Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Alecsandra skrev:jag kanske ska få en liten vävstol av tomten :D hittade en hos svärisarna i helgen, jätteliten söt är den men har allt som en stor vävstol har. oj va med disktrasor jag ska väva :tumup:
tjoho!!! :vågen: :vågen: :vågen:
Av Britt
Idag minsann var jag i vävstugan i 4 timmar, så jag hann nästan väva en hel meter på mitt kuddtyg :vågen: . Snart halvvägs! Ska försöka komma ihåg kameran på onsdag kväll... Annars får jag väl fota några halvfärdiga (=omonterade) dukar, handdukar, bröddukar eller annat som jag knåpat ihop tidigare :wink: .
Användarens profilbild
Av melon
Britt skrev:Idag minsann var jag i vävstugan i 4 timmar, så jag hann nästan väva en hel meter på mitt kuddtyg :vågen: . Snart halvvägs! Ska försöka komma ihåg kameran på onsdag kväll... Annars får jag väl fota några halvfärdiga (=omonterade) dukar, handdukar, bröddukar eller annat som jag knåpat ihop tidigare :wink: .

å så spännande!!
Av Britt
Så här ser mina kuddar ut:
Bild
Detta blir kudde tre och fyra. Ett och två hade rosengång i vitt och smala ränder i tuskaft som var röda och svarta.
Närbild på rosengång i svart:
Bild
Jag har inte varit så noga i kanterna eftersom de ändå inte kommer att synas efter monteringen. Nu har jag haft mer bråttom att bli klar. Men den stora frågan är om jag blir det. Garnet, det röda, är slut :( och jag har en tredjedels kudde kvar innan jag kan ta ner alltihop. Och ikväll är det sista gången för terminen. Och jag är ensam hemma med Cecilia, så hon får väl vara med och så ser vi hur det går...
Nästa termin ska jag göra möbeltyg så att jag kan klä om ett par gamla stolar från 1800-talet. Hittade en jättefin vävnota som hette Ax och Humle och det kommer att bli helt sagolikt vackert :D .
Användarens profilbild
Av melon
Det ser jättefint ut!!! :love: Hoppas Cecilia är lugn ikväll så du hinner väva färdigt och klippa ner.

Ax och humle - det låter spännande! :vågen:
Av Britt
Det hade inte kommit något garn, fast de lovat att det skulle komma redan i måndags. Och jag ville inte ge mig på att varpa över 1200 trådar med en liten medhjälpare, så det blev inte gjort något annat än fikat igår :( . Men jag fick låna en nyckel till lokalen och när garnet kommer ska de ringa till mig, så kan jag gå dit när det kommit och göra klart på en tid som passar mig :) .
Av lilla trasdockan
Britt: riktigt snyggt de där :D

Måste själv försöka ta mej till vävstugan å väva klart mina kuddfodral, de vill ta ur varpen innan jul :shock: stress
Användarens profilbild
Av melon
Nu är det dags att skaka liv i den här gamla tråden! Det har ju hänt massor med roliga vävsaker. Jag har fått en liten golvvävstol från Göteborgs universitets slöjdinstitution, linafelicia har vävt världens finaste regnbågsmatta och Kharmion har börjat väva på en alldeles egen linnesjal.

Först ut i min nya vävstol var en väska av tidningspapper:

Bild

Bild
Bandet är vävt i bandgrind.

Det finns mer info och fler bilder på min blogg om nån är intresserad. Där finns också en liten tutorial om hur man väver i bandgrind.

Nu tänkte jag inspireras av linafelicias underbara matta och jag har redan varpat upp till en egen version.
Användarens profilbild
Av glis
Här är det stillsamt med vävandet, men vi som har nära till Borås måste tänka över hur vi skall göra med vävmässan på Åhaga 16-18 september. Jag är sugen...
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Här är det stillsamt med vävandet, men vi som har nära till Borås måste tänka över hur vi skall göra med vävmässan på Åhaga 16-18 september. Jag är sugen...
Bra att du kom ihåg det :vågen: jag glömde i mitt inlägg.

Jag ska dit, men har inte bokat mig på någon aktivitet. Magnus skulle egentligen jobba men han har fått en dagtidstjäbat så jag kan gå när som helst! Gamla kollegor från Värmland kommer ner och vi ska nog träffas.

Jag träffar gärna sjalbarnare där också :vågen:
Användarens profilbild
Av Grönöga
Åh jag ska också till vävmässan, deltar i projektet "klä dig i vävt". En sjalträff hade vart kul! Dock utan sjal och barn för min del..
Användarens profilbild
Av glis
Dorotea: jag tycker det är jättekul att dra på (jag tror att det är den tekniska termen) och skulle gärna vilja hjälpa dig men vet inte riktigt hur det funkar med bebis och så. Just nu är det nog fånigt att ens försöka.

Åhaga: Vilka dagar är vem där? Jag vill åka men måste skaffa barnvakt åt kisen, vilken dag får jag träffa er?
Användarens profilbild
Av tweed
Nu måste jag blåsa lite liv i den här tråden, det är vävning på schemat den här terminen och jag lär behöva bolla lite med några som kan :lol:
Har varit i Linköping må-to och startat upp vävningsterminen. Vi fick varpa och sätta upp en smal väv i tvåtrådigt ullgarn och väva en halsduk/sjal. Jag passade på att göra åt lite av mina växtfärgade garner :D
Nu ska vi jobba hemma till v 13 och hinna med att sätta upp:
En väv i vanlig mattvarp (tuskaft) som vi ska väva experimentellt i, så gärna tips på kuliga saker som man kan ha som inslag :D
En väv i 16/2, tätvarpad. På den ska vi göra varptryck och väva en bit, blir väl nån meter, gissar jag.
En väv utan vävstol, vävram eller liknande. Ska nog försöka komma på något passande för samarbete med träslöjden.
Användarens profilbild
Av melon
Å så roligt, Kvarnvik! Får ni väva det i vävstol i skolan eller har du tillgång till en hemma?

Jag älskar ju att väva med tidningspapper. Plast, chipspåsar, gamla vhs-band, presentband ja det finns ju massor med roligt material att stoppa i väven. Angående väva utan vävstol så gillar jag att väva på spik. Tex på drivved:

Bild
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 29
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?