Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Umma skrev:
Knyttet & K skrev:Finns det förresten något bra sätt att lägga upp maskor där man börjar i änden på tråden? Som när man virkar luftmaskor?
Jag gillar inte korsuppläggning (är det så det heter det där vanliga sättet).
Ibland när jag ska lägga upp nya maskor för en ärm tex gör jag sk enkel uppläggning. Svårt att förklara, men jag lägger helt enkelt garnet runt stickan men vrider varje ögla före jag lägger runt den. Det funkar bra men jag har aldrig lagt upp det så från början.
Vridet omslag? Eller vad kan det heta :hmm: När jag lägger upp så blir det en väldigt lös och liksom ostadig kant eftersom den är gjord med bara en tråd.

Men tanken slog mig att man borde kunna virka upp maskor som när man plockar upp maskor till en kant eller så, så jag sökte på youtube och hittade detta:

http://www.youtube.com/watch?v=aqWfea8oOH8
Det borde väl funka?
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
Umma skrev:
Knyttet & K skrev:Finns det förresten något bra sätt att lägga upp maskor där man börjar i änden på tråden? Som när man virkar luftmaskor?

Det borde väl funka?
Fast med denna teknik är det ju meningen att man ska ta bort uppläggningstråden sedan. Om det är vad man vill uppnå tycker jag det är enklare att bara virka en lös luftmaskkedja och sedan plocka upp stickmaskor i dess baksida än att fippla med virknål och sticka samtidigt.

Om jag bara vill göra en stickad uppläggning brukar jag göra en luftmaskögla och sedan sticka en maska i den. Denna nya maska flyttas sedan till vänster sticka. I denna nya maska stickas en maska som flyttas till vänster sticka och så fortsätter jag tills jag har önskat maskantal.
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:
melon skrev:
Umma skrev:

Det borde väl funka?
Fast med denna teknik är det ju meningen att man ska ta bort uppläggningstråden sedan. Om det är vad man vill uppnå tycker jag det är enklare att bara virka en lös luftmaskkedja och sedan plocka upp stickmaskor i dess baksida än att fippla med virknål och sticka samtidigt.

Om jag bara vill göra en stickad uppläggning brukar jag göra en luftmaskögla och sedan sticka en maska i den. Denna nya maska flyttas sedan till vänster sticka. I denna nya maska stickas en maska som flyttas till vänster sticka och så fortsätter jag tills jag har önskat maskantal.
Jag tänkte på det först, men jag tror att luftmaskkedjan skulle bli lite lös efter att man varit där och plockat upp maskor, med tekniken i filmen kan man ju styra hur hård eller lös uppläggning man vill ha genom att använda stööre/mindre virknål och hur hårt man drar i garnet. Men det är svårt att säga utan att ha provat på riktigt tycker jag.
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:
Fryle skrev:
melon skrev:
Umma skrev:

Det borde väl funka?

Jag tänkte på det först, men jag tror att luftmaskkedjan skulle bli lite lös efter att man varit där och plockat upp maskor, med tekniken i filmen kan man ju styra hur hård eller lös uppläggning man vill ha genom att använda stööre/mindre virknål och hur hårt man drar i garnet. Men det är svårt att säga utan att ha provat på riktigt tycker jag.
Fast luftmaskkedjan tar man ju ändå bort sedan, så det gör inget om den blir lös.
Av Enid
Igår lärde jag mig Knit on och Cable cast on, båda är snygga och ger en flexibel kant :tumup: .
Tutorial finns här:
http://www.knitty.com/ISSUEsummer05/FEATsum05TT.html
Användarens profilbild
Av Fryle
Enid skrev:
Igår lärde jag mig Knit on och Cable cast on, båda är snygga och ger en flexibel kant :tumup: .
Tutorial finns här:
http://www.knitty.com/ISSUEsummer05/FEATsum05TT.html
Knit on är den jag försökte beskriva innan, tycker den är bra.
En nästan färdig tröja :vågen: Det fattas knappar på axeln och så måste jag försöka pressa ner kanten? Varför viker den upp sig? Jag gjorde sista randen rätstickad för att kanten inte skulle rulla upp sig, men nu viker hela kanten upp sig istället. Går det till sig om jag pressar?

