Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Kosmos skrev:
melon skrev:
Kosmos skrev:Jag har stickat två par barnstrumpor med häl av korta varv, de blir inte alls bra :?
Blir det inte bra eller gör jag något fel?
Funderar på att ta fler maskor än hälften till hälen, när jag gör av hälften blir den för flack så strumpan halkar ner.
Kan du inte ta med på söndag?
Jo om jag inte löser det innan, testar nu och ser hur det blir :wink:
Jag har gjort strumpor som Björn har nu som är med korta varv och de blev bra. Jag tycker att strumpor ska ha nästan 90 graders vinkel alltså. Ska se om jag har antecknat hur jag gjorde.

Jag lade upp 52 maskor och till hälen sparade jag 14 maskor i mitten, sen tror jag att jag gjorde korta varv tills det kändes bra.... eller gör man kanske hälen utifrån och in, liksom? det var ett tag sedan nu...
Användarens profilbild
Av melon
Kosmos skrev:
melon skrev:
Kosmos skrev:Jag har stickat två par barnstrumpor med häl av korta varv, de blir inte alls bra :?
Funderar på att ta fler maskor än hälften till hälen, när jag gör av hälften blir den för flack så strumpan halkar ner.
Har du stickat uppifrån eller nerifrån? Hälen ser alltid skitkonstig ut innan man plockat upp maskor och stickat vidare. Kan du inte jämföra med ett mönster för att få rätt proportioner?
Användarens profilbild
Av melon
Kosmos skrev:
melon skrev:
Kosmos skrev:
melon skrev:
Har du stickat uppifrån eller nerifrån? Hälen ser alltid skitkonstig ut innan man plockat upp maskor och stickat vidare. Kan du inte jämföra med ett mönster för att få rätt proportioner?
Jag har stickat dem från tån upp och har gjort dem färdigt men de sitter skitdåligt :? Halkar av hälen och åker fram.
Kan det vara s att hälen är för låg?

På sockor som man stickar uppifrån (jag har aldrig stickat nedifrån) så stickar man ju först en hälflärp på 10-15 varv innan de korta varven börjar. Har du en likadan, typ hälflärp? (fint ord va? :lol: )
Användarens profilbild
Av melon
Nån som vet ett gratis programs om gör stickdiagram??

Vi har en mönsterkonstruktionsuppgift i min garnkurs på universitetet och tröjan är snart klar. Det var tydligen den lätta delen... Vad jag inte tänkte på när jag stickade den var att jag måste rita nya flätdiagram för jag har hittat på en massa eget på dem :roll: Nu letar jag efter ett smart (gratis) diagramprogram men hittar inget vettigt. Jag har provat ett gratis online-program som var totalt oflexibelt, och sedan en stickfont och excelark - men det var alldeles för bökigt.
Jag sitter med fyra maskor för mycket (eller för lite) innan mittmaskan och allt annat på varvet stämmer. :gaah:
Jag borde ha 12 eller 4 maskor kvar, men jag har åtta. :?
Antingen ska jag sticka 3 rm, omslag, rm, omslag, rm, döhpt + 3 rm, omslag, rm, omslag. Eller bara det sista, men det funkar ju inte när jag har åtta maskor kvar. :gaah:
melon skrev: På sockor som man stickar uppifrån (jag har aldrig stickat nedifrån) så stickar man ju först en hälflärp på 10-15 varv innan de korta varven börjar. Har du en likadan, typ hälflärp? (fint ord va? :lol: )
Nänä, jag stickar med korta varv för att slippa göra en hälflärp! (och jag stickar uppifrån) så vi pratar nog om lite olika saker verkar det som..
Användarens profilbild
Av melon
Kaffemoster skrev:
melon skrev: På sockor som man stickar uppifrån (jag har aldrig stickat nedifrån) så stickar man ju först en hälflärp på 10-15 varv innan de korta varven börjar. Har du en likadan, typ hälflärp? (fint ord va? :lol: )
Nänä, jag stickar med korta varv för att slippa göra en hälflärp! (och jag stickar uppifrån) så vi pratar nog om lite olika saker verkar det som..
Okej. Jag stickar hälar som de beskrivit på denna sockan: http://garnstudio.com/lang/se/visoppskr ... 66&lang=se och det är så de flesta mönster brukar se ut, trodde jag. Men det är kanske inte vanligast, dumt att jag uttryckte mig så.
melon skrev:
Kaffemoster skrev:
Okej. Jag stickar hälar som de beskrivit på denna sockan: http://garnstudio.com/lang/se/visoppskr ... 66&lang=se och det är så de flesta mönster brukar se ut, trodde jag. Men det är kanske inte vanligast, dumt att jag uttryckte mig så.
Nu läste jag iofs rätt slarvigt, men det där tyckte jag var en "vanlig" häl, och inte en med korta varv.

