Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mammatillE
Vi var i stan idag, hela lilla familjen, och E satt som vanligt i sjalen (grå tricot slen) och vi blev totalt uttittade!! :shock: Folk verkligen glodde! Två vuxna (olika sällskap) både pekade och glodde.. Och det var inte de där glada blickarna man kan få när man går med en pyttig bebis eller fin gravidmage eller så - det är ju bara mysigt. Det här var..som om vi var ufon eller nåt. Vad är detta?Jag blir rätt sur för jag tycker det är ohyfsat att peka och kommentera på det där sättet helt öppet.. :evil: Och jag fattar verkligen inte - SÅ stor grej kan det väl ändå inte vara? Jag hade kanske fattat lite lite mer om vi hade haft en sjal i starka färger och kanske ett större barn på ryggen eller sådär.. Fast ändå. Folk kan väl vara mysigt nyfikna? :hmm:
Av Hell Cat
Vet du vad jag gör när folk glor på mig så? Jag säger HEJ högt och tydligt och ler stort. Det brukar få dem att bli alldeles perplexa och de vet inte riktigt vad de ska göra :tumup:
Av mammatillE
Hell Cat skrev:Vet du vad jag gör när folk glor på mig så? Jag säger HEJ högt och tydligt och ler stort. Det brukar få dem att bli alldeles perplexa och de vet inte riktigt vad de ska göra :tumup:
Heja dig! :heart: Ja vi får prova nåt sånt! Blev bara jätteförvånad :roll:
Användarens profilbild
Av camsch
Åhhhh, jag känner igen mig :)

Eller kände eftersom jag numera ytterst sällan bär min 3½ åring...

Och jag tror till och med jag skrev något liknande inlägg, för det störde mig nåt grymt att bli så totalt UTSTIRRAD som jag blev. Sådär öppet vrålglo liksom och inte av en person utan MÅNGA. (Men oftast på så betryggande avstånd att det faktiskt inte gick att köra "hej-metoden" som HellCat beskriver...)

Men. Man vänjer sig, eller jag gjorde det i alla fall och slutade helt enkelt bry mig till slut. Låt dom glo, liksom :roll:
Användarens profilbild
Av Mosan
Ja var bor du, det verkar konstigt :hmm: sådär är det inte här och då bär jag i knallröd sjal på ryggen!
Användarens profilbild
Av mari_tres
Hell Cat skrev:Vet du vad jag gör när folk glor på mig så? Jag säger HEJ högt och tydligt och ler stort. Det brukar få dem att bli alldeles perplexa och de vet inte riktigt vad de ska göra :tumup:
:app: :tumup: :notes:
Av ninen
När jag kommer hem på besök till Sverige blir jag lika chockad varje gång. Ögonkontakt, leenden och vänligt småprat med främlingar verkar helt otänkbart, däremot verkar det helt OK att stirra och till och med peka. Man vänjer sej efter några dagar men i början ... :shock:
Av Birna
Jag måste haft tur! Tycker att det vanligaste är varma leenden och kommentarer som: Där har du det mysigt!
Användarens profilbild
Av Helma
Den taktiken körde jag också med, funkar utmärkt och ibland lyckas man kanske få någon att överväga att köpa sjal. :D
Användarens profilbild
Av Amiechan
camsch skrev:Och jag tror till och med jag skrev något liknande inlägg, för det störde mig nåt grymt att bli så totalt UTSTIRRAD som jag blev. Sådär öppet vrålglo liksom och inte av en person utan MÅNGA. (Men oftast på så betryggande avstånd att det faktiskt inte gick att köra "hej-metoden" som HellCat beskriver...)
Ibland vore det bra om man var ouppfostrad själv. Vände sig om, pekade och högt sa "Varför tror du att de pekar på mig och snackar bakom min rygg?". 8)
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
Ja du. Jag känner igen det där i min lilla stad. Här finns ju andra som bär sina barn i sjal men jag har enbart sett min väninna göra det - måste ju värva någon. :wink:

Även om folk stirrar varje dag får vi massor med roliga kommentarer också.
Fast ibland är det tröttsamt. Jag orkar inte alltid vara glad och leende och besvara frågor.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Det låter tråkigt!!

Men jag måste få försvara Sverige lite :lol: Jag tycker visserligen att folk tittar lite mycket ibland, men jag har också fått mååånga positiva kommentarer om hur mysiugt det ser ut, och faktiskt knappt någon negativ (förutom från svärmor).

Och att man inte kan småprata med okända håller jag inte riktigt med om heller, även om det kanske är svårare än i en del andra länder, det är nog mycket upp till en själv. Men nu blev det kanske lite OT.
Av Elaela
KATARINA skrev:Det låter tråkigt!!

Men jag måste få försvara Sverige lite :lol: Jag tycker visserligen att folk tittar lite mycket ibland, men jag har också fått mååånga positiva kommentarer om hur mysiugt det ser ut, och faktiskt knappt någon negativ (förutom från svärmor).

Och att man inte kan småprata med okända håller jag inte riktigt med om heller, även om det kanske är svårare än i en del andra länder, det är nog mycket upp till en själv. Men nu blev det kanske lite OT.
:iagree:

Jag tycker att jag småpratar med människor på gatan eller i kollektivtrafiken mer eller mindre varje dag faktiskt. Och särskilt äldre damer brukar kommentera sjalbärandet i väldigt positiva ordalag. :)
Användarens profilbild
Av namera
Har också blivit utstirrad när J var pyttis och jag bar honom i sjal på magen. När han åkte i vagnen kom människor (oftast äldre) fram och ojade gulligt och frågade hur gammal han var etc. När han åkte i sjal stirrade de bara, mumlade med varandra och tycktes inte alls positiva. Minns ännu en gammal farbror som med skräck i rösten undrade om inte bebisen höll på att kvävas därinne. :roll:

Nu har jag burit honom en del på ryggen och det verkar anses ännu konstigare. Jag förstår dem dock, trots att jag rört mig i ganska många städer har jag aldrig sett någon bära ett barn i långsjal på ryggen. De flesta man ser bär på magen i BabyBjörn. Synd bara att de sällan kommer fram och ställer frågor direkt utan ska glo och tissla.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?