Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

MuuM skrev:
Kaffemoster skrev:
Bubbi skrev:
MuuM skrev:
corona skrev:Nya funderingar:

worsted = ???
ply = ???
wpi = ???
olika garnkvaliteter, tror jag.
ply är antal trådar på garnet, eller? :hmm:
wpi är wraps per inch.

Om man exempelvis snurrar upp garnet på en penna (eller en sticka, om det är naturligare :D) - hur många varv måste man göra innan det är en tum brett.
Men det måste ju vara olika beroende på vilken sticka man har? Är det det sticknummer som rekommenderas för garnet då? :hmm:
Varför skulle det bero på vad man snurrar upp det på? Antal varv av garnet lär väl bli lika brett om man så snurrar det runt en konservburk eller runt en sticka på 2mm?

Själva biten som är täckt av garn, ska bli en tum alltså. Jag kanske förklarar dåligt.
Hjäl jag letar efter ett mönster eller om det är en bild jag sett någonstans .. härtror jag . Regnbågsfärgad sjal som var stickad från ena sidospetsen så att säga .... så att regnbågsfärgen kom från höger till vänster ist. för uppifrån och ner.

Eller ett mönster på en sjal som är stickad så, slätstickad från vänster till höger med låånga halvsmala ytterkanter
binaem skrev:Hjäl jag letar efter ett mönster eller om det är en bild jag sett någonstans .. härtror jag . Regnbågsfärgad sjal som var stickad från ena sidospetsen så att säga .... så att regnbågsfärgen kom från höger till vänster ist. för uppifrån och ner.

Eller ett mönster på en sjal som är stickad så, slätstickad från vänster till höger med låånga halvsmala ytterkanter
Det där första låter som Josephinentuch, finns bland mina projekt på ravelry.

Den andra är väl möjligen bachtus (eller vad den kan hetat, det är inget jag stickat själv)
Kaffemoster skrev:
binaem skrev:Hjäl jag letar efter ett mönster eller om det är en bild jag sett någonstans .. härtror jag . Regnbågsfärgad sjal som var stickad från ena sidospetsen så att säga .... så att regnbågsfärgen kom från höger till vänster ist. för uppifrån och ner.

Den andra är väl möjligen bachtus (eller vad den kan hetat, det är inget jag stickat själv)
Jag lade in en bild på regnbågsfärgad josephinetuch från ravelry här för nån månad sedan, så jag gissar att det är den du tänker på
Nu tappade jag lite fart.....

Jag började på ett par dubbelstickade vantar med mönstret fiddlehead. Min stickfasthet stämde på så vis att det blev rätt antal maskor att lägga upp - så jag började glad i hågen. (Fiddlehead är inte dubbelstickade egentligen). Men nu när det är dags att börja öka för tummen inser jag att det är "lite" skillnad i hur mycket varje varv bygger.... Mönstret är gjort för ca 2,6 maskor per cm - och det jag stickar bygger 1 cm på 4 maskor. Så det kommer nog inte bli så himla bra...... :(
Kaffemoster skrev:Nu tappade jag lite fart.....

Jag började på ett par dubbelstickade vantar med mönstret fiddlehead. Min stickfasthet stämde på så vis att det blev rätt antal maskor att lägga upp - så jag började glad i hågen. (Fiddlehead är inte dubbelstickade egentligen). Men nu när det är dags att börja öka för tummen inser jag att det är "lite" skillnad i hur mycket varje varv bygger.... Mönstret är gjort för ca 2,6 maskor per cm - och det jag stickar bygger 1 cm på 4 maskor. Så det kommer nog inte bli så himla bra...... :(
Trist :(
Användarens profilbild
Av tweed
hjälp mig hitta ett fint mössmönster nu :D Jag har hittat ett supermjukt och tjockt garn här hemma nu som jag vill sticka av. Det är Viking Alpacka och har stickfasthet 12m/10cm på stickor 6-7. JAg vill ha någon slags pösig mössa, gärna med lite mer än bara räta och aviga maskor. Flätor eller nåt :mrgreen:
Hur gör man om man vill söka efter stickfasthet på Ravelry? :hmm:
Av Ponyo
kvarnvik skrev:hjälp mig hitta ett fint mössmönster nu :D Jag har hittat ett supermjukt och tjockt garn här hemma nu som jag vill sticka av. Det är Viking Alpacka och har stickfasthet 12m/10cm på stickor 6-7. JAg vill ha någon slags pösig mössa, gärna med lite mer än bara räta och aviga maskor. Flätor eller nåt :mrgreen:
MuuMs senaste mössa till R. Med korgmönster (flätor)
Se min hallonmössa i bloggen.
Användarens profilbild
Av tweed
Bubbi skrev:
kvarnvik skrev:hjälp mig hitta ett fint mössmönster nu :D Jag har hittat ett supermjukt och tjockt garn här hemma nu som jag vill sticka av. Det är Viking Alpacka och har stickfasthet 12m/10cm på stickor 6-7. JAg vill ha någon slags pösig mössa, gärna med lite mer än bara räta och aviga maskor. Flätor eller nåt :mrgreen:
MuuMs senaste mössa till R. Med korgmönster (flätor)
Se min hallonmössa i bloggen.
Är inte den gjord i ganska mycket tunnare garn? detta är ca 50m/50g
Man söker på garntjocklek sas. 12 m/10 cm är "super bulky".
telistant skrev:
Kaffemoster skrev:

Jag lade in en bild på regnbågsfärgad josephinetuch från ravelry här för nån månad sedan, så jag gissar att det är den du tänker på
Jag har för mig att jag visat en regnbågsfärgad karius här också...
Bild
Kan det vara den?
telistant skrev:
linafelicia skrev:Jag har för mig att jag visat en regnbågsfärgad karius här också...
Bild
Kan det vara den?
Å den var också fin!

:hello: här är en till med hangup på regnbågsgarner :loving:
Det var den jag tänkte på när jag skrev Baktus! :lol:

Karius och Baktus, close enough :D.
telistant skrev:
Kaffemoster skrev:

Ja den är det ... men jag förstår inte mönstret fast det är så simpelt. Måste vara för trött. Är det varannan rad som ökningen är på? Och varannan rad avig (om man vill ha slätstickad). Och så lyfter man näst sista maskan på varje rad? Eller? Är det en ökning man gör på sista maskan?

Cast-on 3 stitches, knit 1st row, knit 2nd row to last stitch, make 1 (e.g. yarn over/yarn forward), knit last stitch. Knit across back row. Repeat rows 1 und 2 until shawl is big enough for your liking or until you're out of yarn. Whatever happens first. You get a nice edging when the yarn over is knitted through the back loop in the left row.

| A little chart:

IOIIIIIIII 14 IOIIIIIII 12 IOIIIIII 10 IOIIIII 8 IOIIII 6 IOIII 4 IOII 2 III 1
Kaffemoster skrev:
telistant skrev:
linafelicia skrev:Jag har för mig att jag visat en regnbågsfärgad karius här också...
Bild
Kan det vara den?
Å den var också fin!

:hello: här är en till med hangup på regnbågsgarner :loving:
Det var den jag tänkte på när jag skrev Baktus! :lol:

Karius och Baktus, close enough :D.
Åh nästan ännu finare!!
  • 1
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 282
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?