Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Umma
:help: vet någon om någon webshop säljer Kauni 2,5/2 det är ett ganska grovt ullgarn. Jag stickar en Tomten-jacka men givetvis kommer inte garnet att räcka :whut: . Annars får jag köpa Alaska, det är nog lika tjockt. Jag stickar alltså en Tomten i ljusgult garn, vad sjutton passar till ljusgult, jackan har liksom olika fält så man kan blanda färger som man vill och det blir en snygg effekt?? Behöver jag säga att det var rea? :roll:
Användarens profilbild
Av Elflin
melon skrev:Så skoj!! Då kan vi ha en liten förgarn-KAL senare i sommar/höst. :app:

Kvarnvik: 1 nystan, kompisleverans :wink: Går alldeles utmärkt att tova. Om man stickar eller virkar med en spunnen tråd går det lättare att arbeta med. Och sen tovar man efteråt.
Maddemoa: några nystan
Knyttet & K: 1 nystan
Solängel: Så mycket som möjligt
Bubbi: Lite
:mrgreen: Betyder det 1 nystan?

Jag ska räkna nystanen och återkomma, jag tror det är ca 1 kg som är över. Vi väntar väl en dag och ser ifall det är fler som är sugna.
Jag är lite sugen på att göra två sådana tovade sittdynor, fast hur mycket garn behöver man då?
Elflin skrev:
melon skrev:Så skoj!! Då kan vi ha en liten förgarn-KAL senare i sommar/höst. :app:

Kvarnvik: 1 nystan, kompisleverans :wink: Går alldeles utmärkt att tova. Om man stickar eller virkar med en spunnen tråd går det lättare att arbeta med. Och sen tovar man efteråt.

Jag ska räkna nystanen och återkomma, jag tror det är ca 1 kg som är över. Vi väntar väl en dag och ser ifall det är fler som är sugna.
Jag är lite sugen på att göra två sådana tovade sittdynor, fast hur mycket garn behöver man då?
Jag skulle oxå kunna tänka mig ett nystan eller två!
Nu borde jag ta och sy ihop min shrug lite ordentligt så den blir färdig och jag kan fota - men det är ju inte direkt säsong för den, så jag är så nöjd med att jag tråcklade ihop och provade och konstaterade att den blev bra (på snudden till för liten. Men bra.).

Men syr jag inte ihop den nu så kommer jag väl aldrig göra det.....
Ketronya skrev:När man stickar en provlapp för att kolla "Gauge" - stickfasthet, ska man då blöta och blocka den innan man mäter?
Som provlappsfanatiker så säger jag att det ska man. Annars stämmer det inte och man riskerar att det blir fel men om man har tur blir det rätt.
Allvarligt talat så tar det ju inte lång tid att blocka en provlapp och om man nu har tagit sig tid att sticka en kan man väl lika bra blocka den också?
:this:
Användarens profilbild
Av tweed
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:När man stickar en provlapp för att kolla "Gauge" - stickfasthet, ska man då blöta och blocka den innan man mäter?
Som provlappsfanatiker så säger jag att det ska man. Annars stämmer det inte och man riskerar att det blir fel men om man har tur blir det rätt.
Allvarligt talat så tar det ju inte lång tid att blocka en provlapp och om man nu har tagit sig tid att sticka en kan man väl lika bra blocka den också?
Det stora problemet är ju oftast att man är så sugen på att sätta igång att man knappt kan tåla sig tills provlappen är klar, hur ska man då orka vänta på att lappen ska torka också :notworking: :lol:
kvarnvik skrev:
linafelicia skrev:
Det stora problemet är ju oftast att man är så sugen på att sätta igång att man knappt kan tåla sig tills provlappen är klar, hur ska man då orka vänta på att lappen ska torka också :notworking: :lol:
Hårfön!
linafelicia skrev:
Hehe, då ska jag göra det, jag har inte satt igång än och det är klart att rätt ska vara rätt :D

