Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av vertige
Hej!

Vi har en stor liten son på 7 veckor som både gillar och inte gillar att bli buren i sjal (trikå) av oss båda. Det fungerar jättebra när han är trött, men är han pigg får han panik av att sitta fast. När han är vaken så ser vi till att benen, armarna och huvudet inte är i sjalen men det hjälper inte. Detta har fått oss att fundera på bärsele som komplement där vi fått för oss att han får lite mer frihet.

Vad tror ni kloka människor här? Vad skulle passa oss?

Mamma: 165 cm och just nu 57 kg (vägde 52 kg innan graviditeten)
Pappa: 195 cm och 75 kg
Sonen: 62 cm och 6 kg

Vi är som ni ser båda rätt smala men sonen är stor och stadig för sin ålder.

Tänkte även passa på och få en rekommendation på sval vävd sjal till sommaren. Sonen är en varm liten krabat och vi blir alla redan svettiga i trikåsjalen (en Looma Sino).

Stort tack på förhand!

/Anna
Hej och välkommen till sjalbarn! Vi har också en liten bebis som snart är sju veckor. Hon tycker inte heller om att sitta i sjalen när hon är vaken. Men i selen trivs hon bra. Vi har en beco gemini. Den passar bra till smala bärare. Jag tycker det är bra att slippa babyinsatsen, på gemini kan man istället ändra bredden på själva sittytan. Det går även att ha barnet framåtvänd om man vill. Man kan också korsa axelbanden vilket jag tycker är skönt. En annan fördel med sele är att den går så fort att ta på, vi använder selen mer än sjalen. Den här sidan tyckte jag var till stor hjälp när vi skulle välja sele: http://www.edenbaby.se/pages/valjasele.php

Lycka till!
Av Jos
En sele kan ni ju bära på ryggen i sen också. Det är verkligen lång användningstid med en bra sele. Jag tycker det är svalare med sele också, eller snarare mindre varmt. Mao skulle jag rekommendera en sele! Manduca har jag och den funkar fint för mig som är normalbyggd. Bäst är ju såklart om ni kan prova några olika.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Det finns många bra bärselar att välja på och det är en smakfråga vilken man trivs allra bäst med, även om olika kroppstyper gör att vissa bärselar passar bättre än andra. Här finns en jämförande tabell: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98 På samma sida hittar du svar på några av de vanligaste frågorna om ergonomiska bärselar. Förhoppningvis kan tabellen och frågor & svar hjälpa dig i valet av bärsele 8)
Användarens profilbild
Av Kattuggla
Personligen tycker jag att sele är svalast på sommaren men jag har haft en Gauze-sjal också för sommarbärande. Om du kommer och hälsar på mig så kan du får provbära Beco :D
Av vertige
Hej!

Tack för alla tips.

Det blev en Beco Gemini. Gillade även Butterfly men möjligheten med framtida höftbärande blev det avgörande. Sonen verkar gilla mage mot mage i selen så han har nog bara tyckt att sjalen varit för varm och instängd. Har inte testat att bära honom framåtvänd ännu, så länge han är nöjd inåt så är det onödigt.

Nu ska jag börja jaga en svalare sjal.

/A

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?