Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
Fryle skrev:
Bubbi skrev:Någon som har bra tips på vad jag kan önska mig när jag fyller år?
Gärna stickböcker, eller mönster :app:
Om du inte redan har Solveig Hisdals Dikt i maskor, tycker jag den är en bra önskebok.
Med en poet-sambo så blir det väldigt passande :lol:
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:Jaha.. och här googlar man efter elastisk avmaskning och vad får man med bland träffarna på första sidan på google om inte sidan 35 i den här tråden :D.

Nu får vi se om det här blir tillräckligt löst, för vanlig avmaskning försökt att göras löst blev alldeles för tokhårt. Men garnet är så glatt, så jag drog nog åt de redan avmaskade maskorna vartefter jag fortsatte... Så nu försöker jag att inte dra i garnet alls.
Min lärare tipsade om något som kallas japansk avmaskning, men jag har inte letat upp den än och alltså inte provat.
Jag kör på barbros variant som beskrevs på sid 35 här, och det verkar bli tillräckligt löst.
Användarens profilbild
Av MuuM
Ketronya skrev:Vad heter stranded knitting på svenska, finns det något svenskt begrepp?

Jag vill lära mig att sticka stranded för att kunna sticka dom här:
Bild

Och den här:
Bild

Men jag fattar inte riktigt hur man gör, går det att förklara tro?
:hmm: Det är väl bara att sticka med två färger? Du ska "binda" garnet minst var 5e maska, gärna mer. När du byter färg binder du automatiskt, dvs du snor garnerna om varandra. Det är enklast att sticka runt, att sticka avigt är bara knöligt med två färger.

Eller missförstår jag något?
Ska som sagt sticka en Åremössa, men har bara vanliga stickor att använda. På mönstret står det att man ska sticka 1 räta en avig tills det bara är 3 meter kvar.

Nu kommer då min dumma fråga...när jag slutar efter varv blir det ju en avig maska, ska jag då börja med en rät på nästa varv eller köra avig? :roll:

Som sagt, jag är nybörjare 8)
Användarens profilbild
Av MuuM
MammaTess skrev:Ska som sagt sticka en Åremössa, men har bara vanliga stickor att använda. På mönstret står det att man ska sticka 1 räta en avig tills det bara är 3 meter kvar.

Nu kommer då min dumma fråga...när jag slutar efter varv blir det ju en avig maska, ska jag då börja med en rät på nästa varv eller köra avig? :roll:

Som sagt, jag är nybörjare 8)
Du stickar fram och tillbaka? Då stickar du alltid "samma" som varvet under. OM det slutar med en avig maska och du vänder på arbetet ser den rät ut. Då stickar du den rät.

Går det att förstå?
Ketronya skrev:Vad heter stranded knitting på svenska, finns det något svenskt begrepp?

Bild

Och den här:
Bild

Jag brukar bara kalla det att sticka med två färger, vet inte om det har något speciellt namn.
Jag gillar verkligen döskalletröjan, jag håller på med den till min man just nu.
Jag var på ett föredrag om binge (traditionell halländsk stickning med två färger) i förra veckan och hon som pratade sa att när man ska lära sig sticka med två färger är det lättare att sticka på rundsticka än på 4 strumpstickor så när dom har kurs i binge så börjar dom därför alltid med ett pannband. Det är svårt att få garnet jämt i övergångarna mellan stickorna, det blir lätt bubbligt där.
linafelicia skrev:

Bild

Och den här:
Bild

Jag brukar bara kalla det att sticka med två färger, vet inte om det har något speciellt namn.
Jag gillar verkligen döskalletröjan, jag håller på med den till min man just nu.
Jag var på ett föredrag om binge (traditionell halländsk stickning med två färger) i förra veckan och hon som pratade sa att när man ska lära sig sticka med två färger är det lättare att sticka på rundsticka än på 4 strumpstickor så när dom har kurs i binge så börjar dom därför alltid med ett pannband. Det är svårt att få garnet jämt i övergångarna mellan stickorna, det blir lätt bubbligt där.
Okej, men ska jag lägga upp båda garnerna samtidigt och sen börja sticka? På vilket sätt ska jag sno garnerna runt varann? Och hur gör jag det?
Ketronya skrev:Okej, men ska jag lägga upp båda garnerna samtidigt och sen börja sticka? På vilket sätt ska jag sno garnerna runt varann? Och hur gör jag det?
Jag använder denna tekniken:
http://www.youtube.com/watch?v=Na3o0JxCLmE
Om det är mer än 5 maskor i en färg snor jag garnet på baksidan genom att hålla kvar trådarna men släppa stickningen och snurra den ett varv. Jag vet inte om det är så man ska göra, men så gör jag. :wink:
Man kan också hålla båda trådarna i samma hand men jag tycker att det är svårt att få det snyggt.
Det finns massor av videos om detta på youtube, det gäller att hitta en teknik som man trivs med.
Nu glömde jag svara på om man lägger upp med båda...
På vantarna ser det ut som det är upplagt med svart först och sen har man börjat med det färgade garnet efter ett varv.
Döskalletröjan har resår i grått och sen börjar man med det vita när mönstret börjar, så det vita garnet är inte med i resåren.
Juliusdotter skrev:Drops har instruktionsvideo där de håller båda garnen på vänster hand http://garnstudio.com/lang/se/video.php?id=136
Nu har jag inte tittat på videon så jag vet inte om det nämns - men jag hade stickat rätt många vantar och långa strumpor i två färger och funderat på varför det ibland kändes som att den ena eller den andra färgen framträdde mer.

Jo, den färg man har längst in på fingret kommer att framträda mer. Så man ska gärna vara noga med att ha garnerna i samma ordning över fingret hela tiden.
Kaffemoster skrev:
Juliusdotter skrev:Drops har instruktionsvideo där de håller båda garnen på vänster hand http://garnstudio.com/lang/se/video.php?id=136
Nu har jag inte tittat på videon så jag vet inte om det nämns - men jag hade stickat rätt många vantar och långa strumpor i två färger och funderat på varför det ibland kändes som att den ena eller den andra färgen framträdde mer.

Jo, den färg man har längst in på fingret kommer att framträda mer. Så man ska gärna vara noga med att ha garnerna i samma ordning över fingret hela tiden.
Men, hur kommer det sig?! :hmm:
  • 1
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?