Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Melinna
Häromdagen skulle vi gå till öppna förskolan, A sov förmiddag på min rygg i sele. Jag försöker envist att få på en mössa, men hon vaknar. Gör ingenting hon har sovit tillräckligt. Så snurra runt bebisen, på med en mössa och snurra tillbaks till ryggen. På med bärjacka som drar av mössan i farten trots att den är knuten. Snurra runt bebisen på med mössan igen och snurra tillbaks. Genast sticker hon ut armarna genom hålet på jackan, hon har bara en body och det blåser kallt ute. Jag försöker vrida mig ur led för att dra in armarna i jackan så att jag kan dra åt, lyckas nästan, bebis blir sur och kämpar ut armarna igen. Så snurra bebisen, ur med bebisen, leka en stund för att bli på gott humör igen, på med en jacka, upp med bebisen, snurra bebisen till ryggen. Nej! Jag glömde ju att jag skulle dra på bärjackan innan så att den inte drar av mössan. Jag försöker pricka in bebishuvud med hålet, bebis böjer sig så långt det bara går bakåt och när jag slutligen fått på jackan så har bebisen tappat tålamodet. Mutad med en leksak och ÄNTLIGEN kommer vi iväg.

Idag hade jag lärt mig att sätta på en tjock tröja på A så att hon får sticka ut sina armar bäst hon vill. Jag proppar min handväska så tokfull att dragkedjan går sönder. Jag glömde förstås att ta på jackan över huvudet innan jag snurrade runt henne och hon fäktade bäst hon kunde när jag försökte slänga bärjackan över hennes huvud. Så småningom skulle vi ta bussen hem, nästan fullt och jag hittar hittar en plats. Stökar av min jacka och hittar ett närliggande säte att lägga jacka och väska på, paraplyet lägger jag på golvet efter att råkat slå till någon (förlåt, förlåt). Av med bebisen och plötsligt är famnen full av saker och bebis. Folk går av och jag kan flytta till helt eget säte, alla saker tar en hel plats.

Alltså, jag inser att det finns mycket utrymme för förbättring här. Borde jag bära A i hennes ytterkläder utanpå mina ytterkläder (mindre grejer att släpa med sig, kan och vill inte ha ryggsäck om jag bär på rygg. Plus att det blir enklare att lyfta ur och i A om hon redan är ute-klädd och det vore ju jättebra, kan man bara sätta på skorna och låta henne gå när hon lessnar på att vara still. Jag behöver inte ta av min jacka för att ta ur bebis på bussen. Och bärjackan funkar ändå inget bra för ryggbärande för mig. Men blir inte det bylsigt med bärdon utanpå vinterjacka? Å andra sidan så kan man ju då inte låta bebisen somna på magen utomhus eller inomhus och sedan gå in/ut utan att få av/få på hennes ytterkläder och då vaknar hon ju! Sele är ju praktiskt för då är hon ju lätt att snurra runt mellan mage och rygg. Men MT-en tycker jag avlastar bättre... Hur gör man? :hmm: Hjälp!
Användarens profilbild
Av April
Ja, du... jag vet inte riktigt. Men kan du kanske sätta henne på mage om du vet att hon ska somna och ni snart ska ut. Kanske lättare att bara dra på en liten mössa och sedan sätta på bärjacka. Vill man kan man ju ha ett fleeceskydd över henne också. Ett i stil med detta;
Bild

Något som jag tycker är bra är ullstrumpor, ullvantar och elefanthuva... sedan tycker jag egentligen inte att det behövs mer under en bärjacka. Vissa elefantluvor går ner ännu mer än den nedan;
Bild

Jag lät min yngsta dotter somna på mig och sedan drog jag på henne elefantluva, långa ullstrumpor och vantar - hon sov vidare :oops: . När jag sedan kom inomhus så öppnade jag bara upp mitt bärskydd (jag hade ingen bärjacka). Jag hade ett hemsytt bärskydd med dragkedja fram, i tjock fleece. Jag tyckte att det var praktiskt att kunna öppna och stänga. Att hon hade mössa ohc vantar på, tyckte jag inte gjorde något, eftersom jag kunde öppna upp skyddet.

