Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av GladaKon
Har en billig trikåsjal från Granit som jag varit jättenöjd med, förutom att den är lite kort.
(Det är första sjalen i mitt liv så jag har inget att jämföra med.)
Nu måste jag byta upp mig och har bestämt mig för att jag vill ha en vävd sjal, men vad ska jag välja? Det finns så mycket olika märken, längd och tjocklekar och allt att jag blir snurrig. Tänkte köpa en begagnat så jag måste veta lite vad jag letar efter tänkte jag.
Så lite fakta
Jag är 168 cm lång och väger ca 89kg (håller på att gå ner så det minskar lite sakta men säkert.) :oops:
Min gubbe är ca 184 cm lång och väger kanske 75kg
Min dotter är 8 månader nu. Väger ca 8700 och är 70 cm lång.
Vill kunna bära på framsidan, på ryggen och på höften. Vill gärna ha en ganska tun sjal eftersom jag hört att de ska vara enklare att knyta och inte lika varma på sommaren.

Jag kommer att få vara lite öppen på vad som finns på begagnatmarknaden så fler alternativ på vad som jag ska ha utkik efter önskas :)
Av mulle_80
Jag har inte hunnit prova så mycket ännu men min första vävda sjal var en hoppediz.
den har vi varit nöjda med, bra pris att börja med tyckte vi.

sen har jag nu upptäckt att hoppediz även har en tunnare variant och enligt recensionerna här på sb verkar den också vara ett bra köp.

har för mig att man ska ha den längsta om man väger över 70 kg (kan ha fel) men det finns bra listor att söka efter vilka knytningar som fungerar på de olika längderna.

lycka till, det är svårt finns så mycket fint där ute att fastna för :D
Av eamane
Det finns ju många sjalar att välja på som du säkert märkt och vill man bara ha EN så ska man ta en som man riktigt gillar färgen på. Sen, om man ska bära på magen behöver man en lite längre sjal och ryggen klarar man sej med en lite kortare och till höftknyt en ännu kortare. Men köp en att prova till att börja med och sen ser du hur behovet ser ut längre fram.
Hoppediz är bra sjalar, och jag gillar den supertunna oxå, jag föredrar nog den faktiskt :roll: Fast sen har du ju hur många andra märken som helst. Vet ej vart du bor, har du möjlighet att träffa nån för att prova? Det finns ju ett par bra nätbutiker runt om i landet här med, och flera av dem har även IRL-butiker om man vill köpa nytt. Men annars, kolla under bärsjalsträffar om du hittar en i närheten av dej, annars starta en träfftråd själv oh be att få prova lite olika?
Användarens profilbild
Av naimiez
Jag fastnade för EasyCare men jag tycker du ska välja efter färg för det brukar bli bäst. Se också om du kan stämma träff under bärsjalsträffar och få känna och knyta upp med olika fabrikat. Bara att lägga en tråd så brukar det det inte vara svårt att träffas. Vart bor du?
Av A_nki
Hej Jag har en Hoppe Kapstad (svart med beige kantband) som jag ska sälja, kanske vore nå av intresse? Mailar gärna bild,. vet inte hur man får in bild
Av sjaltokan
Träffa en bärsjalsambasadör eller gå på sjalträff om du har några sjalbarnare i din närhet är mitt hetaste tips
Användarens profilbild
Av loppatoppa
Säger som flera andra här: Gå på en sjalträff o känn o prova dig fram :)
Av Enid
Om du kan är det :tumup: att gå på sjalträff . Och VÅGA PROVA! Känn och klämm och knyt och titt och känn lite till.

Eftersom du frågade tänker jag berätta vad jag tycker också. Jag har haft två vanliga Hoppe och en tunn, de är alla tre bra sjalar men inte suveräna, jag gillar verkligen att det finns så många färger och att priset är överkomligt men de tjocka är lite för tjocka (för mig) och de tunna är för stumma. De vanliga Hoppe är däremot jättebra att sy MeiTai av, det blir underbara MeiTaier av dom som verkligen ÄR suveräna!
De två sjalar jag fastnat för är EasyCare och Ellevill Zara, de är rätt olika i struktur men båda är supersköna att bära i, så sköna att jag kan bära mina 13kg klump länge utan att det blir tungt (men efteråt händer det att jag får träningsvärk men när jag bär känns det inte ansträngande).

Att välja sjal efter utseende är ett jättebra råd! En sjal i fel färg kan vara hur skön som helst men den kommer inte bli lika använd som en i rätt färg (för en del är rätt färg en diskret färg, inte den de tycker är snyggast). Bara du vet vad som är rätt för dig.

Jag håller inte med om att man behöver en kortare sjal för att bära på ryggen men det är för att jag bara bär i omslutet på ryggen men enkelt kryss på magen. Hur lång sjal du behöver måste du nog prova dig fram till, som sagt: Gå på sjalträff.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?