- mån jan 11, 2010 12:45
Oj vad bra med så mycket svar. Tackar!
Att sätta henne som en groda funkar inte längre. Slutar med att hon i princip står i selen. Har haft benen hängande i sjalen oxå sen före jul.
Eg. skaffade jag manducan mest för att göra det lite lättare för min sambo att bära. Han är inte särskilt förtjust i att knyta sjal o om hedvig då dessutom är ledsen kanske man behöver plocka ur o i henne några gånger o man kan få lite känslan av att man har knytit fast henne i en tvångströja, vilket så klart inte heller tilltalar min sambo. I början ville hedvig knappt va hos honom. Tror att det delvis hade att göra med att han var lite nervös och ovan vid bäbisar. Har blivit mycket bättre nu och dom har roligt och mysigt vakentid iaf. Hedvig tycker eg inte ssk mycket om att va i sjalen när hon är vaken (hon är tämligen stabil i nacken så jag har satt henne framåtvänd kortare stunder o det har hon däremot gillat), utan den åker på när det är dax att sova o så dansar vi o trixar inomhus, eller går en promenad, vilket alltid får henne att komma till ro, väl instoppad under filt, tröja o jacka. Hon har röstresurser som få och ganska mycket temprament och lite tålamod, och hade jag inte haft sjalen undrar jag om jag skulle ha haft en kolikbäbis som aldrig skulle kommit till ro dagtid. Nu när gråten kommer funkar det ju alltid att i värsta fall pälsa på oss o hon har somnat i sin sjal innan vi har kommit ut (bor på fjärde vån o får ta att grannarna möter mej i trappan med ett fäktande skrikpaket innanför jackan) Hedvig vill sällan sova i vagn, o nu när det har varit kallt har jag inte ens försökt, eftersom man måste vara beredd att plocka upp o bära iaf. Innan hade jag BB under jackan som reserv. BB är eg det som har funkat bäst för min sambo att bära med, dock har han problem med ryggen, o vi har bara en gammal, enkel utan ryggplatta, så dumt att bära längre stunder för honom, eftersom den ju framkallar mer ryggont ganska snabbt.
Det blev en mindre uppsats om vårt bärande, som lite bakgrund till min manducafråga. Iaf har jag nu provat utan insatsen och med benen utanför, vilket funkade bra en stund när hon var glad o vaken. Sen skulle calle (sambon) försöka söva henne på det viset o då slutade det med gallskrik o att jag satte på mej sjalen... Antar att jag kommer fortsätta med min lilla sovande tjej i sjalen så får hon va med pappa vakentid (vilken ju blir längre o längre) o både han o manducan kanske passar bättre för sömn så småningom...
Imorgon kommer svärmor o ska vakta Hedvig när jag ska till tandläkaren, får se om det går att få på henne sjalen...
Oktoberflickan Hedvig -09 och juligossen Alvar -12
...har burits o/el bärs i moby wrap, BB, Bebina scorpio och Manduca