Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

zandrama skrev:
erisara skrev:
melon skrev:
erisara skrev:
melon skrev:
erisara skrev:Hej alla, nu var det länge sedan jag hann sticka något så det har inte blivit så mycket hängt här för mig. Men nu blir det höst och då vill jag sticka.

Nu är det så att jag har det delikata problemet att ha 100g malabrigo lace som ligger i pysselskåpet och skriker på mig att jag ska göra något av dem. Helst skulle jag vilja sticka en sjal men 100g är lite lite va?
Hur långt är 100gr? Det är viktigare än vikten.
470 yard/ 50 g så det borde väl vara 859 meter som ligger där.Kan det räcka till en spetssjal tro? Eller kan man göra något annat kul tro?
:lol: Lustigt. 800meter räcker till en väldigt stor spetssjal skulle jag vilja säga. De flesta av mina är 4-500m.
Jo, det borde ju räcka. Fast kan det verkligen vara så mycket härvorna ser så små ut. Eller tolkar jag texten fel: Approx 470 yards, 50 gram står det på varje härva så jag tolkar det som att det borde vara 470 yards per härva. Eller är det någon form av vikt per hg och det behövs två härvor för att komma upp i 470? Hemskt gosigt garn är det i alla fall.
Enligt Yll&Tyll är löplängden 423 m/50 g, så har du två 50 g-härvor har du ungefär 846 m. Det räcker garanterat till en sjal.
Så bra, då ska jag bara hitta en jag gillar också. :D Några bra förslag? Haruni såg jag på ravelry och den såg ok ut men jag tar gärna emot fler tips.
zandrama skrev: Kan det vara det här? Isf finns det hos Yll&Tyll.
Bild
Titta, den ser väldigt lik ut mina härvor. Min heter tydligen Whales road i vart fall.
Av Ponyo
Villes kompis har 4-årskalas på lördag, och hon är inne i en riktig prinsessfas. Så jag ska sticka en kofta till hennes skrållan.
Undra om jag hinner :lol:
Den är ganska så liten, och kräver mindre än två nystan. Tar en beskrivning på en bebiskofta och gör den snäppet mindre.
Av Ponyo
Hurra för min blivande make. Jag är ju inte helt nöjd med färgen på min gröna tröja, och G tycker inte heller att den är så rolig. Men båda gillar verkligen modellen, så igår föreslog han att jag ska gå och köpa nytt garn och sticka en i off-white/beige istället.
Fram för mer garninköp :lol:

Dockkoftan är nu halvfärdig.
Jag har äntligen fått garn till att göra en tova väska i stil med den kaffemoster gjorde för ett tag sen:
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... 5#p8042423

Men jag har några funderingar som jag hoppas att få hjälp med :)

Jag ska sticka rutor i två olika färger så att väskan blir rutig, finns det nåt bra sätt att sy ihop rutorna så att sömmen inte syns på utsidan? Jag ska använda rött och gult, om jag då tex syr ihop med röd tråd så vill jag inte att stygnen ska synas på det gula...

Finns det någon stor risk att det röda kan färga av sig på det gula i tvätten/tovningsprocessen?

Hur mycket krymper den? Det vill säga hur mycket större måste jag göra den?

Ska jag sy fast I-corden innan jag tovar eller tova den seperat och sedan sy på?

Och till sist, när jag tovar, är det vanlig 60 graders tvätt i maskinen som gäller?

Oj, det blev en del frågor, kanske har ni svar på några av dem i alla fall :D
Användarens profilbild
Av tweed
Jag har varit på syfestival med tygköpsförbud, så jag passade på att handla lite garn och tillbehör :D Och vad tror ni jag kom hem med? två olika regnbågsfärgade garner i sjalkvalitet :roll: ett entrådigt i lite dämpade färger och ett zauberball i inte så dämpade :lol: Sen köpte jag en vad jag tror, smart varvräknare, en som man trycker ner en knapp på så bläddrar den siffra för varje varv, den jag har som man ska vrida på kommer jag aldrig ihåg att använda, den här var försedd med en snodd att ha den i runt halsen, det kan man ju iofs förse den gamla med också.
Jag svarar med fet stil inne i citatet
Ketronya skrev:Jag har äntligen fått garn till att göra en tova väska i stil med den kaffemoster gjorde för ett tag sen:

Jag ska sticka rutor i två olika färger så att väskan blir rutig, finns det nåt bra sätt att sy ihop rutorna så att sömmen inte syns på utsidan? Jag ska använda rött och gult, om jag då tex syr ihop med röd tråd så vill jag inte att stygnen ska synas på det gula...
Jag sydde kant i kant, och det var ju aldrig samma färg på båda rutorna och jag ser inga stygn
Finns det någon stor risk att det röda kan färga av sig på det gula i tvätten/tovningsprocessen?
Risken kanske finns.. det beror ju på vad det är för garn...

