Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av LillaG
#7466705
Äntligen har jag börjat på min onbag! :vågen:

Jag drog mig lite eftersom många som syr mycket verkar tycka den är lite jobbig att sy. Men nu när jag är igång så känns det bara bra. Sprätten fick dock komma fram för första gången nu, men det var bara en kardborrsbandsbit som ska flyttas.

Åter till symaskinen.
Av Tobbe
#7481685
esarina skrev:
Sia skrev:Men om man fodrar fram/bak-sidorna och axelbandet med samma tyg som yttersidan, och allt ska göras med dubbelfåll, då blir det ett rätt tjockt lager att sy igenom,
då blir det alltså 12 lager tyg att sy igenom om allt ska sys med dubbelfåll?
jag tror inte min gamla Bernina Sport 801 klarar av det.
Jag tyckte att det kändes säkrare för maskinen att sicksacka och sy enkelfåll, (med grizzlytråd dock).
Dessutom så fattade jag inte att alla fyra tygerna skulle vikas ihop till en fåll, men det kan man ju kanske inte skylla på beskrivningen.. :duh:
Ja, det blir 12 lager tyg, och ja, det blir bökigt som tusan. En kompromiss är om man inte viker med fram- och bakstyckena i fållen utan bara lägger in dem i fållen på axelbandet, då får man också rätt bra slitstyrka och lika många tyglager som du hade nu, om jag förstod rätt. :)
Tänk er att man ser den inringade fållen uppifrån:
Bild

Ska man sy såhär då? (Rött är foder, blått är yttertyget och grönt är sömmen)
Bild

Men hur ser kompromisslösningen ut då? Den som Esarina pratar om. Jag förstår inte vad som menas med att "bara lägger in dem i fållen på axelbandet"
Användarens profilbild
Av Bowzee
#7481921
Nu blir jag väldigt arg på mig själv. :evil:
Sålde symaskinen för jag tyckte att jag aldrig sydde något.

Nu vill jag ju ha en sånhär!
Har ju typ allt hemma!
Någon som kan förbarma sig mot en liten slant? :rodna:
Av surftrollet
#7482815
Tobbe skrev:Tänk er att man ser den inringade fållen uppifrån:
Bild

Ska man sy såhär då? (Rött är foder, blått är yttertyget och grönt är sömmen)
Bild

Men hur ser kompromisslösningen ut då? Den som Esarina pratar om. Jag förstår inte vad som menas med att "bara lägger in dem i fållen på axelbandet"
Jag gjorde så.

Alternativet är att framstycket inte följer med i vikningen utan bara är platt, men i övrigt som på din bild.
Av Tobbe
#7486619
Här kommer ett monsterinlägg där jag har försökt samla alla tips/råd/frågor som har ställts i tråden för att underlätta vid eventuell egen tillverkning av väskan :)

Översättning av mönstret
Jag har kopierat Esarinas översättning, och sen uppdaterat enligt senaste mönstret på OnBags hemsida

Vänligen notera: Detta mönster är gjort för att låta sjalbärare göra min väska till sig själva och sina nära, absolut inte till försäljning. Jag har lagt ner mycket tid och kraft på den här designen och skulle bli förkrossad om jag såg att någon tagit den.

Jag delar ut mönstret gratis för att vi är ett litet gäng och jag tycker det är trevligt om vi kan hjälpa varandra - vänligen använd mönstret i samma anda.

För att väskan ska se proffsigare ut kan du köpa en röd OnBag-etikett i plast, ett instruktionsblad, en liten karbinhake och en utskrift av den här sybeskrivningen (på engelska) för £5 + frakt och hantering.

Du behöver:

Yttertyg (medeltjock bommulstwill funkar bra, ungefär lika grovt som jeanstyg):
  • 1 bit 35cm x 35cm - framsida
  • 1 bit 35x70 - baksida och lock (tidigare versioner av mönstret hade 35x85 här, men många tyckte locket blev för långt då)
  • 1 bit 22x350 - axelband, sidor & botten (frestas inte att skarva - det är här väskan får sin styrka och en söm kommer se slarvigt ut när du sätter ihop den senare)
  • 3 bitar 30x20 - fram- och bakfack (en i ett kontrasterande tyg om du vill)
  • 2 bitar 20x35 - sidofickor
  • 2 bitar 30x10 - öglor
Foder:
  • 1 bit 35x35 - framsida
  • 1 bit 35x70 - baksida och lock
  • 1 bit 22x350 - axelband, sidor och botten (eller 2 x 22x180, eller vad du nu lappar ihop!)
  • Kardborre för främre fickor och lock.
  • Resår för öglor (för slingview-spegel etc).
Gör så här:

Alla sömmar är dubbelfållar - försäkra dig om att du får med fodertyget också om du har foder.

