Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lindajv
Hejsan alla!
Jag har mestadels burit i sele eller mt. Min mellangosse visade sig föredra att bli buren, så då snöade jag totalt in mig på olika selar efter att ha testat trikå en kort period. Mina barn tenderar att bli rätt tunga kvickt. Nu fick vi gosse nummer tre för 2 1/2 månad sedan och han vill, till min hemliga förtjusning, inte heller åka vagn och verkar även ha ont i magen. Så lillbebben måste bäras nästan jämt. Han har korta ben, så han sitter bra i Beco gemini. Vi har testat trikån igen, men nä jag gillar inte den fast jag skulle vilja.

Nu till saken, kan jag gilla vävd fast jag inte gillar trikå tror ni? Vilken knytning är enklast? Jag har tittat på bilderna och filmerna, men undrar vilken ni föredrar när ni bär på mage? Jag måste nog testa en vävd för att kunna släppa det här tror jag. Känner mig så insnöad, som bara tänker på bärande typ dygnet runt. Hoppas på lite svar från er erfarna :heart: !
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Vad är det du inte gillar med trikåsjal?

Jag knyter nästan bara omslutet kryss på magen och tycker det är super på alla sätt. Jättegossigt och avlastar jättebra. Svårt att säga om du kan gilla det dock förräns jag vet varför du inte gillar trikåsjal.
Användarens profilbild
Av Lindajv
HannaGerda skrev:Vad är det du inte gillar med trikåsjal?

Jag knyter nästan bara omslutet kryss på magen och tycker det är super på alla sätt. Jättegossigt och avlastar jättebra. Svårt att säga om du kan gilla det dock förräns jag vet varför du inte gillar trikåsjal.
Ja, vad är det jag inte gillar egentligen? Ja, dels är det väl att jag tycker inte att det har avlastat så bra. Min mellanpojke vägde 8340g redan på tremånaderskollen. Min minsta är inte fullt så tung som tur är, men han vägrade sitta upprätt tills helt nyligen och vagga fick jag inte bara till. Nu känns det som att även han svajar lite, när han äntligen kan tänka sig sitta lite groda. Sen när jag försökt göra knytningen tajtare för att han inte ska svaja, så har det varit för tajt med smokingbältet. Jag får helt enkelt inte till det på ett bra sätt. Samtidigt tycker jag att det är mysigare med sjal, då man känner barnet på ett annat sätt än med sele. Mysigare. Förvirrat blev det..
Av sjaltokan
Jag har upplevt trikåsjal som svajig ganska tidigt så nu med trean har jag inte burit i trikåsjal någonting mer än på BB första dygnet typ. :roll:

De finns väl några sjalbarnare i närheten? Du kanske kan få låna en sjal och testa? Jag bär i omslutet kryss på magen.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Låter absolut som du skulle kunna gilla vävd sjal tycker jag! Den avlastar betydligt mycket bättre än trikåsjal, och sitter mycket stadigare och stabilare. Vävd sjal är min absoluta favorit, då jag har ganska dålig rygg och verkligen behöver bra avlastning. Då märker man skillnaden. Jag kan bära i trikåsjal med nyfödd i max en timme, sedan tycker jag inte det är skönt längre. Med vävd bärsjal kan jag bära ett 10-kg barn bortåt 5 timmar utan att få ont i ryggen! Lite trött blir man ju, men jag klarar mig ändå utan att få ont. Så av den anledningen trivs jag bäst med vävd sjal. Den töjer inte heller ut sig när man bär, utan sitter där man knöt den från början. Enklare att amma i tycker jag också, till viss del just för att den sitter stadigare.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Jag tror också du kommer trivas med vävd sjal då!

Jag slutade med trikå när Knut vägde 7.2 kilo och då tyckte jag det var outhärdligt att bära med den så väger din över 8 förstår jag att det inte uppskattas av dig :)
Användarens profilbild
Av loppatoppa
Jag var inte överförtjust i trikåsjal, men kom över en "gås" (tunn, vävd sjal) som jag bara älskade att bära i. Sedan har det blivit många fler vävda sjalar efter det :D
Användarens profilbild
Av Lindajv
Åh, vad kul att ha fått så många bra svar :D ! Då kanske jag trivs med vävd trots att trikå inte avlastar så bra. Hannagerda: min mellanpojke vägde 8 kg vid tre månader, nu är han två och har vägt 15 kg ett bra tag. Min tredje pojke, som är den som blir mest buren nu är min "lillbebis" och vägde inte mer än 6580 vid två månader. Trots hans "nätthet" har jag tyckt att trikån blivit svajig. Thowida: jag känner inte till någon som har något annat än trikå tyvärr. Annars vore det ju bäst så.

Omslutet kryss verkar många av er gilla, ska titta lite extra på de bilderna. Går det snabbt att få till när man blivit lite van? Hur lång sjal kan jag tänkas behöva 158 cm, stl small ungefär? Finns det någon sjal som är känd för att vara lättknuten? Är lite sugen på en Zara eller någon randig. Girasol, heter det så? Har ni något tips?
Användarens profilbild
Av KATARINA
Ja, det går snabbt att lära sig, speciellt när du burit i sjal innan. De flesta diagonalvävda sjalar är nog ganska likvärdiga så välj en du tycker är fin. Jag skulle kanske ha valt en 4,6 m även om du skulle kunna ha en kortare också.
Användarens profilbild
Av Lindajv
KATARINA skrev:Ja, det går snabbt att lära sig, speciellt när du burit i sjal innan. De flesta diagonalvävda sjalar är nog ganska likvärdiga så välj en du tycker är fin. Jag skulle kanske ha valt en 4,6 m även om du skulle kunna ha en kortare också.
Okej, 4,6 m får det bli! Har du något tips på en fin och bra?
Användarens profilbild
Av KATARINA
Lindajv skrev:
KATARINA skrev:Ja, det går snabbt att lära sig, speciellt när du burit i sjal innan. De flesta diagonalvävda sjalar är nog ganska likvärdiga så välj en du tycker är fin. Jag skulle kanske ha valt en 4,6 m även om du skulle kunna ha en kortare också.
Jag är partisk och vill därför inte rekommendera någon särskild men det finns säkert andra som kan göra det :)
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Lindajv skrev:
vad kul att du vill prova! :app: Min bästa magsjal är en easycare. Äger också en Zara men föredrar den på ryggen (även om den också såklart är superskön på magen... men endå inte lika)
Men jag säger som Katarina, välj en du tycker är snygg. Smaken tycks vara som baken vad gäller sjalar, det den ena tycker ger bra bärkomfort tycker den andre är superobekvämt.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Personligen tycker jag Easycare är för "glatta", lite halkiga, sen gillar jag inte att de har raka ändar. Storchenwiege (Stork) är min favorit, med sneda ändar, särskilt Leosarna med deras strukturvävda mönster och följsamhet. Men den del tycker nog att de är lite tjocka.

Men som sagt, sjalen blir som ett klädesplagg, så välj någon som du tycker att du kommer att känna dig fin i :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?