Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Abunai
jag blir helt knäpp av att försöka sticka efter beskrivning. Nu har jag rivit upp arbetet otaliga gånger, och ger snart upp. Jag förstår inte hur man gör omslag, så att det stämmer med min beskrivning i alla fall. Den här sidan hittade jag med beskrivning hur man gör omslag. http://www.billigt-garn.net/garn-hjalp- ... mslag.html Det blir typ inga hål när jag gör som de gör på videon (första varianten). Och sedan säger min beskrivning att jag ska göra vissa omslag rätt och andra avigt, hur då..? Och när jag gör omslagen på det varv jag ska, så stämmer det inte att jag i slutet ska ha 5 maskor över... -SUCK!- :purskis: :gaah:
Användarens profilbild
Av visslan
Kan du skriva ner raden med omslag, så ska jag se om jag förstår. Eller visa en bild, om det är ett diagram? :)

I äldre spetstickning gjorde man ofta omslag på alla varv. Det ger ett väldigt luftigt spetsmönster, men kan vara lite svårare att sticka om man är nybörjare på spetsstickning.

I videon visar de helt korrekt hur man gör ett omslag genom att sno garnet om stickan. Du gör likadant på det aviga varvet. När du kommer till omslaget stickar du det precis som en vanlig maska, utan att vrida omslaget.

(Ökningen som de visar är dock lite märklig i min ögon eftersom det oftast är mer praktiskt och enklare att hålla reda på en maskökning om man gör den på samma varv. Man kan t.ex. ta upp tråden mellan två maskor, vrida den och sedan sticka den för att göra en ökning. Det finns andra varianter också.)
Av Abunai
Tack för svar! :D

Det är en trekantssjal jag stickar, och den här delen med omslagen ser mycket spetsaktig ut. Och det där om att inte vrida omslaget, vad menas med det då? :roll: Att jag ska stoppa in stickan i maskan från "vanligt håll"? Eller lägga tråden om nålen från ett annat håll...?

Så här står det i min beskrivning, varv 1: Lyft första m, 2 rm, 2 omsl X 1 rm, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 2 m tillsammans rätt, drag den lyfta m över, 2 omslag X, upprepa X-X tills det finns 5 m kvar på vänster sticka, sticka 2 rm, 2 omslag, 3 rm. (Detta på 68 maskor)

På nästa varv är det i stort sett likadant. Lyfta första, 2 rm och sedan 1 omslag rätt, 1 omslag avigt, 2 rm. Och då antar jag att det menas att "hålen" ska komma "på" varandra, men mina kommer tvärtom... Tror jag. :hmm:
Användarens profilbild
Av Upia
Jag tror att när de skriver "1 omslag rätt, 1 omslag avigt" så menar de att du ska sticka den första maskan rätt och den andra avigt. Alltså inte göra nya omslag, men att de hänvisar till de som du gjorde på förra varvet.

Man kan ta upp omslag på två olika sätt, antingen så tar du tag i garnet som är närmast dig eller det som är på andra sidan stickan. Beroende på hur du har lagt omslaget över stickan så blir det hål eller inte. För mig blir det hål om jag tar tag i den närmast mig.
Av Abunai
Upia skrev:Jag tror att när de skriver "1 omslag rätt, 1 omslag avigt" så menar de att du ska sticka den första maskan rätt och den andra avigt. Alltså inte göra nya omslag, men att de hänvisar till de som du gjorde på förra varvet.

Man kan ta upp omslag på två olika sätt, antingen så tar du tag i garnet som är närmast dig eller det som är på andra sidan stickan. Beroende på hur du har lagt omslaget över stickan så blir det hål eller inte. För mig blir det hål om jag tar tag i den närmast mig.
Ja, så skulle det kunna vara, ja! Det står ordagrant " sticka det första omsl rätt och det andra avigt", så det låter ju vettigt det du säger.

Med "ta upp" omslag menar du att göra dem, inte sticka i dem på nästa varv va? Och menar du att man kan ta tag i antingen maskbågen närmst mig eller bortfrån mig...? Det är krångligt att försöka förklara stickning med bara ord. ;)
Användarens profilbild
Av visslan
Eftersom du gör dubbla omslag måste du sticka en rät och en avig maska på nästa varv. Du skapar alltså två nya maskor eller egentligen gör du bara ett extra stort "hål" eftersom du samtidigt har minskat ("lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 2 m tillsammans rätt, drag den lyfta m över").

Ett dubbelt omslag betyder att du slår garnet två varv om stickan. På nästa varv stickar du en rät maska i det första omslaget och sedan en avig maska i det andra omslaget (ibland kan man behöva vrida detta omslag för att det ska bli bra).

När du skriver "på nästa varv", menar du då varv två eller menar du varv tre? Ibland skriver man inte ut de jämna varven eller baksidan eftersom den oftast stickas i slät/rätstickning.

Spetstickning går i princip ut på att man skapar hål genom att göra ett omslag som paras med en hoptagning för att inte öka antalet maskor. (Om man stickar en trekantig sjal gör man oftast ökningarna i vardera kant samt i mitten eller bara i vardera kant, beroende på var trekantens spets ska vara.)
Användarens profilbild
Av visslan
Abunai skrev: Ja, så skulle det kunna vara, ja! Det står ordagrant " sticka det första omsl rätt och det andra avigt", så det låter ju vettigt det du säger.

