Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av vargaa
Nu har jag ÄNTLIGEN fått hem min Sino. :)

Min undran nu är, vad är det mest ergonomiska bärsättet av en nyfödd (för barnet alltså)? Det står i beskrivningen att det är i Upprätt/Halvliggande i grodposition man ska ha en nyfödd - hur länge kan barnet ligga så? Är det det bästa sättet att bära nyfödd på? Hur belastas rygg/bäcken i den positionen?

Okunnig som vill veta mer. :)
Av puh
vargaa skrev:Nu har jag ÄNTLIGEN fått hem min Sino. :)

Min undran nu är, vad är det mest ergonomiska bärsättet av en nyfödd (för barnet alltså)? Det står i beskrivningen att det är i Upprätt/Halvliggande i grodposition man ska ha en nyfödd - hur länge kan barnet ligga så? Är det det bästa sättet att bära nyfödd på? Hur belastas rygg/bäcken i den positionen?

Okunnig som vill veta mer. :)
Du kan bära i upprätt grodposition så länge barnet är nöjt! Jag kollade faktiskt med min BVC-tant och hon höll med :tumup: Det är ju liksom samma ställning som han/hon har haft de senaste 9 månaderna :heart:
Av vargaa
puh skrev:Du kan bära i upprätt grodposition så länge barnet är nöjt! Jag kollade faktiskt med min BVC-tant och hon höll med :tumup: Det är ju liksom samma ställning som han/hon har haft de senaste 9 månaderna :heart:
Okej, tack för svaret. :) Går och oroar mig att jag ska bära för länge eller på fel sätt. Så jag ville fråga er experter för säkerhets skull.
Av puh
vargaa skrev:
puh skrev:Du kan bära i upprätt grodposition så länge barnet är nöjt! Jag kollade faktiskt med min BVC-tant och hon höll med :tumup: Det är ju liksom samma ställning som han/hon har haft de senaste 9 månaderna :heart:
Okej, tack för svaret. :) Går och oroar mig att jag ska bära för länge eller på fel sätt. Så jag ville fråga er experter för säkerhets skull.
Om du vill ha experter så vänta lite till så kommer de nog :tumup: Jag känner mig fortfarande som en glad amatör :wink: Tänk bara på att knyta tillräckligt fast så att h*n är fast mot din kropp (både för din och för barnets skull), :D
Av Sofie
:tumup:
som jag har förstått är det två saker som är viktiga:
-att ryggen är mjukt rundad, det blir den om barnet har knäna över rumpnederkanten i höjd. Så som bebisar lyfter upp benen om man lyfter upp dem i luften. Det ska inte vara bra för ryggen om man tvingar ut den till rakt läge innan barnet själv nått den utvecklingspunkten.
-att barnet har stöd så att det inte sjunker ihop. Om ett lite ostadigt nyfött barn sjunker ihop kan det få svårt att andas. Men det ska tydligen märkas. Ansträngd andning, typ.

Om du följer instuktionerna och kollar i en spegel så att det ser ut som på bilderna så kommer det gå fint.

Om barnet har rundad rygg och bra stöd så tror jag inte det är möjligt att bära för länge.
Av vargaa
Sofie skrev::tumup:
-att ryggen är mjukt rundad, det blir den om barnet har knäna över rumpnederkanten i höjd. Så som bebisar lyfter upp benen om man lyfter upp dem i luften. Det ska inte vara bra för ryggen om man tvingar ut den till rakt läge innan barnet själv nått den utvecklingspunkten.
-att barnet har stöd så att det inte sjunker ihop. Om ett lite ostadigt nyfött barn sjunker ihop kan det få svårt att andas. Men det ska tydligen märkas. Ansträngd andning, typ.

Om du följer instuktionerna och kollar i en spegel så att det ser ut som på bilderna så kommer det gå fint.

Om barnet har rundad rygg och bra stöd så tror jag inte det är möjligt att bära för länge.
Tack. :) Hoppas att man märker om barnet sjunker ihop.. :o Det känner jag mig lite osäker på. Men kanske räcker med att man knyter ordentligt, dvs inte för löst.
Av Sofie
vargaa skrev:
Sofie skrev::tumup:

Tack. :) Hoppas att man märker om barnet sjunker ihop.. :o Det känner jag mig lite osäker på. Men kanske räcker med att man knyter ordentligt, dvs inte för löst.
det tror jag du gör. Jag tror det räcker med att knyta lagom hårt. Och skulle barnet korva ihop sig i sidled, som ett c ungefär, då är det ju bara att knyta om :tumup:
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag har bara burit i upprätt/grodposition och jag har burit sedan hon var i gravv 34-35 någonstans. Det viktigaste är att man knyter ganska hårt, speciellt med en sino eftersom de är ganska tunna. Man brukar märka om barnet tycker att det är jobbigt och då är det bara att rätta till och knyta om så brukar det bli bättre. Vi bar redan på neo och då bar vi från matning till matning (dvs 3 timmars schema :roll: ) och sen i sjalen igen. (Ganska snart efter sjalens inträde förlorade vi vår sängplats på avd- "ni är ju ändå aldrig här" :fnissa: )
Av vargaa
Elflin skrev:Jag har bara burit i upprätt/grodposition och jag har burit sedan hon var i gravv 34-35 någonstans. Det viktigaste är att man knyter ganska hårt, speciellt med en sino eftersom de är ganska tunna. Man brukar märka om barnet tycker att det är jobbigt och då är det bara att rätta till och knyta om så brukar det bli bättre. Vi bar redan på neo och då bar vi från matning till matning (dvs 3 timmars schema :roll: ) och sen i sjalen igen. (Ganska snart efter sjalens inträde förlorade vi vår sängplats på avd- "ni är ju ändå aldrig här" :fnissa: )
Hehe, det låter bra. :) Jag var rädd att jag knöt för hårt när jag provade sjalen, men det kanske man ska göra. Ska bli roligt att få prova bära en riktig bebis i den om några veckor.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?