Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av solängel
Ketronya skrev:Åh, så snyggt :tumup:

Hur gör man "tegelstensmönstret"? Det vill jag också kunna :D
Maskantal delbart med 6. Sticka ett rätt varv med mönsterfärgen, sedan ett avigt (om man stickar på rundsticka alltså) sedan fyra varv slätstickning med grundfärgen. Byt till mönsterfärgen och sticka tre räta maskor, *ta upp en maska från mönsterfärgen fyra varv ner, sticka 2 m tills, fyra räta maskor* varvet ut, avsluta med en rät maska. Ett varv avigt med mönsterfärgen. Fyra varv gundfärg och på nästa mönstervarv förskjuter man alltihop så att upptaget blir mitt på "stenen". Finns utförligare beskrivet i "Pulsvärmare - en inspirationsbok" av Birgitta Adolfsson. :tumup:
Användarens profilbild
Av Ketronya
solängel skrev:
Ketronya skrev:Åh, så snyggt :tumup:

Hur gör man "tegelstensmönstret"? Det vill jag också kunna :D
Maskantal delbart med 6. Sticka ett rätt varv med mönsterfärgen, sedan ett avigt (om man stickar på rundsticka alltså) sedan fyra varv slätstickning med grundfärgen. Byt till mönsterfärgen och sticka tre räta maskor, *ta upp en maska från mönsterfärgen fyra varv ner, sticka 2 m tills, fyra räta maskor* varvet ut, avsluta med en rät maska. Ett varv avigt med mönsterfärgen. Fyra varv gundfärg och på nästa mönstervarv förskjuter man alltihop så att upptaget blir mitt på "stenen". Finns utförligare beskrivet i "Pulsvärmare - en inspirationsbok" av Birgitta Adolfsson. :tumup:
Tack! Jag ska sätta mig in i förstå det en vacker dag :D
Användarens profilbild
Av Nemone
Fantastiskt!

På en skala, hur svårt är det där mönstret om man bara kan stick avig o räta? :oops:
Användarens profilbild
Av solängel
Nemone skrev:Fantastiskt!

På en skala, hur svårt är det där mönstret om man bara kan stick avig o räta? :oops:
Alltså, egentligen är ju aviga och räta allt man behöver kunna. Allt annat är bara varianter, liksom. :tumup: Jag skulle säga att kan man sticka aviga och räta (och se skillnad på dem - försöker lära sambon att sticka och han kan sticka aviga och räta, men inte riktigt se vilken som är vilken...) så kan man sticka tegelstenar. Det är inte alls särskilt svårt, men resultatet blir ganska snyggt! Och själva byxmönstret, ja där kan man ju gå efter samuels ullbyxa tex, tygisar.se. Eller ett vanligt slätstickat byxmönster.
Användarens profilbild
Av Fryle
Inspirerad av dina blöjbyxor har jag nu börjat på en turtlebutt-mössa till maken. Har du några smarta tips hur jag ska göra med mönstret vid minskningarna i toppen?
Användarens profilbild
Av solängel
Fryle skrev:Inspirerad av dina blöjbyxor har jag nu börjat på en turtlebutt-mössa till maken. Har du några smarta tips hur jag ska göra med mönstret vid minskningarna i toppen?
:hmm: Jag skulle nog sticka rakt upp länge och sedan göra ganska snabba minskningar mad bara grundfärgen. Det blir lite rynkigt på toppen, men jag tror att det skulle bli ganska gyttrigt med mindre tegelstenar längst upp, om du skulle minska i mönstret. Vilket garn använder du?
Användarens profilbild
Av ellla
Lite navelskåderi men, stickar två räta varv mönsterfärg sen byter jag till bottenfärg och *lyfter två maskor, stickar fyra* avslutar med att lyfta två. I fyra varv slätstickning och bottenfärg. Och så två räta mönsterfärg igen.

Jag har slut garn här, men nu måste jag prova hur mycket skillnad det blir!
Användarens profilbild
Av Fryle
solängel skrev:
Fryle skrev:Inspirerad av dina blöjbyxor har jag nu börjat på en turtlebutt-mössa till maken. Har du några smarta tips hur jag ska göra med mönstret vid minskningarna i toppen?
:hmm: Jag skulle nog sticka rakt upp länge och sedan göra ganska snabba minskningar mad bara grundfärgen. Det blir lite rynkigt på toppen, men jag tror att det skulle bli ganska gyttrigt med mindre tegelstenar längst upp, om du skulle minska i mönstret. Vilket garn använder du?
Jag använder stickor 3 till tvåtrådigt växtfärgat ullgarn jag loppisfyndat, så det är inte så tjockt.

Och så har jag förenklat mönstret lite... När jag plockar upp maskan från mönsterfärgsvarvet stickar jag genast ihop den med maskan på stickan.
Användarens profilbild
Av Asereht
Vad har du använt för mönster till själva byxorna? Är de också frihandade? Jag brukar använda mönstret till Samuels ullbyxa som jag mer eller mindre kan i huvudet men dina ser inte ut att ha någon söm i grenen eller är det bara så att du är bra på att masksy?

Jag testar turtlebut mönster nu och det var ju inte så knepigt som det såg ut. :D
Användarens profilbild
Av solängel
Fryle skrev:
solängel skrev:
Jag använder stickor 3 till tvåtrådigt växtfärgat ullgarn jag loppisfyndat, så det är inte så tjockt.

Och så har jag förenklat mönstret lite... När jag plockar upp maskan från mönsterfärgsvarvet stickar jag genast ihop den med maskan på stickan.
Fast när du gör så kommer "skarven" mellan stenarna att bli sned, eller hur? Jag gjorde så innan jag kom på att jag läste mönstret fel.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?