Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej hej jag brukar bara läsa eran tråd men nu har jag faktist bestämt mig för att jag ska prova att sticka något själv så för en vecka sedan letade jag rätt på det här mönstret:

Bild

och beställde garn och stickor och allt vad man nu behöver och här går jag och väntar och väntar och inget garn kommer buhu.

Aja hoppas i alla fall jag ska klara av det hela när garnet väl kommer :)

Får se hur många frågor jag kommer behöva ställa här för jag är verkligen nybörjare på att sticka. Lägga på och av maskor och sådant tjafs känns som en omöjlighet men det får lösa sig antar jag.

Och så måste jag tillägga att jag är så imponerad av allt ni skapar. Helt fantastiskt vackra saker!
HannaGerda skrev:Hej hej jag brukar bara läsa eran tråd men nu har jag faktist bestämt mig för att jag ska prova att sticka något själv så för en vecka sedan letade jag rätt på det här mönstret:

Bild

och beställde garn och stickor och allt vad man nu behöver och här går jag och väntar och väntar och inget garn kommer buhu.

Aja hoppas i alla fall jag ska klara av det hela när garnet väl kommer :)

Får se hur många frågor jag kommer behöva ställa här för jag är verkligen nybörjare på att sticka. Lägga på och av maskor och sådant tjafs känns som en omöjlighet men det får lösa sig antar jag.

Och så måste jag tillägga att jag är så imponerad av allt ni skapar. Helt fantastiskt vackra saker!
Vilken söt!
Jag började på ett plagg ur samma kollektion igår och har redan kommit en bra bit, det är roligt att sticka i tjockt garn så det går snabbt!
Har börjat sticka en ny brudsjal i vitt tunt bomullsgarn, brydde mig inte om laminarian utan körde på samma mönster som till den första så det blir en sån här till:

Bild

Nu är enda oron att den blir för vit istället men jag hoppas det ska funka :?
Användarens profilbild
Av ellla
Ketronya skrev:Har börjat sticka en ny brudsjal i vitt tunt bomullsgarn, brydde mig inte om laminarian utan körde på samma mönster som till den första så det blir en sån här till:

Bild

Nu är enda oron att den blir för vit istället men jag hoppas det ska funka :?
Hoppas att det blir bra!
Användarens profilbild
Av tweed
Nu behöver jag lite tankehjälp igen :roll: Är på rundningen av övre delen av ärmen och det står så här:
Sleeve Cap
Cont in patt, BO 4 (5, 6, 7, 8, 8, 8, 8) sts at beg of next 2 rows,
then 2 sts at beg of foll 2 rows, then 2 sts at beg of foll 0 (0, 0, 0,
0, 0, 2, 2) rows—44 (44, 48, 48, 52, 58, 64, 66) sts rem.
Sizes 32 (36, 40, 44, 48)" only:
Dec row (RS) K2, ssk, work to last 4 sts, k2tog, k2—2 sts dec’d.
Rep Dec row every RS row 3 times, then every 4th row 5 times.
BO 2 sts at beg of next 4 rows—18 (18, 22, 22, 26) sts rem.
BO all sts.
Betyder den fetade texten att jag ska minska på vart 4:e varv eller på vart 4:e rätt varv?
Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:Nu behöver jag lite tankehjälp igen :roll: Är på rundningen av övre delen av ärmen och det står så här:
Sleeve Cap
Cont in patt, BO 4 (5, 6, 7, 8, 8, 8, 8) sts at beg of next 2 rows,
then 2 sts at beg of foll 2 rows, then 2 sts at beg of foll 0 (0, 0, 0,
0, 0, 2, 2) rows—44 (44, 48, 48, 52, 58, 64, 66) sts rem.
Sizes 32 (36, 40, 44, 48)" only:
Dec row (RS) K2, ssk, work to last 4 sts, k2tog, k2—2 sts dec’d.
Rep Dec row every RS row 3 times, then every 4th row 5 times.
BO 2 sts at beg of next 4 rows—18 (18, 22, 22, 26) sts rem.
BO all sts.
Betyder den fetade texten att jag ska minska på vart 4:e varv eller på vart 4:e rätt varv?
Jag tolkar det som vart fjärde varv, vartannat rätt varv alså.
Användarens profilbild
Av tweed
På mitt tweedgarn står det att man inte ska blötlägga det, men det är handtvätt på det. Betyder det bara att man inte ska låta det ligga i blöt då eller? Man kan fortfarande blöta ner det som vid vanlig tvätt, eller?
Användarens profilbild
Av tweed
Sådär, alla färdiga delar på koftan ligger på blockning :vågen: En ärm är kvar att sticka, men eftersom koftan ska sys ihop i axelsömmarna innan jag kan sticka luvan så passade jag på att blocka nu, vill gärna se hur mycket garn det går åt till luvan. Är ff lite nervös att jag inte har stickat framstyckena rätt upptill, men det lär väl visa sig :roll:
Bild
Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:På mitt tweedgarn står det att man inte ska blötlägga det, men det är handtvätt på det. Betyder det bara att man inte ska låta det ligga i blöt då eller? Man kan fortfarande blöta ner det som vid vanlig tvätt, eller?
Ja, tvätta som vanligt men lägg det inte i blöt över natten eller så!
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:
kvarnvik skrev:På mitt tweedgarn står det att man inte ska blötlägga det, men det är handtvätt på det. Betyder det bara att man inte ska låta det ligga i blöt då eller? Man kan fortfarande blöta ner det som vid vanlig tvätt, eller?
Ja, tvätta som vanligt men lägg det inte i blöt över natten eller så!
Redan gjort 8) Sköljt igenom och blockat alltså, som synes i förra inlägget :D
ellla skrev:
solängel skrev:
binaem skrev:Här går det låångsamt frammåt med skiraste sjalen ... är ovan och tar mig inte tid. Fast jag drömmer om en Harunin ... men vet inte om jag vågar .. verkar svår.
ellla får rätta mig om jag har fel, men skiraste och Haruni bygger väl på i stort sett samma bladmönster? Fast man stickar skiraste rakt upp från basen och Harunin som en trekantsjal? Jag kan iaf intyga att Harunin inte är svår. Det var den första riktiga spetsjal jag stickade. :tumup:
I princip samma mönster, fast i harunin ökas det i sidorna istället för minskas!
Tycker du ska våga när du lyckats med skiraste! Om inte annat finns det ju många som kan hjälpa till och reda ut mönstret,.
Fast jag tänkte skippa bladmönstret och slätsticka på själva sjalen och bara behålla kantmönstret. Jag ska studera mönstret lite till. Tips på garn tas gärna emot också. Är rackars sugen. (och om det mot förmodan skulle finnas en svensk översättning tar jag gärna tips på det också)
kvarnvik skrev:Sådär, alla färdiga delar på koftan ligger på blockning :vågen: En ärm är kvar att sticka, men eftersom koftan ska sys ihop i axelsömmarna innan jag kan sticka luvan så passade jag på att blocka nu, vill gärna se hur mycket garn det går åt till luvan. Är ff lite nervös att jag inte har stickat framstyckena rätt upptill, men det lär väl visa sig :roll:
Bild
Håller tummarna för att allt stämmer. Det ser åtminstone väldigt fint ut.
  • 1
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 289

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?