Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sadde
Hur knyter ni för att kunna amma i era trikåsjalar? Jag har testat att ha henne liggande i vagga, men hon kvävs ju av bröstet. Det känns som om det blir fel nån stans på vägen :P
Av Sofie
Jag har bara burit upprätt i trikå, har aldrig lyckats amma då. Men när jag började med vävd långsjal så funkade det. Upprätt sittandes i sjalen, nedhasat.
Med yngsta började jag direkt med vävd just för att kunna sjalamma, typ konstant första fyra-fem månaderna ;-)
Så testade jag mei tai och det var ännu lättare att amma i tycker jag.
Av joannaoj
Samma här - svårt med amning i trikåsjalen, däremot var det rätt enkelt i den vävda.

Enda gången jag fick till amning i trikåsjalen var på bb, när jag knöt ett kryss, men stack igenom barnet på tvären, så att hon låg ner. Jag visste nog inte riktigt vad jag höll på med, men det funkade.

Jag upplever att det är lättare att både flytta runt på barnet i den vävda sjalen (den klistrar liksom inte fast och följer med och trycker på som en trikåsjal) och så går den vävda att göra lite lösare på ett visst ställe utan att hela knytningen påverkas.
Av Sadde
Hmm då kanske jag ska ge upp det projektet och bära upprätt och amma som vanligt, som jag gjort förut :)
Användarens profilbild
Av hillalilla
Jag har precis lärt mig amma ordentligt i vävd sjal och mei tai. Jag försökte många gånger med trikåsjalen men det blev bökigt och obekvämt så jag trodde att jag helt enkelt inte kunde och att mina bröst var för stora eller nått. Men så fort jag provade med vävd sjal så funkade det hur bra som helst. :D Skitsmidigt att bara hissa ner ungen en bit när man åker spårvagn, fikar, handlar eller är någonstans där det inte riktigt finns sittplats eller är läge att dra fram brösten.
Tyckte förut att det var ett jävla tjat om hur bra vävd sjal är, men nu är jag likadan. :hoppa:
Av Sadde
Hur gör man om man ska amma i en mei tai? Går det om man har ett litet barn? Jo, det är ett evigt tjat om vävda sjalar, jag gillar min trikåsjal, den är så go och mjuk (jag tycker den är nog svår att knyta bra :oops: )
Av Sofie
Sadde skrev:Hur gör man om man ska amma i en mei tai? Går det om man har ett litet barn? Jo, det är ett evigt tjat om vävda sjalar, jag gillar min trikåsjal, den är så go och mjuk (jag tycker den är nog svår att knyta bra :oops: )
Samma som vävd, bara släppa på knuten och kasa ner lite. Det jag gillar med mei tai är om det finns huvudstöd, då behöver man inte gå och hålla huvudet på barnet när det ska amma :tumup:
Eden mei tai passar mig perfekt för det. Den har inget "löst" huvudstöd, med en upphöjning som passade perfekt när jag bar och ammade simultant som mest!
Användarens profilbild
Av hillalilla
Min dotter är 3 mån nu och jag lossar knuten lite och låter henne kasa ner till rätt höjd. Är hon trött så flyttar jag midjebandet lite åt sidan med så att hon sitter lite längre ifrån bröstet och kan luta sig åt sidan lite. Annars sitter hon upp vanligt med benen utanför.
Jag tycker det är lättast att stå upp. Annars tar hon spjärn mot låren och skall studsa och sprattla.
När hon är klar så flyttar jag tillbaka midjebandet, lyfter upp henne till rätt höjd och drar sedan åt de andra banden så att hon sitter på plats. Jag upplever att allt hamnar snett och knöligt om jag försöker hissa upp henne med hjälp av sjalen, så jag lyfter henne.
Av Flaxa
Sofie skrev:
Sadde skrev:Hur gör man om man ska amma i en mei tai? Går det om man har ett litet barn? Jo, det är ett evigt tjat om vävda sjalar, jag gillar min trikåsjal, den är så go och mjuk (jag tycker den är nog svår att knyta bra :oops: )
Samma som vävd, bara släppa på knuten och kasa ner lite. Det jag gillar med mei tai är om det finns huvudstöd, då behöver man inte gå och hålla huvudet på barnet när det ska amma :tumup:
Eden mei tai passar mig perfekt för det. Den har inget "löst" huvudstöd, med en upphöjning som passade perfekt när jag bar och ammade simultant som mest!

Håller med om Eden MT! Den funkar väldigt bra till amning. Annrs gillar jag även Ergon (Sport). Sjal har jag inte riktigt fått till det med ännu. Eller, det går ju, men jag får inte tillbaka sjalen ordentligt efteråt.
Av Flaxa
Kan lägga till att jag ammar upprätt, om jag går omkring skjuter jag gärna in en hand under bröstet för stöd.
Användarens profilbild
Av Bebile74
Jag ammade i sjal när min flicka var fem månader då satt hon på min höft

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?