Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nikita87
Jag blir så frustrerad!
Jag försöker knyta min lille gosiga son på magen med en easy och jag får bara inte till det...
Har haft en trikåsjal innan så vi har nyss börjat med det här...
Det blir ganska bra när jag och sambon hjälps åt men när jag ska prova själv så blir det bara inte bra...
Han halkar ner och när jag ska linda andra gången så glider första i väg...
Sitter och gråter i ren frustration..Jag vill juh så gärna få till det..
Hur lång tid har ni hållt på innan ni känt er säkra och det fungerat?
Användarens profilbild
Av norkmedoo
det kan ta lite tid. och att gå från trikå till vävd är inte helt lätt i början.

funkade det bra med trikåsjalen? är han för tung för den nu?

jag tog några rätt dåliga knytningar i början, gick och vaggade och justerade efterhand. jag minns att när jag plötsligt fick till den där perfekta knytningen så insåg jag att jag kämpat rätt hårt och ganska länge och egentligen inte alls burit rätt, men det var en början.

det låter som du är p g tycker jag. rätt vad det är så... :tumup:

sen tror jag att easy:n är känd för att vara lite hal. det kan vara bra på ett sätt, men är inte knytningen på plats så är det nog lättare för den att kasa iväg lite.
Av Nikita87
Ja jag hade en sino som fungerade kanon..Älskade den verkligen.
Lillprinsen är bara 5 månader men väger över 10 kg så det går juh bara inte mer.
Vill gärna ha honom fram änsålänge men oj va svårt det är.
Jag har köpt en Hoppediz som jag hoppas ska vara mindre halkig..
Tycker den här glider iväg och jag får spänna hela tiden :(

Hur gör du när du drar under andra benet,vart har du låst första tråden då?
Jag drar den bakom och in mellan benen men det är svårt att få dit den tycker jag...
Användarens profilbild
Av Jemmah
Jag tycker att det är svårt att knyta med min easy jämfört med andra sjalar. Den glider och hamnar lätt fel. Att knyta med framför allt zaran var en helt annan sak, den hakar liksom i sig själv istället för att glida om du förstår hur jag menar :hellu: Om du har möjlighet skulle jag rekommendera att prova/låna/köpa en annan sjal så att du kommer igång med knytandet och får känna hur det kan kännas när det funkar. Då kommer det säkert att lösa sig även med easyn!
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Hmm jag tycker det låter som om du spänner på ena sidan och sedan lägger den under benet på barnet på en gång för att sedan göra andra sidan?

När jag knyter på magen gör jag såhär:

först smokingbälte sedan korsa bakom ryggen och båda sjaländarna ner på framsidan. Jag ser till att smokingbältet är ganska tight och att den undre kanten sitter över naveln annars tycker jag han hamnar för långt ner.

Sedan ner med barnet och därefter spänner jag båda sidornas överkant och ibland underkanten lite också om den är jättesladdrig, detta bara för att det inte ska bli så mycket att dra sedan.

Sen börjar det riktiga spännandet. Jag börjar med den sjalända som ligger underst i korset på ryggen, i mitt fall alltid den vänstra. Sedans spänner jag i ettapper, börjar med överkanten och spänner den hårt och sedan arbetar jag mig mot det som är sjalens underkant samtidigt som jag samlar ihop sjalen i högerhanden (någon länkade för några månader sedan till ett klipp som visade detta som var jättebra om denne någon ser det här kan den ju länka till det klippet igen ) Jag sprider alltså inte ut sjalen över rumpan osv nu utan det blir som en ihopsamlad tight sjal som jag håller i högerhanden medans jag spänner med vänster.

Jag tar sedan hela den sjaländen och lägger längst in i vänsterhanden mellan tummen och pekfingret och håller den där. Sedan börjar jag spänna den andra sidan på samma sätt och håller den också i vänsterhanden. När jag är klar med detta har jag två ihopsamlade tighta sjaländar som jag kan ta i vardera hand och dra åt lite extra. Sedan korsar jag under rumpan, under benen och bakom ryggen. Och sist sprider jag ut sjalen över barnets rygg och rumpa och eventuellt efterspänner lite grann.