Bild

Jag är nöjd. Passformen blev bra, och den är jättemjuk och fin. Dock borde jag ha satt öppningen i "raglanranden" istället för mitt på axeln men det får bli till nästa gång.
Knyttet & K skrev:En nästan färdig tröja :vågen: Det fattas knappar på axeln och så måste jag försöka pressa ner kanten? Varför viker den upp sig? Jag gjorde sista randen rätstickad för att kanten inte skulle rulla upp sig, men nu viker hela kanten upp sig istället. Går det till sig om jag pressar?

Bild

Jag är nöjd. Passformen blev bra, och den är jättemjuk och fin. Dock borde jag ha satt öppningen i "raglanranden" istället för mitt på axeln men det får bli till nästa gång.
:heart: Snygg!
melon skrev:
Umma skrev:En annan uppläggningsfråga...när jag lägger upp så brukar första varvet man stickar alltid vara rätsida enl mönstret. Men det tycker inte jag för den fina kanten med mjuka "vågen" blir avigsida då ju och den "taggiga" sidan rätsida. :help: Gör jag fel eller har jag fel?
Jag håller med dig, jag räknar alltid det första stickade varvet som avigvarv och jag har även sett det i nåt/några mönster.
:iagree:
Knyttet & K skrev:En nästan färdig tröja :vågen: Det fattas knappar på axeln och så måste jag försöka pressa ner kanten? Varför viker den upp sig? Jag gjorde sista randen rätstickad för att kanten inte skulle rulla upp sig, men nu viker hela kanten upp sig istället. Går det till sig om jag pressar?

Bild

Vad fin, vad är det för mönster?
Jag har lärt mig tre olika uppläggningar varav en är vad jag kallar vanlig, dvs den vanligaste variant man lär sig och sedan en där man stickar på maskorna och en tredje där man virkar på dem.

Fast på den tredje är det eg så att man virkar en kedja och låter garnet gå över stickan vilket bildar maskor med en snygg luftmaskekedja i botten. Vet inte om jag förstod min egen förklaring alls men så är det.

Det finns ett gäng olika uppläggningar och bra bilder i Bonniers stora bok om stickning (min favvobok gällande tekniker). :D
Användarens profilbild
Av ellla
Snyggt Knyttet!

Kanten ligger nog ner om du pressar den, en stund i alla fall. Avigsidan blir större än rätsidan och det gör att det rullar sig. En rätstickad kant är bredare än det slätstickade vilket gör att det får extra lyftkraft så att säga.
Av Umma
:vågen: åh vad mycket kunskap det finns i denna tråd! önskar vi alla kunde ses och sticka tillsammans...fast ibland känns det lite så ändå :D

Knyttet :love: underbar tröja!! Minns att du visade den när du precis hade börjat med den, jag har köpt Lucca fino bara för det så kanske ska jag göra en liknande såsmåningom
ellla skrev:Snyggt Knyttet!

Kanten ligger nog ner om du pressar den, en stund i alla fall. Avigsidan blir större än rätsidan och det gör att det rullar sig. En rätstickad kant är bredare än det slätstickade vilket gör att det får extra lyftkraft så att säga.
Är det resår som gäller om man inte vill ha rullkant då eller finns det andra alternativ?
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev:
MuuM skrev:
Umma skrev:
Kaffemoster skrev:Jag tänkte börja inlägget med en :oops: men insåg att jag inte minns när jag köpte garn senast, så jag skippar det :D

Det blev visst tre olika variantera på kauni, mera rosa för att sjalen till Karin ska bli något annat än en sjalett. Kauni EG för att göra en likadan till mig, och sen ljusgrått kauni för att komplettera mina rester kauni EQ så ska jag sticka en sån där härlig väska som jag favoriserat på ravelry.

Tror ni att semestern kommer att räcka till åt allt garn....? ;-)
Svar nej. :roll: :wink:
:fnissa: :iagree:
Appropå ingenting så är det idag ett år sedan vi sågs på Vetekatten och stickade! Jag såg det när jag skrev dagbok igårkväll, att vi som idag hade varit på Skansen och sen åkte jag till Vetekatten. Och jag vill bestämt påminna mig att det var den gången som du anslöt också.
Skoj! Det måste bli fler gånger!
  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 289

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?