Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Oj vad en massa olika sätt att sticka ihop maskor på, jag har ett sätt som funkar 8) Får väl lära mej nåt nytt när det är dags för första spetssjalen kanske :D

Just nu är jag helt besatt på stickning, är inne på min andra mössa på en vecka, och min första gång att följa ett skrivet mönster :shock:
Användarens profilbild
Av ellla
telistant skrev:Oj vad en massa olika sätt att sticka ihop maskor på, jag har ett sätt som funkar 8) Får väl lära mej nåt nytt när det är dags för första spetssjalen kanske :D

Just nu är jag helt besatt på stickning, är inne på min andra mössa på en vecka, och min första gång att följa ett skrivet mönster :shock:
Härligt!! :vågen:
Av Umma
ellla skrev:
visslan skrev:
MittNyaJag skrev:
ellla skrev:Mittnyajag: det är avmaskat på sex ställen på samma sätt. Avmaskningen lutar åt samma håll på alla ställen altså. Då blir det spiraligt.
Bara vanlig avmaskning då alltså egentligen?
Jag tror ellla menar minskning, inte avmaskning. Man kan ju minska maskor med olika lutning, vilket kan utnyttjas för snygg effekt. Om man gör alla "k2tog", dvs sticka samman två (i bakre maskbågen), så lutar minskningen åt vänster. Tvärtom om man gör en "ssk", dvs lyft två maskor rätt och sticka sedan samman dem.
Kliar mig i huvudet, k2tog stickar jag bara ihop. En ssk är ju en k2tog i bm?? Eller???
sådant här kan jag grunna på också....men jag tror inte ssk är samma som att sticka ihop i bakre bågen. Man vänder ju först på maskorna så att säga. Men ssk borde vara spegelbilden av k2tog. :hmm:
Användarens profilbild
Av ellla
Umma skrev:
ellla skrev:
visslan skrev:
MittNyaJag skrev:
ellla skrev:Mittnyajag: det är avmaskat på sex ställen på samma sätt. Avmaskningen lutar åt samma håll på alla ställen altså. Då blir det spiraligt.
Bara vanlig avmaskning då alltså egentligen?
Jag tror ellla menar minskning, inte avmaskning. Man kan ju minska maskor med olika lutning, vilket kan utnyttjas för snygg effekt. Om man gör alla "k2tog", dvs sticka samman två (i bakre maskbågen), så lutar minskningen åt vänster. Tvärtom om man gör en "ssk", dvs lyft två maskor rätt och sticka sedan samman dem.
Kliar mig i huvudet, k2tog stickar jag bara ihop. En ssk är ju en k2tog i bm?? Eller???
sådant här kan jag grunna på också....men jag tror inte ssk är samma som att sticka ihop i bakre bågen. Man vänder ju först på maskorna så att säga. Men ssk borde vara spegelbilden av k2tog. :hmm:
Ja, det blir en vridning på maskorna då ja! Fast jag brukar sticka den första i främre och den andra i bakre maskbågen.
Hejsan hoppsan!
Jag pratade lite i nattmössan igår. :oops:

Såhär ska det vara:
k2tog, sticka ihop två rätt = lutar åt höger.
ssk, lyft två maskor (en åt gången så att de vrids) och sticka ihop = lutar åt vänster.

Och inget annat.
visslan skrev:Hejsan hoppsan!
Jag pratade lite i nattmössan igår. :oops:

Såhär ska det vara:
k2tog, sticka ihop två rätt = lutar åt höger.
ssk, lyft två maskor (en åt gången så att de vrids) och sticka ihop = lutar åt vänster.

Och inget annat.
Tack! Det här har jag nämligen funderat en del på.
Användarens profilbild
Av Elina
Har tänkt att jag ska sticka en spetssjal, har aldrig gjort det förut. Dessutom är jag inte bra på att förstå de engelska mönsterna. Så har ni några tips ( är ingen extrem expert, men stickar mycket )
Och, finns det någon bra sida som översätter de engelska sticktermerna?
Tack :heart:
Elina skrev:Har tänkt att jag ska sticka en spetssjal, har aldrig gjort det förut. Dessutom är jag inte bra på att förstå de engelska mönsterna. Så har ni några tips ( är ingen extrem expert, men stickar mycket )
Drops/garntjänst har en sida med översättningar och även en massa teknikvideos, det finns en länk i trådstarten
Användarens profilbild
Av tweed
Elina skrev:Har tänkt att jag ska sticka en spetssjal, har aldrig gjort det förut. Dessutom är jag inte bra på att förstå de engelska mönsterna. Så har ni några tips ( är ingen extrem expert, men stickar mycket )
I TS finns flera länkar till översättningar, bl a en länk där det är filmer på tex ökningar och minskningar.
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnvik skrev:
I TS finns flera länkar till översättningar, bl a en länk där det är filmer på tex ökningar och minskningar.
Denna menar jag:
http://www.knittinghelp.com/videos/knitting-tips Jag tycker den är jättebra :tumup:
Användarens profilbild
Av Elina
Bubbi skrev:
Elina skrev:Bra, tack! Är Annis en bra sjal att starta med?
Det allra bästa är att välja någon som du verkligen gillar, för då har du ork att fortsätta.
tycker den är fin och inte så stor ( vilket för mig betyder att jag orkar )
Användarens profilbild
Av tweed
Elina skrev:
Bubbi skrev:
Det allra bästa är att välja någon som du verkligen gillar, för då har du ork att fortsätta.
Den är inte svår iaf, bara de där hopplösa muscherna som inte är så kul...
Annars var det här den första jag redde ut att slutföra, efter några misslyckade försök med mer komplicerade sjalar: http://www.ravelry.com/patterns/library/calais-shawl Blir inte heller så stor.
Användarens profilbild
Av Elina
kvarnvik skrev:
Elina skrev:
Bubbi skrev:
Den är inte svår iaf, bara de där hopplösa muscherna som inte är så kul...
Annars var det här den första jag redde ut att slutföra, efter några misslyckade försök med mer komplicerade sjalar: http://www.ravelry.com/patterns/library/calais-shawl Blir inte heller så stor.
Ok, tack! Men nu har jag lagt upp till annis, och översatt mönstret, nu får vi se hur det går... Måste göra en himla massa stickmarkörer bara... :roll:
  • 1
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?