Det är väldigt svårt att förklara i ord men jag hoppas du förstod lite grann.

För mig blev den stora skillnaden när jag började spänna sådär i etapper, sedan dess tycker jag att mina knytningar nästan alltid blir perfekta!
Jag har också en easy men känner att den alltid hamnar på plats redan vid första knytningen.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
UWO skrev:Finns det ingen sjalbarnare i närheten som kan komma och hjälpa dig? Kanske dags för en sjalträff där du bor?
Sjalträffar är bra! :tumup:

Ser att du redan har fått väldigt bra och utförliga svar om hur man kan gå till väga för att få det tight och bra, men tänkte tipsa om att testa att knyta dubbelt kryss som ju är en knytning som du knyter först och sätter i barnet efteråt, liksom bara för att varva lite från tränandet med att knyta omslutet?

Det är visserligen samma sak där som med alla andra knytningar, man får testa sig fram för att hitta hur tight man vill ha sjalen (så det kan lätt bli några i och ur lyft av barnet i början... :roll: :wink: ) men man slipper iaf momentet att hålla både barn och sjal samtidigt, och jag tycker att den avlastar väldigt bra för att vara en sån pass enkel knytning! :D
Av Nikita87
UWO skrev:Finns det ingen sjalbarnare i närheten som kan komma och hjälpa dig? Kanske dags för en sjalträff där du bor?

Det finns en som jag känner men hon är borta i nästan en månad så det är lite ensamt :wink:
Skulle tycka en sjal träff vore jätte kul.
Hur ordnar man en sån?
Av Nikita87
CrazyMagpie skrev:
Sjalträffar är bra! :tumup:

Ser att du redan har fått väldigt bra och utförliga svar om hur man kan gå till väga för att få det tight och bra, men tänkte tipsa om att testa att knyta dubbelt kryss som ju är en knytning som du knyter först och sätter i barnet efteråt, liksom bara för att varva lite från tränandet med att knyta omslutet?

Det är visserligen samma sak där som med alla andra knytningar, man får testa sig fram för att hitta hur tight man vill ha sjalen (så det kan lätt bli några i och ur lyft av barnet i början... :roll: :wink: ) men man slipper iaf momentet att hålla både barn och sjal samtidigt, och jag tycker att den avlastar väldigt bra för att vara en sån pass enkel knytning! :D

Tack så jätte mycket! Den ska vi prova idag :D
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Fru Fiske skrev:Tror det var det här klippet HannaGerda pratade om, bra klipp! http://www.youtube.com/watch?v=KTRKAFiYAIc
:vågen:

Fast det ser jämt så lätt ut när dom knyter upp dockor.. när min fem-månaders hänger åt höger med hela kroppen och samtidigt suger på sjalen går det kanske inte riktigt lika smidigt men endå.. samma princip :)
Av Miltonia
Jag hade exakt samma problem när jag skulle gå över från trikå till vävd! Hade också en easy som första vävda sjal och jag funderade på att sälja den för jag fick inte till det alls. Men nu går det mycket bättre! Dubbelt kryss blev min räddning. Den knytningen var mycket enklare att få till än omslutet. Och när jag lyckats med den så kunde jag liksom känna efter och testa hur sjalen fungerade, hur man drog åt och släppte efter och så testade jag andra knytningar efter hand och nu älskar jag easyn! :) Så öva och ta det lugnt är mitt råd. Hoppas det snart går bättre!
Användarens profilbild
Av lillvilda
Jag rekomenderar en sjalträff. Jag har mest burit i mei tai så när jag skaffade min långsjal så slet jag en del med att få till bra ruggknytningar. Då var sjalträff jätte bra för då kunde jag få visat för mig på plats och jag fick gda tips å råd. Sen krävdes det bara lite träning så hade vi fått till det. Sen är många videofilmer på youtube toppen!!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?