Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
majo0322 skrev:
ellla skrev:
majo0322 skrev:
ellla skrev:
ellla skrev:Sista nuppvarvet på annis nu!
Den går faktiskt ganska snabbt! Fast nupparna är väl inte så snygga tycker jag. Din ide med pärlor är nog bättre! Då skulle man kunna göra det på fem varv ist för tre!
Det blir snyggt med pärlor, men det är besvärigt att hitta några som har tillräckligt stora hål, och det var ett härke att få dit dem. Jag är fortfarande inte säker på om det var värt besväret... :roll:
Det måste ju bero på garnet med? Jag tänkte nog virka på dem iaf och det har jag gjort på drops alpacka tidigare!
Hur gjorde du då? Jag hittade bara en beskrivning där jag trädde på varje pärla på maskan innan jag stickade den, och det var fasligt pyssligt.
Jag tänkte så, fast man tar dem på en virknål och trär med den.
Annars kan man trä upp pärlor på garnet , men det känns jonbigare!
ellla skrev:
majo0322 skrev:
ellla skrev:
solängel skrev:
Vad du stickar på! Hittade nystpinnen förrresten, i badrummet :hmm: , lagom tills jag hade nystat båda P-G härvorna och Lovvika-garnet... :roll:

Jag har börjat på en halsvärmare till Alma i Pink-greengarn, färgat med karamellfärg.
Den går faktiskt ganska snabbt! Fast nupparna är väl inte så snygga tycker jag. Din ide med pärlor är nog bättre! Då skulle man kunna göra det på fem varv ist för tre!
Det blir snyggt med pärlor, men det är besvärigt att hitta några som har tillräckligt stora hål, och det var ett härke att få dit dem. Jag är fortfarande inte säker på om det var värt besväret... :roll:
Det måste ju bero på garnet med? Jag tänkte nog virka på dem iaf och det har jag gjort på drops alpacka tidigare!
Man trär väl på alla pärlorna på garnet från början?
Användarens profilbild
Av ellla
zandrama skrev:
ellla skrev:
majo0322 skrev:
ellla skrev:
solängel skrev:
Vad du stickar på! Hittade nystpinnen förrresten, i badrummet :hmm: , lagom tills jag hade nystat båda P-G härvorna och Lovvika-garnet... :roll:

Jag har börjat på en halsvärmare till Alma i Pink-greengarn, färgat med karamellfärg.
Man trär väl på alla pärlorna på garnet från början?
Det kan man också göra, men jag tycker att garnet slits så mycketav pärlorna. Iaf så tar jag av det när pärlvarven börjar och sätter på pärlor då.

Att virka på pärlorna känns smidigare!
Användarens profilbild
Av ellla
Jag ser bara visst antal textrader på iphonen och det är så jobbigt att skriva utan att se vad det står!

Jo, man kan trä på pärlan på hela maskan, tex med en virknål. Först trär man pärlan på virknålen, sen hänger man fast maskan i kroken och drar över pärlan på garnet. En fördel jag ser är att pärlan sen ligger still och glider inte längs garnet.
Användarens profilbild
Av glis
Jag trädde alla pärloren på tråden en gång, men det var kass, för den sortens pärlor var färgade inuti och mot slutet av stickningen var alla pärlorna ofärgade. I och för sig snyggt, men inte lika på hela och det tyckte jag störde. Om jag skall göra om tänker jag virka!
Användarens profilbild
Av ellla
glis skrev:Jag trädde alla pärloren på tråden en gång, men det var kass, för den sortens pärlor var färgade inuti och mot slutet av stickningen var alla pärlorna ofärgade. I och för sig snyggt, men inte lika på hela och det tyckte jag störde. Om jag skall göra om tänker jag virka!
Det har jag också lyckats med!!! Vita handledavärmare med röd/gröna pärlor! Dessutom färgade innerdörren garnet så att det blev grönt!
Och i en tvätt lissnade resten av färgen på pärlorna :roll:
Användarens profilbild
Av ellla
Trulsamin skrev:Jag blir knäpp på engelska sticktermer, hur sjutton vet man vad som är vad? Det här är rena grekiskan för mig!! Hjälp :rodna:

ssk? psso? (psso vet jag vad det står för men fattar inte hur man gör det)
Slip slip knit sticka samman i bakre maskbågarna.
Användarens profilbild
Av tweed
Trulsamin skrev:Jag blir knäpp på engelska sticktermer, hur sjutton vet man vad som är vad? Det här är rena grekiskan för mig!! Hjälp :rodna:

ssk= slip, slip, knit- lyft två maskor som om du skulle rätsticka dem och sätt sen tillbaka dem på stickan och sticka dem.
Den andra vet jag inte vad det är. Men det finns en jättebra engelsk stickhjälp bland länkarna i TS, med filmer :D
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:

Nu låter det väl lite förvirrat, men jag tror att det blir samma va :lol:
Användarens profilbild
Av ellla
ellla skrev:

Jag menar såklart att det är samma som att sticka ihop dem i de främre maskbågarna.
Det är sent...
Igår stickade jag färdigt min mössa som jag tänkt ha under cykelhjälmen. Den är alltså tänkt att vara huvudnära och absolut inget extra någonstans.

Men den blev riktigt bra och jag är nöjd. Tills Björn får tag på den och provar och jag inser att den sitter precis lika bra på honom :shock: Visst, stickat töjer sig ju en del, men hur litet huvud har jag egentligen - funderar jag på ibland :D.

Bildbevis finns på ravelry för den nyfikne :D

För övrigt vill jag slå ett slag för "mönstret" Earflap hat pattern generator http://www.thedietdiary.com/knittingfie ... apHat.html
  • 1
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?