För att sy en dubbelfåll runt ett hörn, klipp av en triangel i hörnet och vik ner diagonalen så att det inte syns några råa kanter. Fortsätt sedan fållen på var sin sida tills de når hörnet.

Bild
Färdig hörna

1. Fålla överkanten på fickor, och längs hela kanterna på sidofickorna.
Bild

2. Fålla överkanten på framstycket och runt hela locket (med fodret med i fållen). Det hjälper att sy fast fodret till hela väskan nu. Fäst det även där du inte har en fåll för att underlätta fastsättning av sidor och botten senare.
Bild

3. Sätt fast kardborre. Jag gör tre remsor med lite mellanrum på framstycket och en lång på locket. Sy fast stängningen för framfickan. Sätt kardborre på sidofickorna, men inte motsvarande kordborre på sidorna än - du måste mäta noggrannt för att få det att passa med ryggsäcksöglorna och för att få allt på rätt höjd.
Bild

4. Sätt fast dragkedja på bakfickan.

5. Sätt fast fram- och bakfickorna. (Fickorna på in- och utsidan av framstycket kan sys fast med en och samma söm.)

6. Gör sidoöglorna - vik in kanterna och fålla så att det blir två långa band.
Bild

7. Sätt fast öglorna stadigt på väskans sidor - mät så att de hamnar nära botten. Jag gör det genom att mäta ut mitten på det långa stycket och lägga det mot mitten på framstycket. Försäkra dig om att dina sömmar lämnar rum för att sy en dubbelfåll längs kanten på rem-/sid-/bottenstycket senare. Du behöver minst två centimeter på varje sida för att det ska bli lätt att göra den slutliga rullade fållen.
Bild
Placering av sidoöglor

Sy fast öglorna med en raksöm runt om med ett kryss i så att de sitter stadigt.

Sidofickorna ska inte vara fastsydda, men det underlättar med placeringen om de är fastnålade på sin tänkta position.
Bild

8. Sätt fast kardborre för sidofickorna på väsksidorna. Kardborrebiten de ska fästa mot ska redan vara ditsatt på själva fickan.

9. Sätt fast sidofickorna över ögelfästena - botten på fickorna ska hamna precis under där öglorna sitter fast och så ska fickan delas av precis ovanför öglorna, så att öglorna får små fickor att stoppas in i. Fickorna måste sitta så långt från kanterna på bandet att det går att sy en dubbelfåll där senare.

10. Fålla det långa bandet och sätt ihop med väskan med samma söm. Dubbelfållen går runt utsidan av väskan och sticker ut från den - det ger väskan stadga. Jag råder dig att börja med att fästa mitten av väskan mot mitten av bandet. Öglorna ska sitta mot baksidan! Ta med ev foder i fållen.
Bild

11. Sätt fast resår tvärs över bandet precis ovanför väskan själv. Jag använder ganska bred resår och delar av den med två sömmar så att det bildas tre öglor. (Resåren ska altså sys fast med fållen.)


Kommentarer/Råd/Tips/Frågor

Lockstängning

Om man använder kardborre tycker jag att det blir snyggare och mer praktiskt om man sätter lock-kardborren vinkelrätt mot hur den sitter på framsidan, syr fast den bara i fodret och så att kardborrens nederkant fästs i fållen längs lockets kant. Eventuellt kan man ha två remsor med kardborre i locket och lite bredare (längre) remsor på väskan för att få bättre fäste.

Om man inte gillar kardborre finns det många andra alternativ för att hålla igen locket. Bland andra kan nämnas: magneter som sys in i små fack, spännen typ cykelhjälm, ett band tvärs över väskan som man trär ner locket innanför, och så vidare.

Tygval

Ha inte ett för halt tyg som foder eftersom det även är på insidan av axelbanden - då kanske väskan glider av axeln!
esarina skrev:
Apelsin skrev:tyckte du lenda var ett bra tyg att sy i? blev det tillräckligt stabilt?
Tja... det får inte vara för kraftigt, för de där dubbelfållarna är inte superlätta att få till snyggt med många lager tyg. (Därför tänker jag ändra lite på tillvägagångssättet till nästa väska.) Och så ska det vara bekvämt att knyta. Jag tänkte på lenda för att det är många som använt det till mei taier, och så är det ju billigt. Modellen på väska är avsedd att vara väldigt mjuk, men eftersom fållarna innehåller så många lager tyg så stadgar de upp en hel del. Det går att ställa väskan så att den inte ramlar ihop i en hög medan man packar den.

