Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

:fnissa:
Det hör ju inte direkt till vanligheterna sockgarn lagom till stickor 2,5-3 känns som grovt.... Men efter att igår och idag stickat en hel del med grignasco merinosilke, en tråd (tror att det är 1400m på 100g...) så kändes sockgarnet som ungefär hur grovt som helst...
Användarens profilbild
Av ellla
Kaffemoster skrev::fnissa:
Det hör ju inte direkt till vanligheterna sockgarn lagom till stickor 2,5-3 känns som grovt.... Men efter att igår och idag stickat en hel del med grignasco merinosilke, en tråd (tror att det är 1400m på 100g...) så kändes sockgarnet som ungefär hur grovt som helst...
När jag stickar på min silkeströja blir allt annat tjockt! Samma om man stickar lovikkavantar, sen känns det pilligt med tunnare garner! :Hahaa:
Användarens profilbild
Av tweed
Jag funderar på ponchon jag stickar. Det ska ju bli en bärponcho och jag funderar på hur mycket extra jag måste öka på framsidan för att få plats med bebisen? Själva modellen är ju ganska slimmad, så jag antar att det behövs, eller ska man öka mer runtom för att bara göra den större?
Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:Jag funderar på ponchon jag stickar. Det ska ju bli en bärponcho och jag funderar på hur mycket extra jag måste öka på framsidan för att få plats med bebisen? Själva modellen är ju ganska slimmad, så jag antar att det behövs, eller ska man öka mer runtom för att bara göra den större?
Vill du kunna ha den på ryggen med? Eller bara för magbärning? Om den bara ska användas för magbärning skulle jag nog göra kilar och öka bara på framsidan.
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:
kvarnvik skrev:Jag funderar på ponchon jag stickar. Det ska ju bli en bärponcho och jag funderar på hur mycket extra jag måste öka på framsidan för att få plats med bebisen? Själva modellen är ju ganska slimmad, så jag antar att det behövs, eller ska man öka mer runtom för att bara göra den större?
Vill du kunna ha den på ryggen med? Eller bara för magbärning? Om den bara ska användas för magbärning skulle jag nog göra kilar och öka bara på framsidan.
Det vore ju bra om den gick att använda på ryggen med, men då borde det väl bara vara att snurra på den isf? När du säger kilar hur menar du då? Jag stickar den uppifrån och ner nu, ska jag öka många m längst upp vid hålets början och sen minska lite lagom långsamt?
Användarens profilbild
Av binaem
SNABB HJÄLP behövs .... Hanurisjalen .. hur mycket garn går åt .. i beskrivningen står 480 yards ... 436 meter ... stämmer det ungefär?
Användarens profilbild
Av melon
binaem skrev:SNABB HJÄLP behövs .... Hanurisjalen .. hur mycket garn går åt .. i beskrivningen står 480 yards ... 436 meter ... stämmer det ungefär?
Det beror ju lite på garnet, använder du ett garn som är lika tjockt som det i mönstret?

Är du medlem på ravelry? I såna fall kan du titta på alla som stickat Haruni-sjalen och se om någon använt "ditt" garn och hur mycket de gjort åt. Men annars brukar det stämma på ett ungefär...
gjorde klart Zeldas Spirit-tunika igår kväll och lät henne ha den idag. Kändes verkligen roligt när hon stryker över den och säger "fin klänning" gång på gång hela dagen :loving:
Sedan känns det naturligtvis också bra att den vart till och med bättre än på bilderna i mönstret. :-) Men jag hann inte fota i morse, det kanske hinns med imorgon.
Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:
ellla skrev:
Det vore ju bra om den gick att använda på ryggen med, men då borde det väl bara vara att snurra på den isf? När du säger kilar hur menar du då? Jag stickar den uppifrån och ner nu, ska jag öka många m längst upp vid hålets början och sen minska lite lagom långsamt?
Ja, finns det inte luva eller så går det ju såklart att vrida på den! Det var ju enkelt!

Jag tänkte att det skulle bli en fin effekt och så är det lättare att se hur mycket som ökas.
Ja, eller så kan du öka mycket under öppningen och sen göra den rak neråt. Tänker att ponchos ofta är à formade, då är de lätta att ta på.
Senast redigerad av ellla den tis okt 05, 2010 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
Jag blev klar med dophättan igår, men den blev nästan för liten, men så chansade jag ju på mindre stickor, så nu får jag väl sticka en ny med större stickor. :roll:
melon skrev:
binaem skrev:SNABB HJÄLP behövs .... Hanurisjalen .. hur mycket garn går åt .. i beskrivningen står 480 yards ... 436 meter ... stämmer det ungefär?
Det beror ju lite på garnet, använder du ett garn som är lika tjockt som det i mönstret?

Är du medlem på ravelry? I såna fall kan du titta på alla som stickat Haruni-sjalen och se om någon använt "ditt" garn och hur mycket de gjort åt. Men annars brukar det stämma på ett ungefär...
Den andra jag stickade med ella rae garnet stickade jag med ett halvt nummer mindre stickor på diagram två. Då går det lite mindre. Sedan beror det ju på vilken avmaskning man gör, i-cord-avmaskningen drar väldigt mycket mer garn än den virkade.
Alltså, ska det spela roll från vilket håll man repar upp?

Jag ska repa upp en halsduk, åtminstone en bit, men det trasslar ju BARA - är det helt enkelt för att maskorna hakat i varandra, eller kan det spela roll om jag råkade börja försöka repa upp från uppläggningskanten?

Jag funderar på om det är värt att klippa sönder halsduken från andra hållet också, eller om jag ska försöka rädda det som är kvar av den och strunta i att göra färdigt 22 leaves... (Jag behöver mer garn till den - och den halsduk som jag stickat av samma garn är löjligt lång, så jag tänkte mig lite återbruk. Men det går som sagt inte något vidare.)
melon skrev:Någon mer härifrån som ska gå på online stickkafé ikväll på fejjan?
Kanske, sen när barnen somnat.

melon, du vet säkert svar på min fundering ovan, om det ska spela någon roll från vilket håll av det stickade man repar upp? (när något går sönder känns det ju som att maskan löper iväg åt båda håll, men nu är det ju lite omslag, sticka två ihop och ssk i stickningen. Gör det någon skillnad?)
Användarens profilbild
Av melon
Kaffemoster skrev:Alltså, ska det spela roll från vilket håll man repar upp?

Jag ska repa upp en halsduk, åtminstone en bit, men det trasslar ju BARA - är det helt enkelt för att maskorna hakat i varandra, eller kan det spela roll om jag råkade börja försöka repa upp från uppläggningskanten?

Jag funderar på om det är värt att klippa sönder halsduken från andra hållet också, eller om jag ska försöka rädda det som är kvar av den och strunta i att göra färdigt 22 leaves... (Jag behöver mer garn till den - och den halsduk som jag stickat av samma garn är löjligt lång, så jag tänkte mig lite återbruk. Men det går som sagt inte något vidare.)
Jag har inte repat upp från uppläggningskanten många gånger så det kanske finns ett lättare sätt än det jag brukar göra. Jag upplever att garnet behöver dras ur varje maska i uppläggningen, och sedan kan man repa upp som vanligt. Men att det trasslar sig skulle också kunna bero på ett väldigt ulligt garn där det hakar i varandra.

Funkar det inte så klipp - och rädda det som blir kvar. Funkar bra om man blir skitirriterad på att garnet inte vill samma som man själv.
  • 1
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?