionsavgift :tumup: .
Av mly
Då får jag hoppas att jag har lika mycket tur som du Enid, mitt paket borde komma om en vecka, men jag antar att man inte kan lita så mycket på frakttiderna från USA. Iaf så har jag prov använt mina trosskydd nu. Känns toppen, men jag tycker att det blir lite varmt, någon som har något tips eller är det bara sommarvärmen?
Av Enid
emmy_ackevik skrev:Då får jag hoppas att jag har lika mycket tur som du Enid, mitt paket borde komma om en vecka, men jag antar att man inte kan lita så mycket på frakttiderna från USA. Iaf så har jag prov använt mina trosskydd nu. Känns toppen, men jag tycker att det blir lite varmt, någon som har något tips eller är det bara sommarvärmen?
Jag syr trosskydden utan spärrskikt (PUL eller ull), då tycker jag de blir svalare. Ett lager flanell, ett lager bambufrotté och ett lager bambuvelour är senaste varianten, då kan jag välja om jag vill ha velour eller flanell mot huden :tumup: . Flanellen tycker jag är svalare men velouren är skönare.

Man kan ju göra vilken kombination som helst med två mot-huden-tyg på var sida om ett uppsugande tyg.
Av mly
Jag har också gjort utan spärrskikt, bara tre lager flanell, sköna är dom iaf. Men då är det nog sommarvärmen tillsammans med nästan 15kg extravikt som gör att jag blir för värm skulle jag tro, men velour lät ju mysigt med, får ta och testa med nån restbit från gömmorna... Eller funkar det med bomullsvelour? För nån bambu har jag inte...
Av Erika777
Jag har tänkt försöka sy egna bindor/trosskydd att ha som komplement till menskoppen. De skall ju bara finnas där som skydd vid ev "olycka", så jag funderar på om det räcker med flanelltyg i 3 lager!? Kan man sy i vilket flanelltyg som helst eller skall det vara någon särskild sort? Kan ingenting om tyger och sömnad :oops: ... Var köper man billigt sådant i så fall? Visst tvättar man tyget först, eller!?
Av mly
Erika777 skrev:Jag har tänkt försöka sy egna bindor/trosskydd att ha som komplement till menskoppen. De skall ju bara finnas där som skydd vid ev "olycka", så jag funderar på om det räcker med flanelltyg i 3 lager!? Kan man sy i vilket flanelltyg som helst eller skall det vara någon särskild sort? Kan ingenting om tyger och sömnad :oops: ... Var köper man billigt sådant i så fall? Visst tvättar man tyget först, eller!?
Är också nybörjare på det här och blöder inte för tillfället men har sytt trosskydd i tre lager flanell för att skydda mot flytningar (heter det så?). Det är iaf tillräckligt för det. Den flanellen jag har sytt i ny har jag köpt i den lokala tygaffären, har en sådan på orten. Tror det kostade runt 50 lappen för en meter. Vet inte hur det håller för 100 tvättar men tror nog att det duger iaf. Jag har tvättat tyget först, lika varmt som jag tänker tvätta troskydden. Vet att inte alla gör det men jag är rädd för att det krymper sedan. Du kan säkert få bättre svar av de proffsiga sömmerskorna som finns här, men kanske att detta hjälper lite.
Användarens profilbild
Av mimpen
Erika777 skrev:Jag har tänkt försöka sy egna bindor/trosskydd att ha som komplement till menskoppen. De skall ju bara finnas där som skydd vid ev "olycka", så jag funderar på om det räcker med flanelltyg i 3 lager!? Kan man sy i vilket flanelltyg som helst eller skall det vara någon särskild sort? Kan ingenting om tyger och sömnad :oops: ... Var köper man billigt sådant i så fall? Visst tvättar man tyget först, eller!?
Personligen föredrar jag någon typ av spärrskikt i såväl trosskydd som bindor, fleece funkar fint i trosskydd tycker jag, jag använder ibland microfleece som är tunn och smidig och fyller sin funktion väl. Jag har några trosskydd med tre lager flanell, men de har jag mer så där helt på slutet, när det mer är fråga om flytningar. Men det är en smaksak och en fråga om vad man vågar lita på. På ikea finns en fleecefilt som heter irma som kostar typ 15 kr, den funkar också utmärkt, men är lite tjockare. Men billig :)

Flaneller är lite lurigt för en del blir väldigt fula av tvätt i 60 grader, därför kan det vara läge att köpa flaneller som tål det. Men det är klart att det i praktiken funkar med vilken flanell som helst. Vill du ha för att prova har jag en del flaneller som inte helt håller måttet för min tillverkning, men som funkar utmärkt ändå som du kan få köpa för en billig peng. Pm:a i så fall!
Av Enid
Erika777 skrev:Var köper man knappar att knäppa med? Behöver man nåt verktyg till det? Så billigt och bra som möjligt, givetvis!
Jag har köpt på www.babythings.se , där finns knapptång också :tumup: .
Av Eloem
Tack för hjälpen :tumup: .
Jenny med Emiliten skrev:
Eloem skrev:Hur gör ni egentligen :hmm: ... Tar ni en mindre bit av mellanlagret/lagren och syr fast i innertyget och sen syr ni fast ytterskiktet mot innertyget (med de fastsydda mellanlagren emellan) Har jag fattat rätt då och förstår ni vad jag menar? Det läcker inte på den lilla bit runtom som bara har innerskikt+ ytterskikt i så fall på er som blöder så att det brukar "krypa ut" på sidorna? Eller syr ni helt enkelt genom alla lager: innertyg+mellantyg+yttertyg? Funkar det eller blir det för tjockt?
Ja, just det. Jag syr på en rektangel av det uppsugande skiktet på flanellsidan och syr sedan ihop flanellbiten med pulbiten. Det brukar inte krypa så mycket ut på sidorna. Tvärtom, om det uppsugande skiktet fortsatte ut på vingarna så skulle väl blodet följa med där och åka ut på undersidan av trosan? :hmm: Har faktiskt inte funderat så mycket på det.
Av Eloem
:hmm: Jag kan inte tänka. får väl skylla på att timmen är sen :hellu:. Lägga in vingarna i sömmen när jag vändsyr... ska jag sy dit dem innan eller efter jag vänt? nej, jag får nog gå och lägga mig...
Jenny med Emiliten skrev:Eloem: ska du sy vingarna i bara pul kan du sy dem separat och lägga in dem i sömmen när du vändsyr. Vet inte om jag uttrycker mig begripligt :hmm: . Man sparar massor med material så, du behöver 10x30 av pul-tyget, sen kan du ta yttepyttesmå spillbitar till vingarna. Leopardbindan på bilden är sydd så, det blir kanske tydligare om du kikar på den: http://3.bp.blogspot.com/_Y0bNiOsGQeE/S ... -h/018.JPG.
Av Eloem
Äsch, ingen behöver svara på ovanstående. jag kom på det! Tygbindesömnad är bra för hjärnan! det behövs tydligen lite tygbindesömnad på kvällskvisten för att hålla knoppen iform när man lulllar runt med en ettåring hela dagarna.
Av mly
:) Ibland känns det svårare än vad det är. Skönt att du kom på hur du skulle göra. Här hoppas jag att mitt stora paket flanell ska komma idag, så jag kan börja med lite sömnad med! Det stod 10 arbetsdagar som leveranstid. Det har det gått idag, men jag har inte för stora förhoppningar!
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?