Med "ta upp" omslag menar du att göra dem, inte sticka i dem på nästa varv va? Och menar du att man kan ta tag i antingen maskbågen närmst mig eller bortfrån mig...? Det är krångligt att försöka förklara stickning med bara ord. ;)
Då är det absolut så som jag skrev. På det aviga varvet stickar du det dubbla omslaget först rätt och sedan avigt. Du har skapat två nya maskor över detta "hål".

Jag tror Upia menar att sticka i ett omslag.
Användarens profilbild
Av Upia
Abunai skrev:
Upia skrev:Jag tror att när de skriver "1 omslag rätt, 1 omslag avigt" så menar de att du ska sticka den första maskan rätt och den andra avigt. Alltså inte göra nya omslag, men att de hänvisar till de som du gjorde på förra varvet.

Ja, så skulle det kunna vara, ja! Det står ordagrant " sticka det första omsl rätt och det andra avigt", så det låter ju vettigt det du säger.

Nja, när jag säger ta upp så menar jag när man stickar på dem på nästa varv. Jag vet inte om det är rätt terminologi däremot.
Nu tittade jag på filmen också. När hon stickar på avigsidan så tar hon först upp i den främre delen och vid 00:49 tar hon upp i den bakre. Man ska ta upp fram för att få hål, egentligen är det samma som sticka som vanligt, det är när man inte vill få hål som man krånglar till det.
Användarens profilbild
Av visslan
Upia skrev:
Nu tittade jag på filmen också. När hon stickar på avigsidan så tar hon först upp i den främre delen och vid 00:49 tar hon upp i den bakre. Man ska ta upp fram för att få hål, egentligen är det samma som sticka som vanligt, det är när man inte vill få hål som man krånglar till det.
Ja, den där ökningen de gör i filmen är jättekonstig, tycker jag. Det blir ju ett hål ändå. Finns många andra snyggare sätt att öka maskor på. :hmm:
Av Abunai
Så för att se om jag har förstått det här rätt... Med "2 omsl" menar de ett dubbelt omslag, vilket betyder att innan jag stoppar in stickan i maskan så virar jag bara garnet två varv i stället för det vanliga ett... Annars gör jag som de gör på filmen. :?: Och sedan på avigsidan (varv 2 står det i beskrivningen, och de hoppar inte över varv vad jag kan förstå) stickar jag i första omslaget en rät maska, och i andra en avig...

Jag ska testa snart och se hur det blir. :roll:
Användarens profilbild
Av visslan
Abunai skrev:Så för att se om jag har förstått det här rätt... Med "2 omsl" menar de ett dubbelt omslag, vilket betyder att innan jag stoppar in stickan i maskan så virar jag bara garnet två varv i stället för det vanliga ett... Annars gör jag som de gör på filmen. :?: Och sedan på avigsidan (varv 2 står det i beskrivningen, och de hoppar inte över varv vad jag kan förstå) stickar jag i första omslaget en rät maska, och i andra en avig...

Jag ska testa snart och se hur det blir. :roll:
Yes! :vågen:
Av Abunai
Ja.. nu försökte jag.. men jag tror inte att det blir rätt. Jag har fortfarande inte 5 maskor kvar på slutet. Hur ska man kunna göra 2 rm, dubbelt omslut (i en maska) samt 3 rm i bara 5 maskor? Det går ju inte ihop. Det behöver jag ju 6 maskor till? Eller gör jag fel nu igen?
Användarens profilbild
Av Upia
Abunai skrev:Ja.. nu försökte jag.. men jag tror inte att det blir rätt. Jag har fortfarande inte 5 maskor kvar på slutet. Hur ska man kunna göra 2 rm, dubbelt omslut (i en maska) samt 3 rm i bara 5 maskor? Det går ju inte ihop. Det behöver jag ju 6 maskor till? Eller gör jag fel nu igen?
Ett dubbelt omslag gör du ju inte i en maska. Det gör du mellan två maskor.

Men om det inte är 5 maskor kvar så är det nog knas någonstans.

Jag blir nästan lite sugen på att provsticka...
Användarens profilbild
Av visslan
Precis som Upia säger så gör du omslaget mellan två maskor.
Du stickar dina 2 rätmaskor, virar garnet om stickan två gånger och fortsätter sedan med nästa maska.

Ja, vad heter mönstret? Nyfiken! :shock:
Av Abunai
Nu har jag nog äntligen fått till det. :vågen: Det har blivit fina hål och 5 maskor kvar i slutändan. :shock: :tumup: Tusen tack för hjälpen, nu får vi se om resten är genomförbart också. :)

Det är ett mönster från marks och kattens, köpte det där jag köpte garnet. Hon i affären hade provstickat en sjal, och den var väldigt snygg så jag tänkte att jag också skulle försöka mig på ett mönster. :) Mönstret heter bara "halsduk och sjal" och garnet är 100% lin.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?