Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ketronya skrev:
linafelicia skrev: Vilka härliga färger! Var köper man kool-aid?
Jag har köpt de här från http://garnharvan.se/ men ibland finns det på tradera och alltid på ebay. Annars finns det på http://www.koolaidworld.com/ :D
Jag är allt lite sugen. Funkar det på lin, eller bara ull?
Oj vad fin den var Linafelicia! En sån tror jag att jag måste sticka också. Jag vill ha en halsdukssjal, jag gillade att den inte var så trekantig utan ganska smal på mitten. Är den lättstickad? Hur mycket garn går det till den ungefär?
Hinner man sticka den på en vecka? Min syster fyller år och jag funderar på om man skulle hinna sticka en sjal till henne. Jag var annars lite inne på en Multnomah, den ser snabbstickad ut.
Användarens profilbild
Av tweed
Annis ser verkligen lockande ut, får kanske bli nästa sjalprojekt, jag hakar på Knyttets frågor om garn och åtgång :lol:

Jag kom jättelångt på min kofta under midsommarhelgen, åtta vuxna på ett barn gör att mamman och pappan kan slappna av ordentligt :lol: Ett helt nystan stickade jag upp, plus lite till. Så här ser det ut nu:
Bild
Bakstycke och vänster framstycke. (Framstycket ser jättesmalt ut, men det ska stickas på en ganska rejäl ribbkant där sen när allt är klart)
Shit, jag såg nu att man lägger upp alla maskor när man stickar Annis. Gud så jobbigt. Den måste ju vara dödens tråkig att sticka innan man kommer till spetskanten :whut:

Och när vi är inne på att lägga upp maskor - finns det något tips för att beräkna hur mycket garn man ska ha i änden? Det är ju öken att lägga upp många och så räcker det inte. Vilket händer mig rätt ofta :lol:
Knyttet & K skrev:Oj vad fin den var Linafelicia! En sån tror jag att jag måste sticka också. Jag vill ha en halsdukssjal, jag gillade att den inte var så trekantig utan ganska smal på mitten. Är den lättstickad? Hur mycket garn går det till den ungefär?
Hinner man sticka den på en vecka? Min syster fyller år och jag funderar på om man skulle hinna sticka en sjal till henne. Jag var annars lite inne på en Multnomah, den ser snabbstickad ut.
Jag tyckte den var snabbstickad. Man börjar med spetskanten och sen är det slätstickade gjort med kortvarv så att avmaskningen är längst upp på sjalen.
Till min lila som är i ullgarn gick det exakt en härva på 100g (ca 320 m) och till min ljusgröna som är i lingarn 16/2 gick det 65 gram (ca 340 m) enligt mina uträkningar. Den jag har gjort i lin är gjord på en tunnare sticka än den i ull så jag tycker inte det stämmer riktigt att det skulle gått fler meter till linsjalen än ullsjalen :hmm:
Den lila ullsjalen tog mig 9 dagar att sticka och då har jag inte stickat varje dag och max 1-2 timmar/ dag så det borde gå att sticka den på en vecka.

Jag gillar också att den är mer som en halsduk än en sjal. Jag använder alla mina sjalar mer som halsdukar så denna ska jag ha i vinter när jag cyklar till jobbet. :D
linafelicia skrev:
Knyttet & K skrev:Oj vad fin den var Linafelicia! En sån tror jag att jag måste sticka också. Jag vill ha en halsdukssjal, jag gillade att den inte var så trekantig utan ganska smal på mitten. Är den lättstickad? Hur mycket garn går det till den ungefär?
Jag tyckte den var snabbstickad. Man börjar med spetskanten och sen är det slätstickade gjort med kortvarv så att avmaskningen är längst upp på sjalen.
Till min lila som är i ullgarn gick det exakt en härva på 100g (ca 320 m) och till min ljusgröna som är i lingarn 16/2 gick det 65 gram (ca 340 m) enligt mina uträkningar. Den jag har gjort i lin är gjord på en tunnare sticka än den i ull så jag tycker inte det stämmer riktigt att det skulle gått fler meter till linsjalen än ullsjalen :hmm:
Den lila ullsjalen tog mig 9 dagar att sticka och då har jag inte stickat varje dag och max 1-2 timmar/ dag så det borde gå att sticka den på en vecka.

Jag gillar också att den är mer som en halsduk än en sjal. Jag använder alla mina sjalar mer som halsdukar så denna ska jag ha i vinter när jag cyklar till jobbet. :D
Det får nog bli en bara till mig själv och ingen till min syster. Stickar man spetskanten först kommer jag aldrig bli klar med den i tid, jag kommer ha svårt att motivera mig till långa varv slät/rätstickning om jag inte har spetsen som "morot"

Det här med kortvarv, vad är det egentligen?
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:
linafelicia skrev: Vilka härliga färger! Var köper man kool-aid?
Jag har köpt de här från http://garnharvan.se/ men ibland finns det på tradera och alltid på ebay. Annars finns det på http://www.koolaidworld.com/ :D
Jag är allt lite sugen. Funkar det på lin, eller bara ull?
Som jag förstått det funkar det bara på animaliska fibrer, så lin är nog ingen bra idé :?
Knyttet & K skrev:
linafelicia skrev:

Det får nog bli en bara till mig själv och ingen till min syster. Stickar man spetskanten först kommer jag aldrig bli klar med den i tid, jag kommer ha svårt att motivera mig till långa varv slät/rätstickning om jag inte har spetsen som "morot"

Det här med kortvarv, vad är det egentligen?
Ett kortvarv är när man vänder innan man kommit till slutet. På Annis är det då att man först stickar spetskanten, sen stickar man in till en liten bit över mitten och sen stickar man fram och tillbaka några maskor mer för varje varv tills man fått med alla maskorna och då är det dax att maska av. Det är så man får fram den mjukt rundade formen på den.
Jag är inne på sista resårbiten på min shrug!

Jag är så nyfiken på att få den färdig och se om det verkligen kan bli så bra passform som det ser ut på alla bilder med tanke på formen på det man stickar :D.

Jag borde kunnat stilla min nyfikenhet till helgen eller så :app:
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?