Det beror också på garn, hur hårt tvinnat det är och så. Sen tror jag lite det beror på hur löst man stickar den.
Ska jag sy fast I-corden innan jag tovar eller tova den seperat och sedan sy på?
Sy fast den först och tova har jag kört med. Inbillar mig att den även "tovar fast sig" lite
Och till sist, när jag tovar, är det vanlig 60 graders tvätt i maskinen som gäller?
Gärna tillsammans med exempelvis ett par jeans. Något som ligger där och bråkar med det stickade hjälper till tovningen. Man kan tova i tumlare också - lättare att kolla under gång ifall man behöver avbryta (Fast det har jag aldrig provat)
Kaffemoster skrev:Jag svarar med fet stil inne i citatet
Ketronya skrev:Jag har äntligen fått garn till att göra en tova väska i stil med den kaffemoster gjorde för ett tag sen:

Jag sydde kant i kant, och det var ju aldrig samma färg på båda rutorna och jag ser inga stygn
Risken kanske finns.. det beror ju på vad det är för garn...

Det beror också på garn, hur hårt tvinnat det är och så. Sen tror jag lite det beror på hur löst man stickar den.
Sy fast den först och tova har jag kört med. Inbillar mig att den även "tovar fast sig" lite
Gärna tillsammans med exempelvis ett par jeans. Något som ligger där och bråkar med det stickade hjälper till tovningen. Man kan tova i tumlare också - lättare att kolla under gång ifall man behöver avbryta (Fast det har jag aldrig provat)
Tackar! :tumup:
Kaffemoster skrev: Jag sydde kant i kant, och det var ju aldrig samma färg på båda rutorna och jag ser inga stygn
Men visst hade du grått garn runt hela? Jag kommer inte göra mina lappar randiga, utan hälften röda och hälften gula, och då borde det väl bli knivigare?

Jag ska använda toppull från sandnes.

Sydde du fast I-cord längs hela öppningen också, eller hur fick du så fin kant?
Ketronya skrev:
Kaffemoster skrev: Jag sydde kant i kant, och det var ju aldrig samma färg på båda rutorna och jag ser inga stygn
Men visst hade du grått garn runt hela? Jag kommer inte göra mina lappar randiga, utan hälften röda och hälften gula, och då borde det väl bli knivigare?

Jag tror i alla fall inte att stygnen kommer att synas. Det lurvar till sig lite ju så att kanterna inte blir knivskarpa.

Jag stickade fast en icord längs öppningen. Sista maskan på icorden stickar man ihop med en upplockad maska från kanten. Inte är det roligt, men det blir fint. (Jag är just färdig med likadan kant till min kofta. Nu ska jag "bara" fästa trådar och sy i knappar :app: )

Jag tycker att du ska sticka en fyrkant i varje färg, sy ihop och provtova. Så får du svar både på om stygnen syns och ifall de färgar av sig.
Kaffemoster skrev:
Ketronya skrev:

Jag tror i alla fall inte att stygnen kommer att synas. Det lurvar till sig lite ju så att kanterna inte blir knivskarpa.

Jag stickade fast en icord längs öppningen. Sista maskan på icorden stickar man ihop med en upplockad maska från kanten. Inte är det roligt, men det blir fint. (Jag är just färdig med likadan kant till min kofta. Nu ska jag "bara" fästa trådar och sy i knappar :app: )

Jag tycker att du ska sticka en fyrkant i varje färg, sy ihop och provtova. Så får du svar både på om stygnen syns och ifall de färgar av sig.
Ja det ser verkligen fint ut! Men jag fattar inte riktigt faktiskt, menar du att du stickar fast I-corden samtidigt som du stickar den så att säga? :hmm:

Tack för tispet, det ska jag verkligen göra, mycket smart att testa innan, att jag inte tänkte på det :wink:
  • 1
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?