när jag gör häl med korta varv så stickar jag med "wrap and turn" och det blir liksom en linje som "delar hälens vinkel i mitten" om det där blir begripligt :D. Jag kan fixa bild sen när jag inte står och fixar lunch...
Användarens profilbild
Av melon
Korta varv är väl när man vänder mitt i varvet, och det måste väl inte per definition innebära "wrap and turn". På den här typen häl stickar man korta varv med minskning i vändningen. Och jag trodde det var en sån häl vi pratade om.
Kaffemoster skrev:
melon skrev:
Kaffemoster skrev:
Nu läste jag iofs rätt slarvigt, men det där tyckte jag var en "vanlig" häl, och inte en med korta varv.

när jag gör häl med korta varv så stickar jag med "wrap and turn" och det blir liksom en linje som "delar hälens vinkel i mitten" om det där blir begripligt :D. Jag kan fixa bild sen när jag inte står och fixar lunch...
Jag klipper lite för att det inte ska bli så mycket att scrolla.
melon skrev:Korta varv är väl när man vänder mitt i varvet, och det måste väl inte per definition innebära "wrap and turn". På den här typen häl stickar man korta varv med minskning i vändningen. Och jag trodde det var en sån häl vi pratade om.
Det har du ju rätt i! :D

Det är nog det att jag hade lärt mig sticka häl med hällapp och ansåg det som det normala och "inte hette något särskilt" och sen fick jag beskrivet den här andra varianten som korta varv - så i min värld är det så. Men man stickar ju faktiskt och vänder när man gör med hälflärp också.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag börjar närma mig slutet på min bärponcho :vågen: Mest pga att garnet håller på att ta slut :roll: Jag har två nystan kvar och ska sticka ribbkant på det ena ärmhålet (det andra är klart) och på huvudhålet till bebisen, sen stickar jag så långt garnet räcker på längden :D
Men nu till min fråga: Jag ska ta upp en del av kragen som blev för hög- det är en uppläggningskant där, kan man repa upp från det hållet?
Användarens profilbild
Av MuuM
kvarnvik skrev:Jag börjar närma mig slutet på min bärponcho :vågen: Mest pga att garnet håller på att ta slut :roll: Jag har två nystan kvar och ska sticka ribbkant på det ena ärmhålet (det andra är klart) och på huvudhålet till bebisen, sen stickar jag så långt garnet räcker på längden :D
Men nu till min fråga: Jag ska ta upp en del av kragen som blev för hög- det är en uppläggningskant där, kan man repa upp från det hållet?
Det går men man måste dra tråden genom varje maska. Alltså, det går inte att bara dra upp utan alla maskor måste tas upp för hand, som knutar. Det tar TID. När jag skulle förlänga Ms fuskpolo tog jag upp kanten, ca 46 maskor, och det tog en hel kväll. På Rs plockade jag upp nya maskor.
Av Ponyo
Jag kom på värsta grejen när det gäller upprepning av ribbad kant.
Jag klippte upp en endaste maska på rätt ställe. Och drog i den så deg stickade lossnade på båda sidor. Förklarar mer sen.
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:Jag kom på värsta grejen när det gäller upprepning av ribbad kant.
Jag klippte upp en endaste maska på rätt ställe. Och drog i den så deg stickade lossnade på båda sidor. Förklarar mer sen.
Åh! Det vill jag veta mer om!
Av Ponyo
MuuM skrev:
Bubbi skrev:Jag kom på värsta grejen när det gäller upprepning av ribbad kant.
Åh! Det vill jag veta mer om!
Jag kom på det när jag stickade randigt (vita enradiga rader på mörkblå botten). Då drog jag ut det vita garnet och fick precis som jag ville, nästan inget spill.

Det man bör tänka på är att det inte är så snyggt att fortsätta sticka ribbstickat på ribb upp-och-ner. Maskorna ligger liksom lite snett. Det man kan göra är att maska av direkt på de maskor man har. Men det kan bli lite tajt. Annars kan man repa upp vid närmsta slätstickade parti, och sticka om önskad ribb.
  • 1
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 266
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?