Sami skrev:man bör alltid låta sitt barn ha sin mage mot bäraren. Detta ger barnets rygg det ultimata stödet. Det är isåfall buddha ställningen därm man har benen instoppade och barnet sitter i skräddarställning. barnet har då ryggen mot sin bärare men har dessutom ett adekvat stpd för ryggen som hålls i sin naturligt rundade position. Det är myckte mode i det här med att man så tidigt som möjligt vill ha sitt barn framåt vänt. Egentligen har de inte så mycket behov av det som man tror. De vill det när de är mogna men man måste ge dem möjligheten till reträtt när intrycken blir för många eller verkar läskiga. Med ryggen mot bäraren är man totalt utlämnad och kan inte söka tryggheten genom att gömma sig med näsan mot bäraren och sedan kika ut igen. Så mitt råd i denna fråga som jag brinner för är att tumregeln 9 månader i magen och 9 månader i sjalen med magen mot bäraren är det som är bäst. bära på detta sätt gör faktiskt att barnet kan se åt alla håll och ser det inte så känner man det och får ta reda på vad det var som var så intressant. Om man lyssnar så inser man. Hur stor är världen får ett barn på någon månad? Hade du själv velat se en stor stor värld på en gång när mammas nylle fortfarande är tusan så roligt. Den stora stora världen kan vänta. Låt ditt barn först möta sin omedelbara värld. Har läst någonstans att i afrika så har man ett talesätt. Barnet ska möta världen i doften av sin mor.
det är alltså inte bråttom... egentligen. Ge ditt barn möjligheten att själv bestämma vad det vill se och hur mycket. Barnet behöver få se ditt ansikte och eller läsa din kropp för att förstå världen, för att lära sig om det läskiga är det eller inte.
Den här frågan är för mig självklar men jag ser så många små pluttar som inte borde hänga framåtvända, PÅ IKEA med små ögon stora som tefat som tillsynes paralyserade slukar ballt de ser. sen ibland... ser jag sjalade och rätt selade barn kika fram bakom tyget som nyfiket ser sig omkring.
Det här är ingen kritik eller något jag vill bara att man stannar upp och tänker till. Sen gör man ju som man vill med sitt barn för man känner det bäst. Men ställ frågan ändå. Ska mitt barn verkligen sitta framåtvänt? När är det Lämpligt? osv. alla mina barn har som du säkert förstår alltid burits med sin mage mot min kropp. Dels för att jag tycker att och utifrån den erfarenhet jag samlat på om ergonomi osv samt att det är så fruktansvärt jobbigt och obekvämt! man får ju inte rätt avlastning för barnet hänger utanför kroppen och dras inte in med sin vikt i min och ger mig maximal rörelsefrihet. Så näää framåtvänt e för jobbigt att hålla på med. Visste du att när man har barnet emot sig så halveras barnets vikt och barnets och din centrering av balans blir ett?
Nä nu ska jag sluta predika!! Härmed har jag gjort mitt första inlägg som privatperson! Jag tog i ordentligt! det känns bra!
och du... det viktiga är att bära sitt barn mycket och ofta. I vad är inte det viktigaste. Barn är byggda för att bäras så länge man orkar och då går barnet själv. vi är bygda för att bära. nO nu ska jag sluta jag lovar! Bär mycket det är så snart över och de springer iväg själva. ta vara på tiden.. den kommer inte att ta igen. Kram Sami
men om barnet gallskriker när man knyter hen med magen mot bäraren då? Jag ska säga att jag har äntligen tagit mod till mig och vågat knyta som det fungerar för oss. Har i tre månader burit ett gallskrikande, vilt ålande barn mage mot min kropp, burit nöjd bebis i famn utan sjal och försökt ta hand om hem och barn samtidigt (vilket tär på orken kan jag lova när man har storhushåll) så nu gör jag det som funkar för oss, nämligen att våga lyssna på mitt barn även om mitt barn inte gör så som alla säger att barn "ska" göra. Tids nog vet jag att jag kommer få bära honom på ett mer ergonomiskt fördelaktigt sätt. Alla mina barn har betett sig på samma sätt så jag gissar att även mitt sjätte kommer göra det. Lite längre upp i åldern kommer han vilja åka med magen mot. Just nu får han förmodligen mage mot nog ändå med all amning, gissar jag.
Alla blir ju frälsta på sin tro. Min tro är att alla föräldrar är kompetenta nog att lyssna på sina barn och bör uppmuntras att få göra så, utan påhopp och kommentarer. Oavsett om det gäller uppfostran, matning, sömn eller bärande.
(Tar inte åt mig av din predikan

vill bara ge en bild från andra sidan)
Hjälpmamma
Sexbarnsmamma + ett bonusbarn
Blogg:
http://lagomtnormativt.blogspot.com/