Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Moson skrev:Jag har ju fortfarande kvar att sy i alla trådar på en randig sjal, två par blöjbyxor och ett par bebisvantar men vill hellre börja sticka något annat :roll:

Har köpt fem nystan Rheuma thermal för att sticka någon slags tröja till mig själv. Någon som har tips på något fint?
Tycker att jag har kollat igenom typ hela ravelry och visst hittar jag fina tröjmönster men då passar det inte garnet :(
:nono: Inte börja på nåt nytt innan trådarna är fästade, det är din motivation att göra det tråkigaste, som ju faktiskt går ganska fort när man väl gör det. :tittar lite strängt: :wink:
visslan skrev:Här är min återupplivade Stained glass scarf från "Handknit Holiday".
Bild
Garnet är Blue Sky Alpaca (svart) och Elsebeth Lavolds Silk Tweed (petrolblå).
Å hur 17 gör man nåt sånt? :hmm: nyfiken
Igår satte jag igång med Ishbel till mamma och garnet passar verkligen förträffligt som sjal (Jacobsdal Pascal mohair). Det blir så fint, så fint. Frågan är hur jag ska kunna skiljas från den?! :lol:
Moson skrev:Jag har ju fortfarande kvar att sy i alla trådar på en randig sjal, två par blöjbyxor och ett par bebisvantar men vill hellre börja sticka något annat :roll:

Har köpt fem nystan Rheuma thermal för att sticka någon slags tröja till mig själv. Någon som har tips på något fint?
Tycker att jag har kollat igenom typ hela ravelry och visst hittar jag fina tröjmönster men då passar det inte garnet :(
Tant Kofta-kofta/tröja. Den anpassar man efter garnet och ens egen stickfasthet. Finns som beskrivning både på bloggen och i häfte som man kan beställa från bloggen: http://tantkofta.blogspot.com :tumsup:
Användarens profilbild
Av ellla
telistant skrev:
visslan skrev:Här är min återupplivade Stained glass scarf från "Handknit Holiday".
Bild
Vi kan fika nån dag så kan jag visa!
Man gör baksida och framsida i samma varv och har trådarna inne i stickningen. Varannan maska stickar man alså avig. Den är rät p baksidan av arbetet.
visslan skrev:
ellla skrev:
Man gör baksida och framsida i samma varv och har trådarna inne i stickningen. Varannan maska stickar man alså avig. Den är rät p baksidan av arbetet.
Ja, ungefär så. :tumup:
Instruktionsvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=bqfhbL2m ... re=related
Det här vill jag kunna, kan man bara lägga upp med två färger och börja sticka? Om man bara vill ha en färg per sida, alltså inget mönster, är det då bara att sticka varannan avig varannan rät?
Trulsamin skrev:rgh, jag får inte till det, det blir inte rätt på chart B varv 25 med maskorna på harunin...
och jag har inte gjort fel på tidigare varv heller... och vore det fel i mönstret borde det väl vara fler som uppmärksammat det :?
Nvm, Jag hade tappat en maska :duh:
Ketronya skrev:
visslan skrev:
ellla skrev:
Instruktionsvideo:
Det här vill jag kunna, kan man bara lägga upp med två färger och börja sticka? Om man bara vill ha en färg per sida, alltså inget mönster, är det då bara att sticka varannan avig varannan rät?
Tricket är att lägga upp hälften antal maskor än de man kommer ha på stickorna.

Eeeööh...det var väl klart och tydligt uttryckt? :hmm: :Hahaa:

Jag börjar om. Gör en provlapp i det garn du vill använda. Eller om du redan vet masktäthet, så behöver du bara lägga upp det antal maskor som du vill ha arbetet brett. Detta gör du med den ena av färgerna!

Nu kommer det lite trixiga... På varv två ökar du maskantalet till det dubbla genom att sticka en rät maska med första färgen och sedan en avig maska med den andra färgen i varje maska på stickan. Det som är lite krångligt med den här tekniken är att hålla garnet på rätt sida om arbetet så att det alltid är i mitten av arbetet. När man är färdig ska man kunna dra isär avig- och rätsida utan att några maskor sitter ihop. I princip stickar man alltså en tub.
ellla skrev:
telistant skrev:
Bild
Ja! :D Det skulle vara trevligt, har saknat dej nu när jag jobbar på dagarna
Användarens profilbild
Av ellla
visslan skrev:
Ketronya skrev:
visslan skrev:
ellla skrev:
Instruktionsvideo:

Jag börjar om. Gör en provlapp i det garn du vill använda. Eller om du redan vet masktäthet, så behöver du bara lägga upp det antal maskor som du vill ha arbetet brett. Detta gör du med den ena av färgerna!

Nu kommer det lite trixiga... På varv två ökar du maskantalet till det dubbla genom att sticka en rät maska med första färgen och sedan en avig maska med den andra färgen i varje maska på stickan. Det som är lite krångligt med den här tekniken är att hålla garnet på rätt sida om arbetet så att det alltid är i mitten av arbetet. När man är färdig ska man kunna dra isär avig- och rätsida utan att några maskor sitter ihop. I princip stickar man alltså en tub.
Fast jag brukar bara ha båda trådarna brevid varandra över pekfingret hela tiden, då blir det rätt!
Och om man ska göra en tvåfärgad så kan man lägga upp med två trådar på direkten!
ellla skrev:
Fast jag brukar bara ha båda trådarna brevid varandra över pekfingret hela tiden, då blir det rätt!
Och om man ska göra en tvåfärgad så kan man lägga upp med två trådar på direkten!
Jo, alltså, man kan ju lägga upp med båda trådarna, men vad jag menade var att man inte lägger upp alla maskorna på en gång utan att det är först på andra varvet som man skapar den dubbla stickningen genom att sticka två maskor i en. (Sedan tycker jag det blir snyggare om man har bara en färg på uppläggningsvarvet, men det är ju en smaksak. :) )

Jag brukar också ha trådarna i vänster hand, men en del tycker det är enklare med fair isle-tekniken då man håller en tråd i vardera hand. Det beror kanske också på om man har ett mönster eller om man bara har en färg på vardera sida?
visslan skrev:
Ketronya skrev:
visslan skrev:
ellla skrev:
Instruktionsvideo:

Hmm, okej, jag tror jag fattar... Men borde man inte kunna lägga upp direkt med båda färgerna? :hmm:
  • 1
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?