Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ellasario
ni som vet, om man har en svärmor som vägrar sjal och liknande men bestämt vill gå med barnet i vagn......
hur gör man?

så länge hon ammar måste jag ju ändå med, och när hon väl kan sitta upp går säkert vagn bra, det är vad jag har sagt
hon verkade upprörd ändå..ja vet inte

"det känns lite som att man går tillbaka i tiden" sa hon, och lät ledsen?
aw ja vet inte, behövde bara lufta mig lite tror ja..det känns skitkonstigt...

annars är alla jag känner ofta positiva till sjalen
Av surftrollet
Varför vill hon ha barnet i vagn? Hon kan interagera mer med en sån plutt på din mage än nerbäddad i en vagn tänker jag. Och varför skulle hon gå ut med en tremånaders själv, om det inte är så att du efterfrågar avlastning?
Användarens profilbild
Av Ellasario
ni blev det väl lite snurrigt, men ungefär så var diskussionen vi hade här
"jo men jag tänkte senare" sa hon väl ungefär...

så då sa jag att när hon väl kan sitta upp får ni väl prova med vagn men att jag personligen inte använder det eftersom jag är helt sjalfrälst och inte gillar vagn....

det är precis som att det är ett påhopp emot alla som använder vagn, för att jag inte vill ha det

jag känner mig mest lite ledsen och förvirrad över att hon blev så upprörd när vi pratade om det
nästan så att rösten sprack lite....
Användarens profilbild
Av Helma
har hon fått prova sjalen eller att bära i sele? Min mamma tyckte också jag var helknepig, men när hon själv fick bära i sjalen, så tyckte hon det var jättemysigt.
Användarens profilbild
Av Ellasario
när vi pratade om det nu var hon _helt emot_

ungefär som jag känner inför att stoppa ner mitt bylte i en stor, ensam vagn långt bort ifrån mamma....

när jag sa att jag inte gillar vagn och därför inte vill använda det svarade hon med att jo men hon vill ju inte bära i sjal precis som att det var fullständigt otänkbart....
som att det var ett moment 22 :siishah:

jag förstår inte alls, jag har ju åtminstone provat vagn, det var inte min grej
Av surftrollet
Fast du kan ju inte ta ansvar för hennes barnvagspromenaddrömmar. Om du inte använt väldigt hårda ord så känner jag att ok, hon blev besviken, tråkigt för henne. Det är ditt barn och du har inte hållit farmodern borta.
Användarens profilbild
Av Ellasario
nej det har jag absolut inte, jag förklarade bara att jag tycker inte om vagn, och att jag aldrig riktigt gillade det sist heller men att vi inte hade råd med sjal

då blev hon ledsen och mumlade nåt om "ja men då var det ju synd att vi köpte vagnehn..:"

vi fick den nämligen av dem

jag svarade med att den funkade ju bra då, men jag vill inte använda den nu

men det känns tråkigt bara
Av Hell Cat
esarina skrev:Fast du kan ju inte ta ansvar för hennes barnvagspromenaddrömmar. Om du inte använt väldigt hårda ord så känner jag att ok, hon blev besviken, tråkigt för henne. Det är ditt barn och du har inte hållit farmodern borta.
:iagree:
Användarens profilbild
Av SCSI
Min svärmor fick testa att dra ungen i vagn - han gillar det inte alls. Sen frågade hon själv om hjälp med att få på MTn för att bära honom i. :tumup:
Av suramin
SCSI skrev:Min svärmor fick testa att dra ungen i vagn - han gillar det inte alls. Sen frågade hon själv om hjälp med att få på MTn för att bära honom i. :tumup:
Samma här. Min svärmor och hennes man skulle med barnen på promenad, och det slutade med att de handbar lillan hela vägen hem. Hon skrek och ville inte alls sitta där. Sen har de provat bära i mt en gång och då mös hon bara och somnade, så när de kom hem från vagnpromenaden sa de bara att de aldrig mer skulle på promenad med lillan i vagn, utan bara köra mt eller sele :D . Helt ok med mig.
Användarens profilbild
Av Stark
Ellasario skrev:nej det har jag absolut inte, jag förklarade bara att jag tycker inte om vagn, och att jag aldrig riktigt gillade det sist heller men att vi inte hade råd med sjal

då blev hon ledsen och mumlade nåt om "ja men då var det ju synd att vi köpte vagnehn..:"

Utifrån vad du skrivit tolkar jag farmors beteende så här:
Farmor vet att "alla" har vagn. Farmor har hjälpt till så bra hon bara kan och köpt en vagn till barn 1. Nu kommer du och säger att hon inte gjorde sitt bästa eftersom hon köpte en vagn och inte en sjal... Så farmor blir sårad och vill köra barnbarn 2 i vagnen hon varit med och köpt (eller en annan vagn om nu inte vagnen finns kvar).

Farmor tror att hon gjort det som är bäst för er - köpt en vagn, och vill utnyttja denna med barnbarn nummer två. När du säger att vagnen inte är bra tar hon det som att farmor inte är bra nog. Och eftersom farmor inte är bra nog vill hon inte använda den konstiga sjalen som hon enligt dig skulle köpt istället för vagnen. Hon har lagt ut en massa pengar på något som du tycker är onädigt och hon känner sig dubbelt avvisad.

Verkar jag vara inne på rätt spår?

