Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Jag är ny här på Sjalbarn men har två barn och väntar mitt tredje. Men min förra dotter försökte jag använda en Sino trikåsjal men blev inte helt vän med den. Den här gången tänkte jag försöka redan från början och få det rätt! Jag tycker de är så små och bräckliga i början och är nog lite rädd att tappa barnet.

Jag vill så gärna lyckas med bärsjal! Tänkte därför höra om någon har något bra tips att komma med.
Sinon tycker jag är perfekt för en helt nyfödd, den är tunn och liten och det känns inte som om barnet försvinner i den :vågen:

Jag brukar göra så här:

1. Knyter sjalen i dubbelt omslutet (den vanliga trikåknytningen) men är noga med att alltid ha samma axeltåt underst (i mitt fall höger), jag knyter relativt tätt mot mig, ser till att dra i ytterkanterna på sjalen så att den inte hänger ner i kanterna. Jag är också noga med att fördela tyget på ryggen och dra ut det på axlarna, det hamnar lätt väldigt nära halsen på mig.

2. sedan lägger jag upp barnet på vänster axel (eftersom jag har höger tåt underst), tar min hand under tåten och tar tag i barnets ben nu leder jag barnets ben ner i sjalen sedan flyttar jag handen från benet till tyget och sprider ut det över rumpan, nu sitter ju barnet i sjalen och det känns tryggt.

3. tar sedan och byter hand så jag håller barnets rygg med höger och tar vänster hand under vänster tåt och leder barnets andra ben ner i sjalen, breder ut tyget.

I detta läge ska det mycket till för att barnet ska ramla ur så nu tar jag bara och för upp själva "bältet" och sist så tar jag lämplig axeltåt och lägger över barnets huvud.

Öva med en stor docka och stå över sängen när du knyter första gången så tror jag du snabbt kommer att känna dig säker.
Hej och välkommen hit!

Låt se. Trikåsjalstips. Bär upprätt redan från start, omslutet kryss med barnet i grodposition. Nästan ingen jag känner har fått till vaggposition.
Knyt mer tight än du tror att du ska göra, för sjalen är stretchigare än du tror!
Och sen. Kom ihåg att man nog måste öva lite innan man får till det. Jag knöt Hjalmar första gången när han var tre timmar gammal, det gör man kanske inte om man är ovan. Men det var hemskt mysigt! :loving:
mimpen skrev:Hej och välkommen hit!

Låt se. Trikåsjalstips. Bär upprätt redan från start, omslutet kryss med barnet i grodposition. Nästan ingen jag känner har fått till vaggposition.
Knyt mer tight än du tror att du ska göra, för sjalen är stretchigare än du tror!
Och sen. Kom ihåg att man nog måste öva lite innan man får till det. Jag knöt Hjalmar första gången när han var tre timmar gammal, det gör man kanske inte om man är ovan. Men det var hemskt mysigt! :loving:
:tumup: Tror Algot var nåt liknande :heart: med sinon var det superenkelt!!
Av medlawg
:iagree:
Vi hade med Sinon till BB och knöt in Rasmus första dygnet, funkade finfint! Har man riktig tur finns nån sjalvan barnmorska där som kan hjälpa till. Dra åt mer än du tror är bästa tipset tycker jag, och att sätta "smokingbältet" tillräckligt högt upp (i mitt fall passade det att ha det precis under bysten).

Lycka till!
Håller med det som skrivits innan. Jag övade knytningen med en ytterst motvillig katt, så det kändes enkelt att stoppa ner bebisen när hon kom. Jag bar i vaggpostion i början men gick över till upprätt efter ett tag och tyckte det var enklare att få till bra. Du kan ju öva på en docka och se vad du tycker känns bra.

Det är bra att stå framför en spegel i början, och att ha hjälp av någon om man är rädd att tappa greppet. Efter några knytningar går det jättesmidigt! :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?