Visst är förgarn jättestickigt? :D
Användarens profilbild
Av nakum
Får man hoppa in lite här med en fråga? Jag har inte stickat på ett halvår tror jag, vilket är enormt mycket eftersom jag jobbade i en garnaffär innan jag blev föräldraledig. :lol: Men jag kom mig aldrig för att sticka en sjal, men nu har jag ett ljuvligt garn som skulle göra sig väldigt bra som en trekantssjal. Någon här som vet ett mönster som är lättsamt att sticka? Gärna ganska lätt också, eftersom jag aldrig kom mig för att sticka så värst mycket spetsstickning heller eftersom jag tycker att allt ska vara så praktiskt och rejält som möjligt. :lol:
nakum skrev:Får man hoppa in lite här med en fråga? Jag har inte stickat på ett halvår tror jag, vilket är enormt mycket eftersom jag jobbade i en garnaffär innan jag blev föräldraledig. :lol: Men jag kom mig aldrig för att sticka en sjal, men nu har jag ett ljuvligt garn som skulle göra sig väldigt bra som en trekantssjal. Någon här som vet ett mönster som är lättsamt att sticka? Gärna ganska lätt också, eftersom jag aldrig kom mig för att sticka så värst mycket spetsstickning heller eftersom jag tycker att allt ska vara så praktiskt och rejält som möjligt. :lol:
Förutom det jobbiga i att lägga upp alla maskorna först så tycker jag att den här var väldigt enkel och fin, det var min första sjal:
http://privat.bahnhof.se/wb832677/Ida/s ... sjalen.pdf

Annars är den här också ganska lätt:
http://privat.bahnhof.se/wb832677/Ida/s ... sjalen.pdf

Båda två är samma mönsterraport hela tiden, men på den ena början man nerifrån och den andra uppifrån :D
nakum skrev:Får man hoppa in lite här med en fråga? Jag har inte stickat på ett halvår tror jag, vilket är enormt mycket eftersom jag jobbade i en garnaffär innan jag blev föräldraledig. :lol: Men jag kom mig aldrig för att sticka en sjal, men nu har jag ett ljuvligt garn som skulle göra sig väldigt bra som en trekantssjal. Någon här som vet ett mönster som är lättsamt att sticka? Gärna ganska lätt också, eftersom jag aldrig kom mig för att sticka så värst mycket spetsstickning heller eftersom jag tycker att allt ska vara så praktiskt och rejält som möjligt. :lol:
Vill man ha en riktigt, RIKTIGT lättstickad sjal som dessutom verkligen utnyttjar allt garn så rekomenderar jag att sticka en sån v-sjal där man börjar med några maskor längst upp i mitten och sedan ökar allt eftersom med ökningar i ändarna och på bägger sidorna om mitten och maska av när garnet närmar sig sitt slut! :D

Går att variera allt efter tycke och smak, från bara rätstickad, till slätstickad. Lägg till pärlränder, ett spetsparti i kanten eller bara några hålvarv här och var, en fläta på mitten eller en volang längs kanten... :blahblah:
CrazyMagpie skrev:
Vill man ha en riktigt, RIKTIGT lättstickad sjal som dessutom verkligen utnyttjar allt garn så rekomenderar jag att sticka en sån v-sjal där man börjar med några maskor längst upp i mitten och sedan ökar allt eftersom med ökningar i ändarna och på bägger sidorna om mitten och maska av när garnet närmar sig sitt slut! :D

Går att variera allt efter tycke och smak, från bara rätstickad, till slätstickad. Lägg till pärlränder, ett spetsparti i kanten eller bara några hålvarv här och var, en fläta på mitten eller en volang längs kanten... :blahblah:
:iagree: Man ska inte göra det svårare för sig än man måste :wink: . Så gör jag också....
Jag hade av min 2,5-rundsticka igår (knitpro, fast, 1 m, trä). Skit också! Nån som vet om Knit pro har fasta rundstickor i akryl eller metall? För de borde väl vara svårare att ha av?
Bubbi skrev:Nuförtiden behöver jag inte nysta mina härvor själv. Eller snarare. Jag får inte.
Bild
Så gulligt! :heart:
Mina troll brukar också gärna vara med vid nystning.
  • 1
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?