Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
Hjälp! Jag ska sy ihop ett par muddar (dessa) och ska alltså sy maskstygn/kitchener stitch på rätstickat. Jag hittar bara instruktionsvideor på slätstickat. Någon som är bättre på att söka än jag? Eller som kan förklara skillnaden. Jag förstår inte när koftan skriver:
tantkofta skrev:Sy sedan ihop mudden med maskstygn. Trä maskorna räta mot startkanten och aviga vid avslutningskanten.
:hmm:
Användarens profilbild
Av melon
MuuM skrev:Hjälp! Jag ska sy ihop ett par muddar (dessa) och ska alltså sy maskstygn/kitchener stitch på rätstickat. Jag hittar bara instruktionsvideor på slätstickat. Någon som är bättre på att söka än jag? Eller som kan förklara skillnaden. Jag förstår inte när koftan skriver:
tantkofta skrev:Sy sedan ihop mudden med maskstygn. Trä maskorna räta mot startkanten och aviga vid avslutningskanten.
Ett maskstygn sys ju som en maska stickas. Om du tänker efter hur de går, på precis samma vis fast spegelvänt. Den aviga maskan har "Bullen" på framsidan och trådarna kommer ut på baksidan. Den räta maskande har bullen på baksidan och trådarna kommer ut på framsidan. Så om du ska sy maskstygn aviga och räta så får du tänka på samma sätt, den räta maskan syr du uppifrån, sen under och ut på ovansidan. Och den aviga syr du underifrån, sen över och ut på undersidan.

Sånt här är så mycket lättare att visa irl eller på bild, förstår du nåt alls av vad jag skrivit? :hmm:
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:
MuuM skrev:Hjälp! Jag ska sy ihop ett par muddar (dessa) och ska alltså sy maskstygn/kitchener stitch på rätstickat. Jag hittar bara instruktionsvideor på slätstickat. Någon som är bättre på att söka än jag? Eller som kan förklara skillnaden. Jag förstår inte när koftan skriver:
Ett maskstygn sys ju som en maska stickas. Om du tänker efter hur de går, på precis samma vis fast spegelvänt. Den aviga maskan har "Bullen" på framsidan och trådarna kommer ut på baksidan. Den räta maskande har bullen på baksidan och trådarna kommer ut på framsidan. Så om du ska sy maskstygn aviga och räta så får du tänka på samma sätt, den räta maskan syr du uppifrån, sen under och ut på ovansidan. Och den aviga syr du underifrån, sen över och ut på undersidan.

Sånt här är så mycket lättare att visa irl eller på bild, förstår du nåt alls av vad jag skrivit? :hmm:
Nej. :-D Men jag tänkte så. Och gav upp. Och kom på vad rätstickning heter på engelska:
http://www.youtube.com/watch?v=BAEIogIli6o :vågen:
Användarens profilbild
Av tk81
Kaffemoster skrev:
tk81 skrev:
Kaffemoster skrev:
tk81 skrev:har kommit en lite bit på väg på mina dubbelstickade vantar. går sakta men säkert framåt och de blir snygga när de väl är färdiga
Tjusigt!
Vad har du för mönster på dubbelstickade vantar?
har använt mig av detta mönster http://www.ravelry.com/patterns/library/ramona-3
Ah, det var det. Kände inte igen det eftersom du kommit så kort bit.

Det är för övrigt det enda mönstet jag hittat på dubbelstickade vantar på ravelry...
Jag ser fram emot att höra vad du tycker om mönstret när du kommit lite längre (dvs exempelvis till tumhålet.)

ska bli spännande och om jag fattat hur man gör vid tummen är inte helt säker på att jag har förstått diagrammet rätt men det visar sig när det är dags :)
Användarens profilbild
Av MuuM
Nu börjar julklapparna bli klara, tack och lov.

