Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Knyttet & K skrev:
Bubbi skrev:
Kaffemoster skrev:Eskimå.
Hur är det i mjukhet? Jag lurar på om jag ska sticka en tröja på beställning från en kollega - och då vill jag ha ett hyfsat grovt garn för att inte ge mig in på alltför stort projekt.

Men hon vill ju inte ha något som sticks...
Jag är väldigt antistickig, och tycker att eskimo är helt ok.
Jag tycker att det är lite stickigt. Men jag är väldigt känslig. Det är dock inte så stickigt att jag inte kan ha det. Men det irriterar lite i början.
Fast sämst med eskimo är att det noppar så mycket...
Användarens profilbild
Av melon
solängel skrev:Andes, då? Ungefär lika grovt men mjukare, och jag tror inte det noppar lika mycket. Nepal (som ju är samma kvalitet fast tunnare) tycker jag har noppat väldigt lite.
Nepal kan jag också slå ett slag för! Snabbstickat och mjukare än eskimo.
melon skrev:
solängel skrev:Andes, då? Ungefär lika grovt men mjukare, och jag tror inte det noppar lika mycket. Nepal (som ju är samma kvalitet fast tunnare) tycker jag har noppat väldigt lite.
Ja, det var det jag menade med Andes, Andes och Nepal är samma kvalitet, fast Andes är grövre. Andes = Eskimo, Nepal = Alaska. Om man vill ha något grövre alltså. Märker att jag inte uttrycker mig så klart, sömnbristen den här veckan börjar ta ut sin rätt...
solängel skrev:
melon skrev:
Ja, det var det jag menade med Andes, Andes och Nepal är samma kvalitet, fast Andes är grövre. Andes = Eskimo, Nepal = Alaska. Om man vill ha något grövre alltså. Märker att jag inte uttrycker mig så klart, sömnbristen den här veckan börjar ta ut sin rätt...
Aha!
Ja, jag tar gladeligen emot fler tips! Gärna på garn "som är lätta att gå och klämma och känna på". För hon vill ha en färg som som är riktigt rätt för henne, och jag vill ha ett garn som inte kräver stickor 3mm :D. (Fast det är iofs en ganska nätt dam, så det blir en snabbare tröja än om jag skulle gjort den till mig själv ;-) )
Stickar man skiraste sjalen från spetsen och ner? Finns det andra sjalar som man gör det med? Eller som man stickar i V- så att man kan sticka så länge man har garn?
Jag har bestämt mig för att sticka bort det blåa mohairgarnet till min syster, men hade visst bara två nystan och inte tre som jag trodde. Det är 450 m minus lite som jag stickat och jag vet inte om det går att repa upp. Det känns i knappaste laget för de flesta mönster. Eller?
Knyttet & K skrev:Stickar man skiraste sjalen från spetsen och ner? Finns det andra sjalar som man gör det med? Eller som man stickar i V- så att man kan sticka så länge man har garn?
Jag har bestämt mig för att sticka bort det blåa mohairgarnet till min syster, men hade visst bara två nystan och inte tre som jag trodde. Det är 450 m minus lite som jag stickat och jag vet inte om det går att repa upp. Det känns i knappaste laget för de flesta mönster. Eller?
Skiraste sjalen stickas från långa änden i original, men på ravelry finns alternativt mönster där den stickas från spetsen.

450 m borde räcka till en ganska rejäl sjal. Särskilt om det är lurvigt, så man kan sticka på ganska stora stickor - för då borde den bli tät med hjälp av lurvet.
Min adamas (projekt finns på ravelry) är stickat av 100g entrådigt som ska vara 400m/hg, och den känns inte liten.

Haruni vet jag syrran stickat med ca 400m garn - och det är väl ett mönster som säger "när du gjort av med hälften av garnet börja på diagram B" eller något. Och ajg tycker folk brukar säga "fast då fick jag mycket garn över" så kanske du om du väljer haruni börja med det hela nystanet och spara det andra till andra delen.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?