Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Franneke
Igår var vi på promenad för att titta på alla fina ljusinstallationer här i stan och tösen sov fint, men när vi kom hem hade hon kalla fötter. :( Resten av henne var varm, men underbenen svala och fötterna och tårna riktigt frusna.

Jag tyckte att jag hade klätt på henne tillräckligt, på underkroppen hade hon en tunnare ullstrumpbyxa med fötter (joha), ett par jeans med bomullsfoder, ett par sockor i ull och sen polarn och pyrets fodrade tossor i vindtät material. Hon satt i yllesjalen under min Mam upgrade. What more can I do?? :hmm:

Vad gör ni för att se till att barnen har varma fötter? Får lägga till att både hon och jag är ganska frusna av oss, men hur många lager ska man ha liksom? Eller ska jag sy/sticka nån extra grej att ha just kring hennes fötter? Eller en bärväst under jackan? Har ni goda råd?
Användarens profilbild
Av Bebile74
JAg köpte "vill själv skor" till min pojke för han brukade också va kall om fötterna/benen och jag är super nöjd med mina de skyddar från knän ner till foten de är kanon de finns köpa hos knytt an dem har länk här till höger sidan
Av Sofie
Jag gillar att ha tunt mellan mig och barnet och flera varma lager runt oss båda. Tex sjala upp i innekläder och möjligtvis ullsockar, så mössa förstås.
Och sedan ullkofta och sjalar/bred halsduk runt oss + min enkla fleece "bärskydd" för extra ryggvärme på bebis, ooch sedan bärjackan utanpå alltihop. Jag tänker att mycket kläder isolerar barnet även från min kroppsvärme.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
En tanke, jag upplever ofta själv att jag får kalla fötter om jag har dubbla sockor, i synnerhet om det understa lagret är strumpbyxor. Jag tycker de ofta stramar åt runt fötterna, och om de yttre sockorna inte är rejält tilltagna så ökar trycket på tårna ytterligare = sämre blodcirkulation = kalla fötter.

Nu vet jag ju inte hur de strumpbyxor din dotter har är, men sitter man i en sjal har ju dessutom ben på byxor/strumpbyxor en tendens att dra upp sig så det skulle ju kunna vara så att strumpbyxorna tryckt på tårna och försämrat blodcirkulationen lite. Jag hade nog provat att skippa strumpbyxorna och istället valt kombon ullstrumpor+raggsockor+tossor, de sistnämnda två lagren lite för stora för att inte smita åt om fötterna. Tycker man det blir för kallt om benen kan man ju ha ullångkalsonger istället för strumpbyxor.

Annars tror jag på Sofies linje, vanliga innekläder i sjalen + varmt om fötterna, och sedan flera lager utanpå istället.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Gissar att det var snöflingan du bar i? Vad använde du för knytning? Ibland upplever jag att sjalen trycker på benet, det försämrar nog blodflödet ner till fötterna. Ibland då jag bär på magen så stoppar jag in fötter och allt innanför sjalen, då blir det inget som trycker någonstans, men det beror ju förståss på hur stort barnet (benlängd framför allt) är, om det funkar eller inte.
Av Franneke
Tack för kloka ord! :heart:
mari_tres skrev:Gissar att det var snöflingan du bar i? Vad använde du för knytning? Ibland upplever jag att sjalen trycker på benet, det försämrar nog blodflödet ner till fötterna. Ibland då jag bär på magen så stoppar jag in fötter och allt innanför sjalen, då blir det inget som trycker någonstans, men det beror ju förståss på hur stort barnet (benlängd framför allt) är, om det funkar eller inte.
Jag bar i omslutet kryss. Jag tycker sjalen är superskön med lite stretch i och jag får till underbara knytningar, har inte funderat över att den trycker mer än andra. Kan jag göra nåt med knytningen för att undvika detta? När händer det för dig? Och hur gör du när du stoppar in benen? :hmm: Det vore ju egentligen idealt att ha benen i sjalen också, för den upplever jag värmer verkligen mer än sjalar i bomull. Dottern är nu gissningsvis 74 cm lång, men har långa ben.
Auroratiger skrev:En tanke, jag upplever ofta själv att jag får kalla fötter om jag har dubbla sockor, i synnerhet om det understa lagret är strumpbyxor. Jag tycker de ofta stramar åt runt fötterna, och om de yttre sockorna inte är rejält tilltagna så ökar trycket på tårna ytterligare = sämre blodcirkulation = kalla fötter.