"Medium weight cotton drill" syr Sarah på onbag i, det är typ vanlig twill.
norkmedoo skrev:Materialet är två ganska tunna tyger i linneviscos, så väskan är mjuk och lätt.
Summer skrev:Det blev lenda och något snyggt quilt-tyg som foder.
Elin G skrev:
Mamma Eli skrev:Vad har ni använt för tyg till era väskor? Hur kraftigt/tunt bör man ha? Går vanlig bomullsväv bra? Kraftigt lin? Blir kraftigt lin för tjockt och klumpigt att knyta?
Jag har yttertyg i lin och foder i medeltjock bomull.
melon skrev:
Mamma Eli skrev:Blir det inte väldigt tjockt att sy med kraftigare tyg? Men ska det vara kraftigare funderar jag på halvpanama. Vad tror ni om det?
Det beror på om du vill ha en tjock eller tunn väska :wink: Min symaskin är av den gamla sorten och tuggar sig igenom 10 lager tyg + foder, men då ville jag ha en stadig väska också.
Tygåtgång och skarvning
esarina skrev:350 cm tyg räcker till 3 väskor. ;) För fodret går det inte åt lika mycket tyg, jag tror man klarar sig på runt en meter om man pusslar lite. 80 cm, som jag hade, är dock för litet, så min insida är pusslad med lite extra Lenda och fodret på locket/bakstycket är lappat.
saker skrev:Jag skarvade, annars skulle inte mitt fina tyg räcka. satte två skarvar, en under var sidoficka (då syntes inte vändsömmen, som ju blev ganska tjock, utifrån). fickornas sidosömmar hjälper väl kanske också till lite att förhindra att skarvarna spricker upp.
Bubbi skrev:OM jag skulle göra en igen, så skulle jag utan att tveka skarva på mitten. Eller i ett av hörnen nedtill.
Delfinen_78 skrev:Min är skarvad 8)
Det är ett tyg på sidor och botten och sen är axelbanden i annan färg. Botten/sidostycket är lite längre än själva väskan (ca 6-7 cm på varje sida). Skarven är där tyget tar slut och sen är det nervikt på insidan så att skarvsömmen är slät i botten på z-vikningen och faststickat med ett X under sidofickorna så att skarven är förstärkt.

Dålig illustration, överst på själva väskans sidor:
Utsida -> I\I <- insida, med skarvsömen mellan tygbitarna = \I
Fåll och kanter

Tänk er att man ser den inringade fållen uppifrån:
Bild

Då ska man sy så här för maximal stadga: (Rött är foder, blått är yttertyget och grönt är sömmen)
Bild

Ett alternativ som nämns längre ner är att framstycket inte följer med i vikningen utan bara är platt, men i övrigt är allt som på skissen ovan.
esarina skrev:
melon skrev:Jag har nog inte riktigt fattat den engelska beskrivningen... Ska man fålla alla kanterna innan man syr ihop?
Nej, man fållar först bara fickor, det som ska bli lockflärpen och översidan på framstycket i den beskrivningen.

Nu har jag suttit och sytt dit såna där öglor på insidan (orkade inte få in dem i den där monsterfållen)
solängel skrev:
melon skrev:Dubbelsöm, som jag fattat det är; lägg tyget aviga mot aviga och vik till en fåll (alltså vik två gånger) och sy en sticksöm. Det blir väldigt tjocka fållar men snygga och stadiga som på riktiga väskor.
Ja, tidigare när jag läst har jag fattat det som att man ska sy dubbelt som man gör tex på bärpåsar. Alltså, först aviga mot aviga, vända, sedan sy räta mot räta. Men jag fattade aldrig hur man skulle få till det i hörnen. På det där sättet begriper jag bättre.
esarina skrev:
Mamma Eli skrev:Dubbelfåll, trodde jag visste vad det var men förstår nog inte ändå... någon som kan förklara?
De delar som ska sys ihop läggs över varandra. Som exempel, längst ner på väskan (botten) kommer det ligga (nerifrån och upp):
Yttertyg (långa bandet) med avigsidan upp
Foder (långa bandet) med rätan upp
Foder (fram- eller bakstycke) med avigsidan upp
Yttertyg (fram- eller bakstycke) med rätan upp

