Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
solängel skrev:
melon skrev:
ganesha skrev:Vad har ni för erfarenhet att öka antalet maskor genom att sticka två räta i samma? Det blir en otroligt knasig ökning, lättare är det väl då med omslag och sen sticka masken vriden. Finns det andra fördelar med att sticka två räta i samma?
Vad är det du tycker är knasigt? Jag tycker en nackdel med omslag är att det i vissa garner och stickningar ibland blir små hål, och då är två maskor i samma maska att föredra för det blir inga hål.

Ibland drar jag upp tråden mellan två maskor och stickar den vriden, det är ju egentligen samma ökning som omslag stickat vridet fast den maskan blir hårdare åtdragen eftersom man aldrig gjort det där omslaget utan bara dragit upp... Enligt min hitler-textilslöjdslärare är det inget bra sätt att öka på, men jag gillar det.
Varför skulle inte det vara bra? Det är ju samma sak? :hmm: Jag gillar också att göra så, särskilt om jag stickar sockar från tån.
Hon menar på att det blir för hårt och att det kan dra sig. Egentligen har hon rätt för det är ju inte exakt samma sak, man stickar ju en maska där det egentligen inte finns plats. Men hon är lite väl noga kan jag tycka :wink:
melon skrev:
solängel skrev:
melon skrev:
ganesha skrev:Vad har ni för erfarenhet att öka antalet maskor genom att sticka två räta i samma? Det blir en otroligt knasig ökning, lättare är det väl då med omslag och sen sticka masken vriden. Finns det andra fördelar med att sticka två räta i samma?
Vad är det du tycker är knasigt? Jag tycker en nackdel med omslag är att det i vissa garner och stickningar ibland blir små hål, och då är två maskor i samma maska att föredra för det blir inga hål.

Ibland drar jag upp tråden mellan två maskor och stickar den vriden, det är ju egentligen samma ökning som omslag stickat vridet fast den maskan blir hårdare åtdragen eftersom man aldrig gjort det där omslaget utan bara dragit upp... Enligt min hitler-textilslöjdslärare är det inget bra sätt att öka på, men jag gillar det.
Varför skulle inte det vara bra? Det är ju samma sak? :hmm: Jag gillar också att göra så, särskilt om jag stickar sockar från tån.
Hon menar på att det blir för hårt och att det kan dra sig. Egentligen har hon rätt för det är ju inte exakt samma sak, man stickar ju en maska där det egentligen inte finns plats. Men hon är lite väl noga kan jag tycka :wink:
Fast det beror ju på hur hårt man stickar i grunden. Och var ökningen ska sitta (alltså på vilket plagg, i vilket sammanhang). Tycker jag dårå... :wink:
Av Ponyo
solängel skrev:Bubbi: De där uggsen, var det ett ravelrymönster eller var hittade du det? En kompis har fått en Malte, tänkte det skulle bli snyggt med gröna uggs 8)
Det är ett Ravelrymönster, som kostade någon krona har jag för mig. Men de var riktigt roliga att sticka. Blev lite sugen på att sticka ett par med en innersocka i riktigt luddigt vitt garn (pudelgarn).
melon skrev:
Då undrar jag väl hur man gör istället kanske. Jag har försökt googla och fattar inte. Om man gör en räta och sen gör en räta till men utan att lyfta av, då får man ju...som ett omslag! fast mitt i maskan. Ska man sticka det omslaget vridet sen? För det står inte i beskrivningen och ingen av de beskrivningar jag hittat när jag googlat står det heller utan nästa varv står bara typ "sticka räta över alla maskor" eller något sånt. När, i det mönstret vi har, det är omslag på vissa ställen och två räta i samma maska på andra ställen och där det är omslag står det att omslagen ska stickas vridet rät och när det två räta står det bara att de ska stickas räta, så...ja då känns det ju inte som att den ska stickas annat än vanligt. Men gör man räta så får man ju inte bara hål, man får långa "maskor" som liksom sticker ut. Mycket knasigt. Men garnstudio är ju inte kända för att ha beskrivningar som är lätta att läsa av och följa alla gånger. :wink:
Kaffemoster skrev:Bild på Overslyngel, om än svårt att fånga spiralerna....
Bild
Jättesnygg! :tumup:

Jag har varit sugen på den men blev avskräckt av danskan och att det bara går att köpa i kit? :hmm:
ganesha skrev:
melon skrev:
Då undrar jag väl hur man gör istället kanske. Jag har försökt googla och fattar inte. Om man gör en räta och sen gör en räta till men utan att lyfta av, då får man ju...som ett omslag! fast mitt i maskan. Ska man sticka det omslaget vridet sen? För det står inte i beskrivningen och ingen av de beskrivningar jag hittat när jag googlat står det heller utan nästa varv står bara typ "sticka räta över alla maskor" eller något sånt. När, i det mönstret vi har, det är omslag på vissa ställen och två räta i samma maska på andra ställen och där det är omslag står det att omslagen ska stickas vridet rät och när det två räta står det bara att de ska stickas räta, så...ja då känns det ju inte som att den ska stickas annat än vanligt. Men gör man räta så får man ju inte bara hål, man får långa "maskor" som liksom sticker ut. Mycket knasigt. Men garnstudio är ju inte kända för att ha beskrivningar som är lätta att läsa av och följa alla gånger. :wink:
När jag stickar två maskor i en, stickar jag först en rät på vanligt sätt, låter sedan maskan sitta kvar på vänster sticka och stickar en till maska i bakre maskbågen.
Juliusdotter skrev: När jag stickar två maskor i en, stickar jag först en rät på vanligt sätt, låter sedan maskan sitta kvar på vänster sticka och stickar en till maska i bakre maskbågen.

Ja, det låter ju onekligen smartare än att bara göra liksom...två räta rakt av. För då blir det ju som sagt bara ett omslag mitt i maskan och då måste den stickas vridet för att det inte ska bli hål. Tack!
ganesha skrev:
Juliusdotter skrev: När jag stickar två maskor i en, stickar jag först en rät på vanligt sätt, låter sedan maskan sitta kvar på vänster sticka och stickar en till maska i bakre maskbågen.

Ja, det låter ju onekligen smartare än att bara göra liksom...två räta rakt av. För då blir det ju som sagt bara ett omslag mitt i maskan och då måste den stickas vridet för att det inte ska bli hål. Tack!
Vassegod och lycka till
Användarens profilbild
Av ellla
ganesha skrev:

Jag funderade på om det var det du hade problem med! Att det skulle vara två räta liksom. I mina beskrivningar står det i främre och bakre maskbågen.
Eskimå.
Hur är det i mjukhet? Jag lurar på om jag ska sticka en tröja på beställning från en kollega - och då vill jag ha ett hyfsat grovt garn för att inte ge mig in på alltför stort projekt.

Men hon vill ju inte ha något som sticks...
Av Ponyo
Kaffemoster skrev:Eskimå.
Hur är det i mjukhet? Jag lurar på om jag ska sticka en tröja på beställning från en kollega - och då vill jag ha ett hyfsat grovt garn för att inte ge mig in på alltför stort projekt.

Jag är väldigt antistickig, och tycker att eskimo är helt ok.
Bubbi skrev:
Kaffemoster skrev:Eskimå.

Jag är väldigt antistickig, och tycker att eskimo är helt ok.
Jag tycker att det är lite stickigt. Men jag är väldigt känslig. Det är dock inte så stickigt att jag inte kan ha det. Men det irriterar lite i början.
Användarens profilbild
Av melon
ganesha skrev:

Jaha, nu förstår jag att du frågade. Bra att det löste sig :tumup:
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?