Uddmuddarna - check
mössan från Ravelry - check
mössa till R och hans kusin har jag just gjort en halv. Det går fort.
Så är det en mössa till far och en kanske till svärfar kvar. Vi får se om jag hinner.
Av Ponyo
tinaw skrev:Åh vilken fin mössa, MuuM! :loving:

Jag har köpt garn till Haruni. Måste säga det nu innan jag fegar ur. Så har jag lite press på mig att faktiskt börja på den också. :rodna:
Hejja hejja! :vågen:
Vad blev det för garn?
Jag är grymt sugen på att sticka en Haruni till sedan. I ett mjukt och ulligt garn.
kvarnvik skrev:
Juliusdotter skrev:psst kvarnvik vad har du för garn? Nattjobbar och drömmer om vilket garn som kan tänkas vara lämpligt.
JAg stickar i Drops Delight, har bara ett par varv kvar på sista diagrammet och har gjort åt ungefär 1,5 nystan. Då blev den inte jättelång, jag har nystat bort ett parti för att få mer av den färgen jag gillar bäst.
Spännande, vilket nystan är det? Bilder så småning om?
Har några nystan Delight hemma, har tänkt på det garnet ett litet tag, men dissade för jag kom fram till att jag inte ville ha luddigheten. Vet att jag har ett ljusgrått garn nån stans som kanske kunde passa, skall bara hittas...
Användarens profilbild
Av tweed
Juliusdotter skrev:
kvarnvik skrev:
Juliusdotter skrev:psst kvarnvik vad har du för garn? Nattjobbar och drömmer om vilket garn som kan tänkas vara lämpligt.
JAg stickar i Drops Delight, har bara ett par varv kvar på sista diagrammet och har gjort åt ungefär 1,5 nystan. Då blev den inte jättelång, jag har nystat bort ett parti för att få mer av den färgen jag gillar bäst.
Har några nystan Delight hemma, har tänkt på det garnet ett litet tag, men dissade för jag kom fram till att jag inte ville ha luddigheten. Vet att jag har ett ljusgrått garn nån stans som kanske kunde passa, skall bara hittas...
Jag har stickat i den blå-beige färgställningen, men det var väldigt mycket beige i dem så jag nystade av lite för att få mer blått.
kvarnvik skrev:
Juliusdotter skrev:
kvarnvik skrev:
Jag har stickat i den blå-beige färgställningen, men det var väldigt mycket beige i dem så jag nystade av lite för att få mer blått.
Tycker delight över lag har för mycket av "tråk" färg i sina kombinationer, har gjort som du och tagit bort lite för att liva upp.
Användarens profilbild
Av tweed
Juliusdotter skrev:
kvarnvik skrev:
Juliusdotter skrev:
kvarnvik skrev:
Tycker delight över lag har för mycket av "tråk" färg i sina kombinationer, har gjort som du och tagit bort lite för att liva upp.
Jag har stickat en multnomah i den lila färgställningen och den tyckte jag var jättefin. Multnomahn passar jättebra till självrandande garn med mellanlånga övergångar :D
Användarens profilbild
Av tinaw
Bubbi skrev:

Jag har köpt garn till Haruni. Måste säga det nu innan jag fegar ur. Så har jag lite press på mig att faktiskt börja på den också. :rodna:
Vad blev det för garn?
Jag är grymt sugen på att sticka en Haruni till sedan. I ett mjukt och ulligt garn.
Teetee elegant heter det, Ett djuplila kamullsgarn med silke och behandlat med jojobaolja och aloe vera. Tunt och silkigt (50 g = 500 m :shock: ), ett riktigt fingarn. :loving: Tyvärr fanns det inte som färgskiftande, det hade jag velat ha, men men.
Av Ponyo
tinaw skrev:
Bubbi skrev:

Vad blev det för garn?
Teetee elegant heter det, Ett djuplila kamullsgarn med silke och behandlat med jojobaolja och aloe vera. Tunt och silkigt (50 g = 500 m :shock: ), ett riktigt fingarn. :loving: Tyvärr fanns det inte som färgskiftande, det hade jag velat ha, men men.
:loving:
Användarens profilbild
Av tweed
tinaw skrev:
Bubbi skrev:

Vad blev det för garn?
Det har jag stickat en annis i och det är väldigt tunt, min sjal blev ganska liten, men det är verkligen härligt mjukt. Av det som blev över stickade jag en hjälmmössa till Elis i dubbelt garn, den är jättegosig :D
Användarens profilbild
Av tinaw
kvarnvik skrev:
tinaw skrev:
Bubbi skrev:

Vad blev det för garn?
Det har jag stickat en annis i och det är väldigt tunt, min sjal blev ganska liten, men det är verkligen härligt mjukt. Av det som blev över stickade jag en hjälmmössa till Elis i dubbelt garn, den är jättegosig :D
Åh det låter ju hur bra som helst! Nu blev jag jättepeppad! Har ett par julklappar att göra klart först, bara.
  • 1
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?