Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej alla fina sb:are!
Jag bär min bebis på ryggen nästan jämnt när vi är ute och är supernöjd med det.
Läste igår en artikel om vådan av att låta sitt barn åka framåtvänt i vagn. En av farorna med det var att bebisen inte har ögonkontakt med sin förälder. Då tänkte jag på att man ju inte har ögonkontakt med den lille när han sitter på ryggen heller. Instinktivt känns det ändå som att han är trygg där och inte översköljs med intryck, men lite orolig blev jag ändå... :roll:
Nån som vet nåt mer om detta?
Din mamma skrev:Har man bebisen på ryggen så känner man hur bebisen mår. Man har kontakt och man kan prata, barnet känner dig. Jag tycker inte alls att det är samma sak. Därmed inte sagt att många bebisar säkert föredrar att bäras fram och ha ögonkontakt, men det är ju en fråga om att orka också.
Ja, precis.... Alternativet skulle ju vara att inte bära honom alls, för det är för tungt och för dåligt sikt att bära honom fram. Det skulle ju vara trist att sluta bära... :(
rödsammet skrev:
Din mamma skrev:Har man bebisen på ryggen så känner man hur bebisen mår. Man har kontakt och man kan prata, barnet känner dig. Jag tycker inte alls att det är samma sak. Därmed inte sagt att många bebisar säkert föredrar att bäras fram och ha ögonkontakt, men det är ju en fråga om att orka också.
Ja, precis.... Alternativet skulle ju vara att inte bära honom alls, för det är för tungt och för dåligt sikt att bära honom fram. Det skulle ju vara trist att sluta bära... :(
Jag tycker absolut inte att du ska sluta bära så länge ni trivs med det!
Kunde inte sagt det bättre själv! :tumup:

Dessutom är det ju lättare för ett barn som vill avskärma sig lite att göra det när det sitter på ryggen, med ansiktet alldeles nära bäraren, än när det sitter framåtvänd i en vagn!
Din mamma skrev:
rödsammet skrev:
Nej, det skulle aldrig falla mig in :wink: Men lite intressant ändå att man sett så tydliga negativa effekter av framåtvändning i vagn. Men ryggbärande är väl så ovanligt att man inte gjort studier på det kan jag tänka. Tänkvärda synpunkter från er båda dock! Tack!
rödsammet skrev:
Din mamma skrev:
rödsammet skrev:
Nej, det skulle aldrig falla mig in :wink: Men lite intressant ändå att man sett så tydliga negativa effekter av framåtvändning i vagn. Men ryggbärande är väl så ovanligt att man inte gjort studier på det kan jag tänka. Tänkvärda synpunkter från er båda dock! Tack!
Jag tror att nyckeln är just att man inte kan kommunicera i framåtvänd vagn, det kan man med barnet på ryggen. Men nog stämmer det att ryggbärande nog är för kufigt för att beforskas i nuläget :lol:
Jag håller med det som sagts, minupplevelse är att jag har god kontakt med barnet på ryggen mha kroppskontakten och närhet rent ljudmässigt, samt att barnet lätt kan kura ner sig i nacken vid "överbelastning".
Sofie skrev:Jag håller med det som sagts, minupplevelse är att jag har god kontakt med barnet på ryggen mha kroppskontakten och närhet rent ljudmässigt, samt att barnet lätt kan kura ner sig i nacken vid "överbelastning".
Precis! Barnet kan stänga in sig bakom bäraren när det känner att det får nog. Det finns inte alls samma möjlighet till det i framåtvänd vagn. Och man kan mycket lättare prata med varandra. Barnet har ju munnen nära bärarens öra och kan uppmärksamma en på olika saker.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?