Att ha med sig en ryggsäck är aldrig fel ;-)

Kram
Användarens profilbild
Av June
När barnen blivit så stora att jag burit på rygg har jag också satt riktiga ytterkläder både på mig och på barnet och även använt sele istället för sjal vintertid. Som mössa har jag använt antingen Po.P vintermössa som knäpps med tryckknapp eller Many Months elefantluva. På första bilden har maken burit dottern på rygg som somnat och sedan har hon fortsatt sova på stolen. På andra bilden bär jag andra dottern på ryggen. Jag tyckte också det var krångligt och jobbigt med ryggsäck eller skötväska så numera kör jag med magväska på selen och en addpocket. Inte världen bästa bilder kanske men så här kan det se ut
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av Melinna
June skrev:När barnen blivit så stora att jag burit på rygg har jag också satt riktiga ytterkläder både på mig och på barnet och även använt sele istället för sjal vintertid.
Vad roligt att se lite kort! Har det gått lätt tycker du att få upp barnen i selen på ryggen? Känns nog smartast att ha henne i ytterkläder i sele. Så bylsigt att få upp henne bara... Vilka smarta höftväskor antar att det är addpockets. Verkar vara en bra mössa, den ska jag kika efter.
Användarens profilbild
Av June
Melinna skrev:
June skrev:När barnen blivit så stora att jag burit på rygg har jag också satt riktiga ytterkläder både på mig och på barnet och även använt sele istället för sjal vintertid.
Vad roligt att se lite kort! Har det gått lätt tycker du att få upp barnen i selen på ryggen? Känns nog smartast att ha henne i ytterkläder i sele. Så bylsigt att få upp henne bara... Vilka smarta höftväskor antar att det är addpockets. Verkar vara en bra mössa, den ska jag kika efter.
Det har gått förvånansvärt bra faktiskt. Ja det är addpockets. Går inte en dag utan att jag använder den. Elefantluvan är verkligen en bra mössa, ramlar inte av och värmer både huvud och hals.
Av Sofie
Sådan luva som April kallar elefantluva har Troll i ull med vattenavvisande tyg uppepå huvudet! En sådan tänker jag beställa till vår tiomånaders, för det är jättesmidigt med den typen av luvor till ryggbärande. En vanlig mössa river hon av på tre röda. Ilsket vrålande :lol:
De sitter kvar när man slänger på bärjackan också, och så blir det varmt och gosigt omkring halsen :tumup:

Jag gillar att ha barnen innanför jackan upp till åtminstone ett års ålder, helt enkelt för att de får sitta där. Inget kravla omkring i leran här inte, de äter så mycket sand då ;-) Även större barn när man inte ska till en utelekplats, utan bara till affären eller så.
Jag är inte jätterädd för att låta barnet sticka ut armen, de kan ju dra in den om de fryser. Och varmluften står ju som från en skorsten upp ur hålet i jackan tycker jag. Men det ser ju helt klart bättre ut för omgivningen med tex en stickad tröja, dessutom är det ju bra om det regnar eller snöar.
När vi bara hade w så höll jag mig till en axelremshandväska med en par blöjor och en plånbok i, för det mesta. Men nu med två barn blir det oftast en ryggsäck, den hänger oftast på w's sittvagn. Har den med för rätt som det är så strejkar treåringsbenen. Ska vi inte ha vagnen med så blir det axelremsväska av lite större modell eller en enkel tygpåse med en par blöjor, ngn banan, ev en lunchlåda och typ en virkning numera.
Fast faktiskt så har jag nu en par gånger haft en tunn ulloverall på f och en vindoverall nerknölad i ryggan plus extra tjocksockar. Så hon också fått gunga lite :-)
Det blir så kort stund innan hon ska in under jackan igen så hon hinner inte bli kall även om det kanske är lite tunna kläder.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?