Nu vet jag ju inte hur de strumpbyxor din dotter har är, men sitter man i en sjal har ju dessutom ben på byxor/strumpbyxor en tendens att dra upp sig så det skulle ju kunna vara så att strumpbyxorna tryckt på tårna och försämrat blodcirkulationen lite. Jag hade nog provat att skippa strumpbyxorna och istället valt kombon ullstrumpor+raggsockor+tossor, de sistnämnda två lagren lite för stora för att inte smita åt om fötterna. Tycker man det blir för kallt om benen kan man ju ha ullångkalsonger istället för strumpbyxor.
Just precis så tänker jag också, strumbyxorna har stora sydda fötter och är för långa för dottern och både racksockorna och tossorna hon hade på sig är stora för att isolera bättre, men det kan mycket väl vara så att det drogs åt lite i alla fall. Ska testa om det blir annorlunda med en annan strumpkombination. :tumup:
Sofie skrev:Jag gillar att ha tunt mellan mig och barnet och flera varma lager runt oss båda. Tex sjala upp i innekläder och möjligtvis ullsockar, så mössa förstås.
Och sedan ullkofta och sjalar/bred halsduk runt oss + min enkla fleece "bärskydd" för extra ryggvärme på bebis, ooch sedan bärjackan utanpå alltihop. Jag tänker att mycket kläder isolerar barnet även från min kroppsvärme.
Jag ska nog helt enkelt börja med att linda en halsduk kring oss utanpå sjalen, speciellt kring hennes fötter och ben, eftersom allt annat var varmt. Jag gör också så att hon har innekläder, strumpbyxor och byxor har hon hemma, vi har väldigt kalla golv. Jag har nog ingen kofta som är tillräckligt stor och jag vet inte om jag skulle få plats med bärskyddet under jackan, men det ska testas! :D
Bebile74 skrev:JAg köpte "vill själv skor" till min pojke för han brukade också va kall om fötterna/benen och jag är super nöjd med mina de skyddar från knän ner till foten de är kanon de finns köpa hos knytt an dem har länk här till höger sidan
Tack för tipset, tossorna från Pop är inte lika höga. Ska kollas upp vid tillfälle.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Franneke skrev:
mari_tres skrev:Gissar att det var snöflingan du bar i? Vad använde du för knytning? Ibland upplever jag att sjalen trycker på benet, det försämrar nog blodflödet ner till fötterna. Ibland då jag bär på magen så stoppar jag in fötter och allt innanför sjalen, då blir det inget som trycker någonstans, men det beror ju förståss på hur stort barnet (benlängd framför allt) är, om det funkar eller inte.
Jag bar i omslutet kryss. Jag tycker sjalen är superskön med lite stretch i och jag får till underbara knytningar, har inte funderat över att den trycker mer än andra. Kan jag göra nåt med knytningen för att undvika detta? När händer det för dig? Och hur gör du när du stoppar in benen? :hmm: Det vore ju egentligen idealt att ha benen i sjalen också, för den upplever jag värmer verkligen mer än sjalar i bomull. Dottern är nu gissningsvis 74 cm lång, men har långa ben.
Ja, nej sjalen har nog ingenting med det att göra :lol: tänkte bara att om det var en trikåsjal så är nog det problemet lite mindre än med en vävd och kanske att sjalar med fåll trycker mer än de utan :hmm: fast jag vet inte.
Jag tar helt enkelt upp fötterna och benen "runt midjan" på mig själv, så att underbenen inte hänger ner utan går bakåt på mig, likssom. Och så stoppar in dem innanför sjalen. Går det att förstå? :hmm:
Av Franneke
mari_tres skrev: Jag tar helt enkelt upp fötterna och benen "runt midjan" på mig själv, så att underbenen inte hänger ner utan går bakåt på mig, likssom. Och så stoppar in dem innanför sjalen. Går det att förstå? :hmm:
Det går att förstå alldeles utmärkt och ska testas imorgon! :vågen: Tack för tipset!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?