Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av lnsmum
Jag är i beråd. I morgon är första dagen jag ska lämna storasyster (17 mån) på dagis med lillebror (3 v) i släptåg. Eftersom jag tycker att syskonvagn verkar meckigt har jag införskaffat en trikåsjal för transporten av lillebror. Problemet är att han verkar inte trivas där. Ett annat problem är att storasyster är precis har börjat gå (sen! suck) så promenad till dagis utan vagn är inte ett alternativ trots kort väg.
Så nu behöver jag råd; kan man köra nån form av "sjaltillvänjning"? Jag har provat ett par gånger och även om han är lugn när jag stoppar ner honom så börjar han skrika efter en stund. Då blir han varm och svettig och skriker ännu mer. Dessutom ligger han med ansiktet mot mitt bröst, dvs han vägrar vika huvudet åt sidan så man kan stoppa in det under sjalen och jag kan ju inte gärna vrida huvudet på honom med våld.Troligen behövs tillvänjning på mamma åxå, jag känner mig väldigt fumlig när jag knyter.
Transporten i morgon får lösas med bil men det kommer troligen att ta längre tid än att gå. :( Min sjalguru som jag skulle träffat idag ställde tyvärr in pga förkylning (krya på dig Jess) mao; råd mottages tacksamt.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
hmm vet inte riktigt vad för råd jag ska ge.

Övning ger såklart färdighet så visst krävs det kanske att du knyter några gånger och övar för att få till det bra och för att han ska hamna rätt i sjalen. När jag började var det någon som sa att det tar 10 gånger innan man får till det ordentligt och det kanske stämde.

Att han inte trivs är ju svårare. Det beror såklart på varför han inte trivs och det känns omöjligt att veta. Vill han amma? Kanske du ska lära dig sjalamning som vissa här fixar (jag har aldrig klarat det). När du säger att han börjar skrika efter en "stund" hur lång tid rör det sig om? När han kommer upp ur sjalen då blir han nöjd eller vill han amma eller har kissig blöja osv?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Vill han inte vara i sjalen ute heller? Har du honom upprätt eller i vagga? Har du provat vagga sittandes?
Har du bara en sjal (MT, sele...) eller kan du bära båda samtidigt? För mig funkar det ibland att bära lillebror och sätta storasyster på axlarna, men det är ju bara kortare bitar. Det brukar vara roligt för dem dessutom, tycker mina iallafall :loving:
Av herilane
lnsmum skrev:Dessutom ligger han med ansiktet mot mitt bröst, dvs han vägrar vika huvudet åt sidan så man kan stoppa in det under sjalen och jag kan ju inte gärna vrida huvudet på honom med våld.
A gör också så ibland, framförallt när han är upprörd. Men sen när han slappnar av / lugnar ner sig / somnar så går han oftast med på att vrida huvudet åt sidan.
När han har näsan rakt inåt håller jag helt enkelt en hand bakom huvudet på honom medan jag går, och styr då vagnen med den andra handen.
Men detta förutsätter ju att han faktiskt lär sig att trivas i sjalen.
Användarens profilbild
Av Elin G
Mina har aldrig velat ha huvudet instoppat när de varit vakna, så jag har alltid fått stödja huvudet med en hand. Tack och lov går det ju att köra vagn med bara en hand, så det brukar gå bra. Sen kanske ni ska klä på er mindre. Om det blir varmt, menar jag. Bara tunna innekläder pch mössa på lillebror och bara t-shirt på dig och jacka som går runt er båda (om du har). Tror du det skulle hjälpa?
Av lnsmum
Nu har jag testat ett par gånger till och han gillar fortfarande inte läget, dvs han börjar skrika efter nån minut - i bästa fall :cry: . Taxå mycket för tips iaf.
Användarens profilbild
Av Alven
Har du testat att stoppa ner honom och sedan snabbt ta dig ut och gå en rask promenad?
Användarens profilbild
Av Rosalinda
När mina var små och satt i sjalen så ville dom ha rörelse hela tiden, om jag stod stilla blev dom arga och ledsna.
När du håller honom i famnen hur håller du då? Liggande eller sittande? Om du bär honom liggande i famnen men upprätt i sjalen så blir han kanske ledsen för att han inte blir buren som han brukar?
Av Flaxa
Småsjung/gnola och gunga med höfterna medan du sätter i bebisen. Kanske prova när bebisen sover?
Av leonie
Min son accepterade inte trikåsjalen förrän han var ca 4 månader. Det gick absolut inte att ha honom med benen innanför, inte heller armar och huvud ville han ha fast. Jag "tränade" lite lagom (kunde gå veckor emellan) och så en dag bara funkade det, han trivdes! Han behövde bli lite stadigare och mer medveten om omvärlden, tror jag. Nu har jag precis börjat bära i långsjal (gås) och det funkar finfint.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?