Prata med henne igen. Säg att visst ska farmor ta med barnbarn 2 på promenad. Vill hon försöka med vagn så natruligtvis ska hon det. Men förvarna henne också på att det kanske inte kommer att gå och för att alla ska trivas så vill du att hon ska veta hur sjalen fungerar så att utifall vagnen inte funkar sp karn barnet åka sjal. Det är i vart fall vad jag skulle gjort.
Användarens profilbild
Av mimpen
Cilia skrev:
Ellasario skrev:nej det har jag absolut inte, jag förklarade bara att jag tycker inte om vagn, och att jag aldrig riktigt gillade det sist heller men att vi inte hade råd med sjal

Utifrån vad du skrivit tolkar jag farmors beteende så här:
Farmor vet att "alla" har vagn. Farmor har hjälpt till så bra hon bara kan och köpt en vagn till barn 1. Nu kommer du och säger att hon inte gjorde sitt bästa eftersom hon köpte en vagn och inte en sjal... Så farmor blir sårad och vill köra barnbarn 2 i vagnen hon varit med och köpt (eller en annan vagn om nu inte vagnen finns kvar).

Farmor tror att hon gjort det som är bäst för er - köpt en vagn, och vill utnyttja denna med barnbarn nummer två. När du säger att vagnen inte är bra tar hon det som att farmor inte är bra nog. Och eftersom farmor inte är bra nog vill hon inte använda den konstiga sjalen som hon enligt dig skulle köpt istället för vagnen. Hon har lagt ut en massa pengar på något som du tycker är onädigt och hon känner sig dubbelt avvisad.

Verkar jag vara inne på rätt spår?

Prata med henne igen. Säg att visst ska farmor ta med barnbarn 2 på promenad. Vill hon försöka med vagn så natruligtvis ska hon det. Men förvarna henne också på att det kanske inte kommer att gå och för att alla ska trivas så vill du att hon ska veta hur sjalen fungerar så att utifall vagnen inte funkar sp karn barnet åka sjal. Det är i vart fall vad jag skulle gjort.
Det där tror jag med.

Sen har mina föräldrar haft någon slags vilja att få gå och stoltsera med små barnbarn i vagn. Trots att de inte köpt vagnen själva. Sjal verkar svårt, de har aldrig provat (jo, pappa bar AH i sele nån gång), och våra barn har inte varit motståndare till vagn även om inte vi har haft det som förstaalternativ. Även om ditt barn just NU är pytteliten och vill vara näranära så kan du ju tänka att lite längre fram är det nog ingen fara med en vagnpromenad med farmor. Med förvarning om att bäbis kanske inte TRIVS i vagnen och blir ledsen och då måste bli upplyft och buren hem.
Användarens profilbild
Av Ellasario
Jo jag håller med er allihop...

Mot slutet av diskussionen (självklart precis innan de skulle åka) sa jag att hon gärna får prova vagn men att jag inte vet hur det kommer gå eftersom jag inte tycker om att gå med vagn, och att den fungerade jättebra för luna förklarade jag men att det inte riktigt var min grej, speciellt inte i storstan. Och jag försökte snällt förklara om MT och selar men då ville hon inte alls höra på, jag hoppas att det lägger sig och att hon vill lyssna senare, för vill Alyssa inte lilla i vagnen så vill jag inte att hon känner sig handfallen...

Det verkar visst vara nån grej detdär med att använda saker som just hon har köpt i nåt speciellt syfte hon tänkt på, nu när jag tänker efter. För just den tröjan eller de byxorna hon köpt till tösen vill hon att hon ska ha med sig dit och kan bli ledsen (verkar det som) om de råkar vara hos dagmamman, i tvätten osv. Jag är mera van vid det kollektiva tänket, alla delar vi på allt och allt är lika bra.

Funderar på att inhandla MT/sele nu till sommaren ändå, då kan ju de få se den iaf och kanske tycker att det inte känns lika krångligt som en sjal.... på gott och ont så har de ju hört omn dedär babybjörnarna, och det verkar inte alls vara lika konstigt som sjal... :hmm:
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Jag tror att sele kan vara inkörsporten till bärandet för din svärmor. De känns oftast lite säkrare för sjalovana. Många tror att de ska knyta fel och så dimper barnet i backen, tror jag.
Jag är så naiv att när du lyckats få din svärmor att prova så kommer hon bli frälst.
Kan man inte försöka att vinkla det så att barnbarnet vill sitta hos sin farmor?

Lycka till för det låter väldigt jobbigt :heart:
Användarens profilbild
Av SCSI
hm. jag TRODDE att svärmor förstått och accepterat barnbarnets preferenser förra gången hon var här när hon bar honom i MT. Men tydligen inte.
Idag menade hon att vi får ta med vagnen när vi går ut. Visst sa jag, och frågade om hon helst drar vagnen eller bär barnet. Hon förstod inte vad jag menade, så jag fick förklara flera gånger att lägger hon honom i vagnen kommer han skrika.
Tills han blir upplockad.

Sen muttrade hon nåt om att det är ju inte många andra som kan söva barnet om han måste bäras till sömns.
Eh, jo, de flesta med armar klarar av det? Det är ju inget krav att man kan hantera knytning av 4-5m tyg, det är ju bara ett bekvämt hjälpmedel när man som jag bär minst flera timmar om dan.

Jag ska räcka över ringsjalen nästa gång hon är här, tror jag...

(och hon tog ut ungen på gården. I vagn. Och jo, han skrek. Alla som är överraskade räcker upp en hand. *suck*)

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?