Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon skrev:
Juliusdotter skrev:Nån som vet hur mycket eskimo krymper i tvättmaskin tovning. Tanken är att sticka sockor och sedan krympa dem till dotterns strl. så hon kan ha dem som inne tofflor (med antihalk på)
Provlapp? :tumup:
Jag är faktiskt en sån som brukar göra provlappar (nåja biland då :roll: ), men det känns ju så segt att vänta in tvättmaskinen (speciellt som 40 graders är kört idag).
Användarens profilbild
Av melon
Juliusdotter skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:Nån som vet hur mycket eskimo krymper i tvättmaskin tovning. Tanken är att sticka sockor och sedan krympa dem till dotterns strl. så hon kan ha dem som inne tofflor (med antihalk på)
Jag är faktiskt en sån som brukar göra provlappar (nåja biland då :roll: ), men det känns ju så segt att vänta in tvättmaskinen (speciellt som 40 graders är kört idag).
Du kan ju tova den för hand också. Eller torktumlare.
Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:
Juliusdotter skrev:
melon skrev:
Det tovar sig ju olikamycket beroende på hur ömhet du tovar. Att få det litet r ju sällan problemet... Med torktumlare har du möjlighet att kolla ofta och se till så du får rätt storlek. I tvättmaskin skulle jag rekomendera provlapp..
Användarens profilbild
Av melon
ellla skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:
melon skrev:
Det tovar sig ju olikamycket beroende på hur ömhet du tovar. Att få det litet r ju sällan problemet... Med torktumlare har du möjlighet att kolla ofta och se till så du får rätt storlek. I tvättmaskin skulle jag rekomendera provlapp..
Hur ömhet? Hur mycket?

I tvättmaskin får man ju ut en färdigtovad toffla, är den för liten då är det svårt att göra något. Tovar man för hand eller i torktumlaren kan man kontrollera under tovningen, för när det väl börjar tova ihop sig går det fort, och det går även att påverka formen genom att tex tova direkt på foten för extra bra passform.

En provlapp bör vara gjord på samma sätt som tofflorna sedan ska göras.
Användarens profilbild
Av melon
Juliusdotter skrev:
melon skrev:
Juliusdotter skrev:Det får nog bli att jag tovar för hand som jag brukar. Skulle bara varit kul med nått annat.
Det blir ju mer surprise-effekt i tvättmaskin 8)
Får väll återkomma när det är dags för tovning, om det blir säkert kort eller utmaning.
...och kom ihåg: foto :tumup:
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:40 cm slätstickning är på tok för tråkigt för en vantstickare som jag :gäsp: Jag är inne på femte nystanet nu men det händer ju ingenting på längden. Hur tänkte jag när jag ville sticka kofta? :roll: :Hahaa:
Jag som har köpt garn till en bärponcho idag och inte är en hälften så snabb stickare som du :roll: :lol:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
melon skrev:40 cm slätstickning är på tok för tråkigt för en vantstickare som jag :gäsp: Jag är inne på femte nystanet nu men det händer ju ingenting på längden. Hur tänkte jag när jag ville sticka kofta? :roll: :Hahaa:
Jag som har köpt garn till en bärponcho idag och inte är en hälften så snabb stickare som du :roll: :lol:
Om du gör klart den där ponchon är du definitivt en stickare med dubbelt så mycket tålamod och karaktär än jag. Och det är mycket bättre än snabbhet i sammanhanget :heart:
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnvik skrev:
Om du gör klart den där ponchon är du definitivt en stickare med dubbelt så mycket tålamod och karaktär än jag. Och det är mycket bättre än snabbhet i sammanhanget :heart:
det är ju rätt tjockt garn, drops alaska, men vi får väl se om den blir gjord medan den fortfarande behövs, särskilt nu när jag har tusen andra uppgifter att fixa :roll:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:
det är ju rätt tjockt garn, drops alaska, men vi får väl se om den blir gjord medan den fortfarande behövs, särskilt nu när jag har tusen andra uppgifter att fixa :roll:
Kan det inte bli en skoluppgift?
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:
Kan det inte bli en skoluppgift?
Jag hinner nog inte klart till v. 45, när stickningen ska avslutas :lol: Nu sitter jag och skissar på ett par barnvantar som skolarbete, det är nog mer rimligt att få klart :D
Jag stickade och tovade ett par tofflor till mig för ett par år sedan. Garnet var iofs okänt, men hade samma stickfasthet som det i mönstret. Så jag stickade glatt på och tovade sen. Tofflorna kom ur tvättmaskinen perfekta i storlek!! Fast till Karin, då 3½ år....

Fast eftersom jag (för en gångs skull) hade koll på hur stora de var innan tovningen kunde jag ju räkna ut hur stora jag behövde sticka för att det skulle räcka till mina fötter och jag hade tillräckligt med garn kvar :D.
Användarens profilbild
Av melon
Kaffemoster skrev:
Jag stickade och tovade ett par tofflor till mig för ett par år sedan. Garnet var iofs okänt, men hade samma stickfasthet som det i mönstret. Så jag stickade glatt på och tovade sen. Tofflorna kom ur tvättmaskinen perfekta i storlek!! Fast till Karin, då 3½ år....

Fast eftersom jag (för en gångs skull) hade koll på hur stora de var innan tovningen kunde jag ju räkna ut hur stora jag behövde sticka för att det skulle räcka till mina fötter och jag hade tillräckligt med garn kvar :D.
Det där kommer jag ihåg. Tur att du hade garn kvar så det räckte till ett par till.
  • 1
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?