Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bananita
Hej!Är första gången jag skriver inlägg här så får hoppas jag får till det :hmm:
Jag har en dotter på snart 9 månader och har sedan hon föddes burit henne i trikåsjal, manduca, mei tai, vävd sjal och angelpack. Mitt problem är att jag får så ont i ryggen varje gång jag bär henne och kan bara bära en väldigt liten stund. Köpte nyligen en angelpack och den sitter bättre på min kropp men jag får ändå ont nästan direkt. Det går lite, lite bättre att bära på ryggen men får även ont där efter ett tag. Min snälla syster har hjälpt mig mycket och sett så att selarna och resten sitter rätt, och visst känns det bättre när hon hjälper mig att ställa in perfekt men efter en stund får jag ont ändå.
Gör jag något fel? Kan man träna upp ryggen på något sätt så att det inte gör ont? Vill ju verkligen bära. Min sambo har inga problem alls och använder flitigt manducan. Det jag får minst ont av är att bära på höften med armen, men vill ju kunna bära med bärsele/sjal/mei tai :(
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Oj. Det låter väldigt jobbigt.

Jag fick ont i början när vi började med trikåsjal och när vi gick över till vävd sjal men ryggen vande sig eller vad man ska säga. Men har din rygg inte vant sig på 9 månader vet jag inte.
För mig gäller det att verkligen inte spänna mig när jag bär för då får jag ont.

Om du har fått hjälp att bära rätt av någon som kan så vet jag faktist inte. Var i ryggen ärd et du får ont?

Hoppas någon annan har ett bättre svar än jag. :heart:
Användarens profilbild
Av busflickan
Jag har en tendens att svanka och sjunka ihop med axlarna. Det fungerar inte alls! När jag bär måste jag tänka på min hållning annars får jag ont. Tror du att det kan vara något sånt?
Användarens profilbild
Av maltemalte
För mig är det viktigt att dra åt sjalen ordentligt kring axlarna, annars är det lätt att spänna sig/dra upp axlarna för att kompensera att sjalen sitter för löst.

Den knytningen som jag tycker är lättast att få till på ryggen är Double Hammock. Där går sjalen kring bröstet också så att inte all tyngd hamnar på samma ställe.
Användarens profilbild
Av Bananita
Tack så mycket för era svar! Ja , jag har dålig hållning så det kan nog vara det. Svankar lätt :( Ska man fortsätta bära eller kan det skada ryggen på något sätt? Tänkte på om man kanske blir tränad och det slutar göra ont :D
Användarens profilbild
Av maltemalte
En annan idé kan ju vara att bära på höften ibland också för att variera belastningen. Mycket skönare än vad man kan tro. Då använder jag en ringsjal, för jag orkar inte med att knyta. Det är ju lättare och stadigare om barnet kan sitta upp själv. Varning för att det finns massor med snygga ringsjalar därute bara :wink:
Av Ponyo
Jag fick också ont i ryggen av att bära, men märkte att svanken mådde bättre av sele, och axlarna av sjal. Och då sydde jag en hybrid, och den passade mig perfekt. Då kunde jag bära två timmar utan att få ont.
Av Jos
Tänka på hållningen är bra såklart, samt att träna upp rygg- och magmuskler. Fick du några övningar med dig från bb, så använd dem, eller kontakta en sjukgymnast för råd. Det finns också gympapass, mamma-barngympa tex, som fokuserar på rygg-magträning (core).

Bära mycket på höften skulle jag avråda ifrån, och om du ändå bär på höften, försök bära lika mycket på båda sidorna. Höftbärande belastar kroppen snett vilket kan ge ordentligt ont i ryggen.
Av Jos
Och ignorera inte att du har ont.... Visst KAN det vara så att det går över utan att du ändrar något i ditt bärande eller annat, men risken är stor att det blir värre istället.
Av LotusMar
Jag har en 2-åring och en 2-månaders. 2-åringen bar vi myyyycket första året och 2-månaders bär jag nästan hela tiden. Jag fick också ont med 2-åringen och har ont nu m 2-månaders. Växlar mellan vävd långsjal och manduca, ibland trikåsjal. Framförallt i axlarna och mellan skulderbladen får jag värk. Men även i musklerna längre ner. Var får du ont?
Men! Jag har nyss börjat motionssimma flera ggr i veckan och det hjälper mycket! Hoppas på att kunna träna mig såpass stark att jag inte får ont alls. Redan efter första simpasset blev det stor skillnad för mig. Så jag tror på träning. Du kanske behöver en sjukgymnast eller personlig tränare som hjälper dig om du svankar. Jag bor i Stockholm och har fått FaR (friskvårdsaktivitet på recept) recept av läkaren. Har då kunnat köpa årskort för simning för 1400 ist för 2600. På köpet känner jag mig gladare, friskare o starkare tack vare träningen.
Av LotusMar
Bananita skrev:Tack så mycket för era svar! Ja , jag har dålig hållning så det kan nog vara det. Svankar lätt :( Ska man fortsätta bära eller kan det skada ryggen på något sätt? Tänkte på om man kanske blir tränad och det slutar göra ont :D
det räcker nog inte med att bära för att bli stark. Det är en sådan enformig belastning.
Av herilane
För övrigt tycker jag att HippyChick Hip Seat är ett bra bärhjälpmedel som belastar helt andra delar av kroppen än alla de andra. Det är en liten höftsits som sitter i ett brett bälte. För höftbärande, men till skillnad från att ha barnet sittande direkt på höften så kan man räta ut ryggen och kroppen. Det är faktiskt superlätt att bära barn på den. Nackdelen är att man inte har båda händerna fria, men det har du ju ändå inte om du bara bär på höften med armen.
Av Clee
herilane skrev:För övrigt tycker jag att HippyChick Hip Seat är ett bra bärhjälpmedel som belastar helt andra delar av kroppen än alla de andra. Det är en liten höftsits som sitter i ett brett bälte. För höftbärande, men till skillnad från att ha barnet sittande direkt på höften så kan man räta ut ryggen och kroppen. Det är faktiskt superlätt att bära barn på den. Nackdelen är att man inte har båda händerna fria, men det har du ju ändå inte om du bara bär på höften med armen.
Där kan jag rekommendera Beco Butterfly II - den har ju ett inbyggt Hip Seat (man rullar ihop sjalen och spänner åt den med ett spänne och vips!) men är även förutom det en bra ergonomisk sele.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?