Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har stått framför spegeln och kämpat mig blå med att få på en mössa på en bebis på ryggen, många gånger... :rodna:
Jag är så nära många gånger, och jag har fått på den någorlunda ett par gånger (en gång sovandes och en gång vaken, även om hon den senaste gången omedelbart ryckte bort den igen) även om jag inte fattar hur jag gjorde då men det betyder ju att det borde gå.

Finns det några andra bra sätt? Dottern sover nästan alltid förmiddagsluren på min rygg hemma, och jag skulle vilja hitta ett sätt så att jag kan gå hemifrån om jag vill utan att väcka henne om fortfarande sover.
disavi skrev:jag har överrörliga leder och jag kan..
annars gå in till grannen.. jag har bett främmande personer om hjälp på stan.. :lol:
Jepp jag också - ber vem som helst .. nästan iaf 8)
Det är inte helt lätt, men det går. Under mössknycklandet brukar jag hata livet lite grann, särskilt om det är mitt fel att mössan halkat av. Inom mig svär jag och förbannar hela situationen där jag står och kämpar med en rygg-unge som verkar lyckas flytta öronen till nacken och pannan till magen, men är det minusgrader och blåst och vi är ensamma och mössan åker av - då måste den ju på igen. Och det är ändå mindre besvärligt än att knyta om ungen, tycker jag.
...ja... och så frågade du ju hur också. Jag ser till, med två händer rätt bakåt i blindo, att jag åtminstone får på mössan lite grann på toppen av huvudet. Efter det försöker jag dra, med den hand som råkar nå bäst beroende på hur barnet är vänt, en sida i taget neråt. Jag trixar lite så att jag lurar henne att titta åt olika håll, så drar jag lite här och lite där, tills mössan åtminstone sitter skapligt.
joannaoj skrev:...ja... och så frågade du ju hur också. Jag ser till, med två händer rätt bakåt i blindo, att jag åtminstone får på mössan lite grann på toppen av huvudet. Efter det försöker jag dra, med den hand som råkar nå bäst beroende på hur barnet är vänt, en sida i taget neråt. Jag trixar lite så att jag lurar henne att titta åt olika håll, så drar jag lite här och lite där, tills mössan åtminstone sitter skapligt.
Oj, utan spegel dessutom. Kunde du från början, eller hur många försök tog det?
binaem skrev:
disavi skrev:jag har överrörliga leder och jag kan..
annars gå in till grannen.. jag har bett främmande personer om hjälp på stan.. :lol:
Jepp jag också - ber vem som helst .. nästan iaf 8)
Bad en tant idag när Agnes slitit av sig mössan, men Agnes blev rädd och började gråta... :(
Melinna skrev: Oj, utan spegel dessutom. Kunde du från början, eller hur många försök tog det?
Nja, det kom som smygande. Dottern hade en mössryckarperiod i våras, och då började det med att jag måste lägga handen på hennes huvud med jämna mellanrum för att förhindra att den flög av. Så efter det hade jag rätt bra koll på hur jag lättast når henne. Sen var det bara att kämpa, och lirka, och pilla, och treva, och misslyckas, och lirka lite till. En spegel eller ett fönster hjälper jättemycket, förstås. Jag är nog ganska envis av mig, så även om det var jättesvårt och tog lite tid att trä på mössan i början har hon aldrig behövt vara utan...
Rosalinda skrev:Mössa med knytband eller knäppe under hakan :tumup: (som man sätter på innan man sätter barnet på ryggen)

Kanske ska hitta en bättre mössa... Den jag har nu har knytband, och jag har flera gånger lyckats dra av den iaf delvis så att halva huvudet är bart när jag tagit på bärjackan. Måste kanske fila på tekniken...
Numera kör jag bara elefantluva som sätts på innan barnet sätts på ryggen.
June skrev:Numera kör jag bara elefantluva som sätts på innan barnet sätts på ryggen.
Anledningen till att jag sydde en väpnarluva förra vintern var just att så fort jag fått upp ungen med overall och allt, så åkte mössan av och mamman blev gaaalen tillslut. :wink:

Hattar är lättare att få på, då kan man ta tag i brätet och liksom svinga hatten på plats. Mössvingandet behöver jag dock träna på..
Scharlott skrev:
June skrev:Numera kör jag bara elefantluva som sätts på innan barnet sätts på ryggen.
Elefanthuva/väpnarhuva är den ultimata mössan för barn som bärs i bärsjal/bärsele :tumup:
Vi är så sällan ute "bara" på promenad. Vi åker buss eller går i butik eller springer in någon annan stans av någon annan anledning. Då vill jag kunna ta av och på mössa och vantar.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?