Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har nu provat 3 ggr, men Hedvig gallskriker på ett sätt som hon aldrig gjort i vare sig trikåsjal eller BB. Är annars en liten 2,5-mån-tjej som helst vill bli buren hela dagarna, iaf om hon ska sova. Först tänkte jag att det var för att hon inte såg ut hon ogillade manducan o provade med kortare rygg, hjälpte lite, men slutade ändå med hjärtskärande skrik o byte till sjal, som hon somnade i nästan direkt. Funderar på om det är baby-insatsen som inte är bra på nåt vis. Hon väger 5,1kg nu o är 57cm, kan man kanske prova utan insatsen, eller ska vi bara vänta o prova manducan igen när hon blivit lite större? Någon manducabärare här som tycker o tror nåt om saken?
Just den åldern kan vara knepig att få till bra i Manduca. Vissa barn passar inte riktigt vare sig i babyinsatsen eller i selen direkt då. Så om det inte blir bra, tycker jag att ni ska låta det vara en månad. Sedan är det förmodligen mycket bättre! Sjal är helt klart bästa alternativet för barn upp till 3 månader, om det inte går att få dem att sitta bra med benen i selen.
Ni kan antingen testa så som Droppen säger, eller testa att knäppa endsat den övre knappen på varje sida allra högst upp. Då blir utrymmet lite större. Det brukar fungera bra tycker jag för dem jag visar som har barn som är lite mittemellanstora.
Jag lånade en manduca när Lilla L var liten, hon var lite större än din tös men jag gillade den inte alls och det gjorde inte hon heller så vi lämnade tillbaka den igen. Men nu har jag provat en igen och både hon och jag älskar den nu. Så jag hade nog väntat lite och provat igen när hon är lite större!
Oj vad bra med så mycket svar. Tackar!

Att sätta henne som en groda funkar inte längre. Slutar med att hon i princip står i selen. Har haft benen hängande i sjalen oxå sen före jul.

Eg. skaffade jag manducan mest för att göra det lite lättare för min sambo att bära. Han är inte särskilt förtjust i att knyta sjal o om hedvig då dessutom är ledsen kanske man behöver plocka ur o i henne några gånger o man kan få lite känslan av att man har knytit fast henne i en tvångströja, vilket så klart inte heller tilltalar min sambo. I början ville hedvig knappt va hos honom. Tror att det delvis hade att göra med att han var lite nervös och ovan vid bäbisar. Har blivit mycket bättre nu och dom har roligt och mysigt vakentid iaf. Hedvig tycker eg inte ssk mycket om att va i sjalen när hon är vaken (hon är tämligen stabil i nacken så jag har satt henne framåtvänd kortare stunder o det har hon däremot gillat), utan den åker på när det är dax att sova o så dansar vi o trixar inomhus, eller går en promenad, vilket alltid får henne att komma till ro, väl instoppad under filt, tröja o jacka. Hon har röstresurser som få och ganska mycket temprament och lite tålamod, och hade jag inte haft sjalen undrar jag om jag skulle ha haft en kolikbäbis som aldrig skulle kommit till ro dagtid. Nu när gråten kommer funkar det ju alltid att i värsta fall pälsa på oss o hon har somnat i sin sjal innan vi har kommit ut (bor på fjärde vån o får ta att grannarna möter mej i trappan med ett fäktande skrikpaket innanför jackan) Hedvig vill sällan sova i vagn, o nu när det har varit kallt har jag inte ens försökt, eftersom man måste vara beredd att plocka upp o bära iaf. Innan hade jag BB under jackan som reserv. BB är eg det som har funkat bäst för min sambo att bära med, dock har han problem med ryggen, o vi har bara en gammal, enkel utan ryggplatta, så dumt att bära längre stunder för honom, eftersom den ju framkallar mer ryggont ganska snabbt.

Det blev en mindre uppsats om vårt bärande, som lite bakgrund till min manducafråga. Iaf har jag nu provat utan insatsen och med benen utanför, vilket funkade bra en stund när hon var glad o vaken. Sen skulle calle (sambon) försöka söva henne på det viset o då slutade det med gallskrik o att jag satte på mej sjalen... Antar att jag kommer fortsätta med min lilla sovande tjej i sjalen så får hon va med pappa vakentid (vilken ju blir längre o längre) o både han o manducan kanske passar bättre för sömn så småningom...

Imorgon kommer svärmor o ska vakta Hedvig när jag ska till tandläkaren, får se om det går att få på henne sjalen...
Jag skulle tro att Manducan passar mycket bättre redan om en månad. Och sedan låter det som att din dotter verkligen skulle gilla att bli buren på höften så fort hon är stadig nog i ryggen att prova det. Vilken sorts sjal är det ni har? En lång låter det som i alla fall. Vävd eller trikå? Det finns olika varianter på höftknytningar som jag kan tipsa om, bara jag vet vilken sorts sjal det är.
Ungefär 65 cm (beroende på hur långa ben hon har i förhållande till hela kroppslängden) för att sitta bra utan insats. Du kan prova att minska bredden på sittdelen genom att knyta ett snöre runt den.
Tack igen för bra tips o råd!

Ingrid: Ja, jag skulle oxå tro att Hedvig kommer trivas på höften. Verkar ju vilja se vad som händer. Var det det du tänkte på eller nåt annat i min beskrivning? Vi har en trikåsjal, Moby wrap (o en mei tai på väg). Men höftbärande funkar bäst när hon ska vara vaken, eller?

Katarina: Det där med snöre var ju en bra idé. Ska prova det.
Min dotter som nu är 2,5 år hade också mycket svårt att komma till ro, och det enda som hjälpte när hon skulle sova var att bära. Min man hade också svårt att få henne att somna tills han kom på att hon slocknade som en sten om han dammsög med henne i selen. Det kanske vore något för din sambo ( och fungerar det inte så får ni åtminstone rent golv :tumup: )
Precis som ni sa, några månader senare är ju manducan suverän! H. är nu drygt 4,5 mån väger nog ca 6 kg o är kanske 62 cm. Efter att manducan varit på lite olika utflykter har jag börjat prova igen. Nu är det nog den som funkar bäst av mina olika bärdon. H. är oftast nöjd vaken i den o somnar sen utan ssk mycket protester. Jag har burit både på mage o höft. Jag tycker det verkar som hon sitter bra med benen fastän hon inte är riktigt 65 cm och hon protesterar ju inte. Vad tycker ni? En fråga till till expertisen: I bruksamvisningen står det från 8kg för att bära på rygg. Varför då? Tycker ni jag kan börja prova lite ändå?

Bild
linamh skrev:Jag fattade aldrig det där med 8 kg för att bära på ryggen. De sitter ju likadant som på magen. När jag frågade på en sjalträff var det ingen annan som begrepp det heller.
Jag vet inte riktigt varför de har satt just 8 kg som gräns för att bära på rygg, men jag kan tänka mig att det är någon slags genomsnittsvikt för när de tycker att barnet är lite stadigare i rygg och inte behöver samma tillsyn som de kan få när man bär på mage. En del barn brukar heller inte tycka om att sitta på rygg förrän de är 6-8 månader men det är ju olika. Självklart går det att bära på rygg tidigare.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?