Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jaha, är det dags för panik och garninventering nu..?

Jag grävde lite i mina gömmor för att se vad som egentligen jag hade i högen bredvid fåtöljen.. och upp tillsammans med ett nystan som jag inte rört på över ett halvår följer en ca 1cm lång larv. Gråbrun och 2mm bred ungefär. I samma kasse låg en enda (vad jag kunde se) död insekt av något slag, ungefär lika stor. Garnet och djuren låg i en tygkasse i en hög med diverse annat garn och stickningar. Någon som direkt känner igen det som skadedjur..?
Av Ponyo
Kaffemoster skrev:Jaha, är det dags för panik och garninventering nu..?

Jag grävde lite i mina gömmor för att se vad som egentligen jag hade i högen bredvid fåtöljen.. och upp tillsammans med ett nystan som jag inte rört på över ett halvår följer en ca 1cm lång larv. Gråbrun och 2mm bred ungefär. I samma kasse låg en enda (vad jag kunde se) död insekt av något slag, ungefär lika stor. Garnet och djuren låg i en tygkasse i en hög med diverse annat garn och stickningar. Någon som direkt känner igen det som skadedjur..?
MuuM
Hon hittade skadedjur bland sina nystan i våras.
Bubbi skrev:

MuuM
:hopmad: :purskis:
Vi har inte plats i frysen för garn.... Och vad annat finns att göra..?
Av Umma
Kaffemoster skrev:
Bubbi skrev:

MuuM
Jag hade mal i mitt nya garn jag köpte häromveckan och det la jag i frysen men sedan bestämde jag mig för att kasta allt ändå ville inte riskera att få in något bland kläder och garn. Är det en malfjäril? Gulgråaktiga vingar? Finns det larv finns det nog ägg och då hade jag rensat hårt och försökt rädda det viktigaste i frysen. Jag pratade med en utrotare, han sa att det viktigaste var att snabbt isolera källan och gärna frysa in allt.
Bild
Av Enid
Umma skrev:
Kaffemoster skrev:
Bubbi skrev:

MuuM
Jag hade mal i mitt nya garn jag köpte häromveckan och det la jag i frysen men sedan bestämde jag mig för att kasta allt ändå ville inte riskera att få in något bland kläder och garn. Är det en malfjäril? Gulgråaktiga vingar? Finns det larv finns det nog ägg och då hade jag rensat hårt och försökt rädda det viktigaste i frysen. Jag pratade med en utrotare, han sa att det viktigaste var att snabbt isolera källan och gärna frysa in allt.
Bild
Tvätta eller värmebehandla. Jag vet inte hur det är med mal men pälsänger dör av värme och vatten (även ägg). Över 60 grader i minst 40 min om jag mins rätt (det står på Anticimex hemsida). Lägg in sånt som inte går att tvätta i torktumlare eller bastun (lägg en termometer bredvid/under grejerna i bastun så du vet att det blivit varmt nog).
Umma skrev: Bild
Mjo, det där var rätt likt den döda lilla rackaren... Sen såg jag en enda larv som jag hade ihjäl och kastade. Det låg i en tygkasse, så jag antar att det inte är någon garanti för att det är enda stället som det är på.
Enid skrev:Tvätta eller värmebehandla. Jag vet inte hur det är med mal men pälsänger dör av värme och vatten (även ägg). Över 60 grader i minst 40 min om jag mins rätt (det står på Anticimex hemsida). Lägg in sånt som inte går att tvätta i torktumlare eller bastun (lägg en termometer bredvid/under grejerna i bastun så du vet att det blivit varmt nog).
Så garn som är nystat borde man kunna göra till härvor man knyter om och sen tvättar? Tråkigt nog har jag inte tillgång varken till bastu eller tumlare. (Eller iofs, jag kan göra mig ärende till mina föräldrar, de har ju både ock!)

Tack för tips!
Av Enid
Kaffemoster skrev:
Enid skrev:Tvätta eller värmebehandla. Jag vet inte hur det är med mal men pälsänger dör av värme och vatten (även ägg). Över 60 grader i minst 40 min om jag mins rätt (det står på Anticimex hemsida). Lägg in sånt som inte går att tvätta i torktumlare eller bastun (lägg en termometer bredvid/under grejerna i bastun så du vet att det blivit varmt nog).
Så garn som är nystat borde man kunna göra till härvor man knyter om och sen tvättar? Tråkigt nog har jag inte tillgång varken till bastu eller tumlare. (Eller iofs, jag kan göra mig ärende till mina föräldrar, de har ju både ock!)

Tack för tips!
Nysta om det utomhus om du kan så att du inte sprider de små ondingarna inne hemma. Lycka till!!
Användarens profilbild
Av tweed
Jag satte mig och tittade igenom drops höstkataloger och hittade några mönster som jag gillade. Har tittat på dem förut, men jag hade glömt att det fanns några guldkorn där. Nu lär jag väl ändå inte hinna sticka mer än det jag måste göra i kursen i höst, men någon annan kanske vill bli tipsad :D
BildBild
finns som långärmad också
BildBild
Enkelt vantmönster
BildBild
Användarens profilbild
Av glis
Enda odjuren jag haft i garnet är möss. Det är inte heller kul, de kissar äckligt och biter hål i härvorna så man får 100g 30-cm bitar av något tjusugt garn. Nu är det ett avslutat kapitel sedan Stina, vår halv-örade katt flyttade in :vågen:
Visst var det någon som var ledsen över att första sticktråden var borta?

Jag sökte nyss på "spiralstickade" och då fick jag träff på den tråden och kunde surfa framåt och bakåt i tråden. Men jag hittar den ändå inte här i GDS när jag går tillbaka så långt som där den borde legat.

Men i alla fall ville jag tipsa om att använda sök-funktionen ifall det var något särskilt därifrån man var ute efter.

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=119804
Av Ponyo
Kaffemoster skrev:Visst var det någon som var ledsen över att första sticktråden var borta?

Jag sökte nyss på "spiralstickade" och då fick jag träff på den tråden och kunde surfa framåt och bakåt i tråden. Men jag hittar den ändå inte här i GDS när jag går tillbaka så långt som där den borde legat.

Men i alla fall ville jag tipsa om att använda sök-funktionen ifall det var något särskilt därifrån man var ute efter.

http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=119804
Men, vad lustigt!
  • 1
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?