Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kharmion
Jag hade tänkt låta väva en linnesjal att använda till min medeltidsutstyrsel i sommar. Men nu har jag fått höra att lin är ett dåligt val, och att en sådan sjal skulle bli obekväm och stel och att jag borde satsa på ylle istället. Ylle känns inte som ett alternativ (det kliar), så jag undrar nu om någon har erfarenheter av linnesjalar (100% lin) och kan uttala sig om hur de är att bära med.
Av Enid
Det beror på garnet och vävsättet. Det finns jättesköna linnesjalar från Didymos men jag vet inte hur medeltidsmässiga de är :lol: . Jag tycker du ska satsa på en sån eller slöjda ihop en bärmes (en slags MeiTai i läder) om du vill vara riktigt korrekt :tumup: för långsjalar var liksom inte uppfunna på medeltiden :wink: .
Användarens profilbild
Av Panakeia
som enid säger har det inte med linet i sig att göra, utan i första hand vävsätt och täthet. dessutom ska man nog setill att ha relativt tunt och högkvalitativt lin, annars blir det lätt grovt och lite stixigt- och då blir det inte så bra kanske.

jag skulle nog sattsat på en kortsjal eller något meitailiknande faktiskt.
Användarens profilbild
Av Kharmion
Ja, det är alltså en kortsjal som skall vävas, för att kunna bära på höften. Men med rätt vävsätt och tillräckligt tunna trådar borde det inte vara ett problem?
Användarens profilbild
Av Kharmion
Ja, nu har jag bestämt mig för att testa att väva en, så idag började vi med varpningen. Tunt lingarn och diamantkypert får det bli. Funkar den inte att bära i sedan får jag väl klippa upp den till kökshanddukar eller något... Jag kan dock inte låta bli att vara lite nojjig över att tyget skall bli för svagt och gå sönder när jag bär, men det kanske inte är så stor risk? Lintrådar känns ju lite svagare än bomull, men de är ju å andra sidan väääldigt många...
Användarens profilbild
Av hillalilla
Spraya varpen med vatten hela tiden så att den hålls fuktig, annars ryker trådarna av om du har entrådigt garn. Att linne skulle vara svagare än bomull håller jag inte med om. Det beror på hur tråden är gjord. Entrådigt bomullsgarn är inte mycket att hurra för heller. Tyget kommer inte att gå sönder när det är klart. Vill du göra det lätt för dig så ta bomullstråd i varpen eller åtminstone i stadkanterna. Ett par grövre trådar i stadkanterna gör att vävningen blir lättare och kanten jämnare.
Användarens profilbild
Av Kharmion
Åh, tack för tipsen! Jag har gjort stadkanter av tvåtrådigt lingarn, varpen är entrådig. Skall man vattna hela varpen (ja, alltså inte den upprullade delen, men resten) eller bara framför bommen där det kan skavas?
Användarens profilbild
Av hillalilla
All varp som hänger fritt bör sprayas med vatten i blomspruta så att den hålls lätt fuktig. Blött lin är mycket starkare är torrt så överallt där det kan uppstå spänningar i tråden är bra att "vattna".
Av Enid
Har man ett garn spunnet för att hålla som varp så borde det gå bra. Jag vävde i lin förra sommaren och tyckte inte alls det var så skört, jag var nog rätt våldsam och oförsiktig (för att vara jag :wink: ) men inga trådar gick av :tumup: .

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?