Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av millla
Jag undrar om jag är lite Beco(Butterfly)-skadad eftersom jag tycker att det är svårt att få upp unge och sele på ryggen med andra modeller. Jag har ju haft en Manduca tidigare och då tyckte jag inte det var några problem men nu känner jag mig helt handikappad :roll:
Med sjal är det ju mycket lättare för då har man ju tyget om ryggen på barnet hela tiden och kan låsa fast med det men med sele blir det ju inte samma sak.

Hur gör ni andra när ni bär på ryggen i sele? Hur får ni ekipaget på plats? Och gärna lite mindre barn som inte håller i sig själva medans man håller på.
Användarens profilbild
Av millla
thowida skrev:man använder inte sele :Hahaa:

Nä men ärligen en hand runt barnet sen trixa lite, typ :oops:
Men alltså vaddå hand runt barnet? Jag når inte runt med armen så att jag kan hålla fast något barn på ryggen på något säkert sätt. Och trixa? :hmm: Förklara gärna steg för steg hur ni gör.
Lägger ni selen runt ryggen på barnet och svingar hela paketet?
Fäster ni midjebandet, svingar upp barnet och sen fäller upp ryggdelen över barnets rygg?
Eller nåt annat sätt?
Användarens profilbild
Av Diesel
Ja, hm hur gör jag? :hmm:

Jag fäster selen i midjan, drar ut axelbanden så att de är rejält långa och låter selen hänga fritt ner.
Sedan svingar jag upp S på ryggen, och när hon är uppe håller jag kvar henne i hennes högra arm med min högra hand över min axel och stödjer henne under rumpan med min vänstra hand.
Sedan håller jag bara kvar handen som stödjer under rumpan och drar upp det ena axelbandet med den fria handen, lutar henne sedan mot den sidan där jag nu har axelbandet uppe och drar så upp det andra axelbandet.

Lätt som en plätt! :lol:

Skulle nog behöva fotas för att det ska bli begripligt för någon annan än mig själv, men jag klarar troligen inte av att dessutom fota mig själv samtidigt skulle jag tro. :Hahaa:
Användarens profilbild
Av mari_tres
millla skrev: Fäster ni midjebandet, svingar upp barnet och sen fäller upp ryggdelen över barnets rygg?
Så gör jag, enkelt och snabbt! :tumup: och så drar man axelbanen rakt upp så hamnar barnet bra i selen och så trär man bara i armarna i axelbanden.
Jag gillade inte butterflyen för den tog sån tid att få på sig :fnissa:
Användarens profilbild
Av Diesel
mari_tres skrev:Jag gillade inte butterflyen för den tog sån tid att få på sig :fnissa:
Precis så, en massa spännen överallt som är i vägen - men den sitter trots allt som gjuten när man väl tråcklat på sig den. :)
Användarens profilbild
Av millla
Diesel skrev:
Jag fäster selen i midjan, drar ut axelbanden så att de är rejält långa och låter selen hänga fritt ner.
Aha, se där har vi en grej jag inte gör. Ska provas. :tumup:
Användarens profilbild
Av Diesel
millla skrev:
Diesel skrev:
Japp, då blir de mycket lättare att "fiska upp", och så går det väldigt smidigt att få upp panelen mot barnet. Hoppas du lyckas! :D
Användarens profilbild
Av mammagumman
Två varianter till :D

* sätt fast midjebältet med panelen fram (ha lite löst runt midjan för selen skall dras runt till ryggen med bebis i sen), dra upp panelen över bebisrygg, håll i axelbanden i en hand över bebis axlar/huvud, flytta bebis i selen från magen till rygg och tråckla i dina armar en i taget när bebis är på ryggen

* sätt fast midebältet med panelen på ryggen, vik upp panelen och sätt i ena armen i ena axelbandet utan att bebis är där, lirka in bebis runt höften på den sida där axelbandet är nere och sen in i selen, när hon är på plats drar du upp andra axelbandet...

Båda varianterna kräver dock lite medgörlig bebis, inte en sån där slingerorom som Malva var. Men Majken är väl snäll och go :heart:

Här finns instruktioner på båda varianterna -> sid 2 http://www.ergobabycarrier.com/media/pd ... nglish.pdf
Användarens profilbild
Av millla
mammagumman skrev:
* sätt fast midjebältet med panelen fram (ha lite löst runt midjan för selen skall dras runt till ryggen med bebis i sen), dra upp panelen över bebisrygg, håll i axelbanden i en hand över bebis axlar/huvud, flytta bebis i selen från magen till rygg och tråckla i dina armar en i taget när bebis är på ryggen
Men då åker väl kläderna med så allt blir helt korvigt? Eller? (Jag hatar korviga kläder...)
mammagumman skrev:* sätt fast midebältet med panelen på ryggen, vik upp panelen och sätt i ena armen i ena axelbandet utan att bebis är där, lirka in bebis runt höften på den sida där axelbandet är nere och sen in i selen, när hon är på plats drar du upp andra axelbandet...
Det här provade jag idag men då med Lovis. Hon går ju liksom att instruera. Jag tvivlar starkt på att denna teknik funkar med Majken, hon är för liten och sladdrig :lol:

Är jag neggig nu eller...? :hide:
Användarens profilbild
Av mammagumman
millla skrev:
mammagumman skrev:
Men då åker väl kläderna med så allt blir helt korvigt? Eller? (Jag hatar korviga kläder...)
Därför gäller det att jag är rätt klädd i butiken. Inte så fint när fyrabarnsmammamagen hänger ut ut de korviga kläderna. Man får avkorva efteråt. :tumup:
millla skrev:
mammagumman skrev:* sätt fast midebältet med panelen på ryggen, vik upp panelen och sätt i ena armen i ena axelbandet utan att bebis är där, lirka in bebis runt höften på den sida där axelbandet är nere och sen in i selen, när hon är på plats drar du upp andra axelbandet...
Det här provade jag idag men då med Lovis. Hon går ju liksom att instruera. Jag tvivlar starkt på att denna teknik funkar med Majken, hon är för liten och sladdrig :lol:
Jag har sett ett flertal olika sjalbarnare göra den manövern mycket elegant. Men kanske bebisarna varit lite älder än vad Majken är nu. Med visningsdocka är det plättlätt :wink:
millla skrev:Är jag neggig nu eller...? :hide:
Kanske liiite :klappa:
Användarens profilbild
Av millla
Diesel skrev:
millla skrev:
Diesel skrev:
Japp, då blir de mycket lättare att "fiska upp", och så går det väldigt smidigt att få upp panelen mot barnet. Hoppas du lyckas! :D
Nu har jag testat detta och visst blev det liiite lättare men fortfarande alldeles för knöligt för att jag ska tycka att det är görbart ute i farten. Jag har svårt att få ner barnet i botten av selen, hon hamnar alldeles för högt upp och sen glider hon inte ner på plats. Jag tror inte att jag skulle greja det utan spegel heller.

Jag älskar min Beco för att den är så smidig vid ryggbärning men det vore liksom roligt med lite omväxling :lol: Jag kan inte motivera ett selköp om jag inte blir bättre på att få upp den på ryggen...
Användarens profilbild
Av busflickan
Jag tycker också att det blev knöligt och fick ingen snits på det. Så jag lägger ryggstycket över Rs rygg och gör att det ser ut som det ska, sen svingar jag upp hela paketet, en hand på Rs rygg och ta på ett axelband i taget. När bägge axelbanden är på så fäster jag midjebältet. Det blir inte korvigt nånstans :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?