Sedan viker du upp fållen av alla tygerna på en gång. Det blir tjockt och lite klumpigt att hantera, men ger stabila kanter på väskan.
esarina skrev:
Sia skrev:Men om man fodrar fram/bak-sidorna och axelbandet med samma tyg som yttersidan, och allt ska göras med dubbelfåll, då blir det ett rätt tjockt lager att sy igenom, då blir det alltså 12 lager tyg att sy igenom om allt ska sys med dubbelfåll? Jag tror inte min gamla Bernina Sport 801 klarar av det. Jag tyckte att det kändes säkrare för maskinen att sicksacka och sy enkelfåll, (med grizzlytråd dock). Dessutom så fattade jag inte att alla fyra tygerna skulle vikas ihop till en fåll, men det kan man ju kanske inte skylla på beskrivningen.. :duh:
Ja, det blir 12 lager tyg, och ja, det blir bökigt som tusan. En kompromiss är om man inte viker med fram- och bakstyckena i fållen utan bara lägger in dem i fållen på axelbandet, då får man också rätt bra slitstyrka
Blandat
esarina skrev:Jag hade med såna där resåröglor, men klädde resåren i fodertyget - lite snyggare tyckte jag. :) Jag hade också en helt annan konfiguration på fickorna utom sidofickorna, samt har ett nyckelband med karbinhake i ena änden och fastsättning i fållen på framsidans överkant i andra änden.
esarina skrev:
Mamma Eli skrev:Syr ni ihop foder och yttertyg innan delarna sys ihop?
Jag har inte gjort det, jag har bara nålat så foder och yttertyg ligger ihop bra. Förutom fållarna längs lock-kanter och så då, där sitter foder och yttertyg ihop.
Mamma Eli skrev:Sys väskan ihop utifrån så att det blir en kant?
Ja.
Av Tobbe
#7499488
Lite frågor...

Varför ska man, enligt mönstret, inte dubbelfålla runt hela fickorna på fram och baksidor av väskan när man ska göra det på sidofickorna?

Hur långa gjorde ni era tygstycken som ska bli till öglor för remmarna? Mönstret säger 30x10cm, men det känns kort.

Punkt fyra säger att man ska sy fast dragkedjan på bakfickan. Är det någon som har en bild på det?
Av surftrollet
#7502324
Tobbe skrev:Lite frågor...

Varför ska man, enligt mönstret, inte dubbelfålla runt hela fickorna på fram och baksidor av väskan när man ska göra det på sidofickorna?

Hur långa gjorde ni era tygstycken som ska bli till öglor för remmarna? Mönstret säger 30x10cm, men det känns kort.

Punkt fyra säger att man ska sy fast dragkedjan på bakfickan. Är det någon som har en bild på det?
Jag vet inte, men storleken på sidofickorna är mer kritisk för att man ska få rum att sy sömmar brevid. Sedan är det öppningar både högst upp och nere på sidan, för öglan, och i öppningarna är det ju dubbelfållar på alla fickor (väl?). Då är det snyggast om man har dubbelfåll på andra långsidan också, dessutom blir det svårare att göra fel med fickorna om de är likadana.

Jag gjorde öglor enligt mönstret, det blev inte kort.

Jag har ingen ficka på baksidan men om du behöver tips för det så skulle jag först sy fast ena sidan av dragkedjan på fickan, sedan sy andra sidan räta mot räta på bakstycket och sist vika ner och sy fast fickan. Det låter enklast för mig.
Av Tobbe
#7502363
esarina skrev: Sedan är det öppningar både högst upp och nere på sidan, för öglan, och i öppningarna är det ju dubbelfållar på alla fickor (väl?).
Just det... Smart! :)
esarina skrev: Jag gjorde öglor enligt mönstret, det blev inte kort.
Låter bra, då kör vi också på det.
esarina skrev: Jag har ingen ficka på baksidan men om du behöver tips för det så skulle jag först sy fast ena sidan av dragkedjan på fickan, sedan sy andra sidan räta mot räta på bakstycket och sist vika ner och sy fast fickan. Det låter enklast för mig.
Vi bestämde oss för kardborre där också, är ju det på de andra fickorna. Blir enklast så.

Tack för hjälpen :urule:
Användarens profilbild
Av carro83
#7741724
Apelsin skrev:Bild
:love: oj va fin den blev!=)
:loving: och så söt liten!=)
Användarens profilbild
Av carro83
#7741732
norkmedoo skrev:nu har jag också bild på min variant!
jag tackar så mycket för inspirationen... och jag hann ju innan bebis tittade ut, så nu har jag att packa i till bb.

mina färger och funkar jättebra :tumup:
Bild

klicka HÄR eller HÄR ... om nu inte bilden syns :D

jag vek upp och sydde fast locket så att fodret syns... mest för att det blev så himlans långt, men det blev fint också. och sedan hade jag inget kardborrband så det blev annan lösning där med. och jag har inte fodrat banden... men annars stämmer nog måtten ganska bra ;) och materialet är två ganska tunna tyger i linneviscos, så väskan är mjuk och lätt.

mmm, jag är nöjd :loving:
Superläcker!
Blir bara mer och mer sugen på att sy en...(har inte ens någon skötväska just nu)
Av Sofie
#7741819
Tass
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26

Hej alla! Jag ville bara lägga till att jag o[…]

Tack så mycket för detta inlägg oc[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?