Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vilken bra tråd, tack alla som delade med sig!
Funderar på att försöka mig på ärtpåsarna, det borde jag kunna fixa, tror jag.
Sen tyckte jag att läppceraten var bra, och de filtade tofflorna :-D

Är inte så pysslig av mig, men med inspirationen och alla tips härifrån borde det bli nåt. :-D
:hello: så gjorde jag med. Såg Knyttets fina påsar och snodde idén rakt av, tycker det är vansinnigt tråkigt att zick zacka, går mycket smidigare på overlocken och sen en stickning för hållbarhetens skull.
Knyttet & K skrev:
Sockertopp skrev:Knyttet - gjorde du en stickning runt hela på dina ärtpåsar?
Ja, det är stickning runt om hela.
Har tidigare år hört om de som gjort egna snöglobar (eller vad de nu heter :hmm: ) där man tar en glasburk limmar fast någon liten leksak i locket och häller glitter eller liknande + vatten i burken sätter på locket och vips så har man en liten snöglob.

Den detaljen jag inte kommer ihåg är dock att man skulle väl ha någon droppe av något slag i vattnet så inte glittret föll till botten så fort, någon som vet vad det är man droppar i ???
ernamalin skrev:Har tidigare år hört om de som gjort egna snöglobar (eller vad de nu heter :hmm: ) där man tar en glasburk limmar fast någon liten leksak i locket och häller glitter eller liknande + vatten i burken sätter på locket och vips så har man en liten snöglob.

Den detaljen jag inte kommer ihåg är dock att man skulle väl ha någon droppe av något slag i vattnet så inte glittret föll till botten så fort, någon som vet vad det är man droppar i ???
En droppe diskmedel!

Sen kan man ha barnolja har jag hört, fast då inte blandat med vatten förstås utan bara olja :)
ernamalin skrev:Har tidigare år hört om de som gjort egna snöglobar (eller vad de nu heter :hmm: ) där man tar en glasburk limmar fast någon liten leksak i locket och häller glitter eller liknande + vatten i burken sätter på locket och vips så har man en liten snöglob.

Enligt Martha Stewart http://www.marthastewart.com/good-things/snow-globes
ska man ha någon droppe glycerin i. Finns på apoteket tror jag...
Ett par snöglobstips (sedan syrran och mamma tillverkade för ett antal år sen): Använd denaturerat vatten i så riskerar ni inte att få slem eller så i vattnet efter ett tag. Om ni ska göra snöglobar av burkar och locket ska vara neråt så behövs ofta extra tätning i locket. Lägg en silikonsträng runt kanten innan ni skruvar åt. Välj silikon utan ättiksyra hälsar maken (kemisten) ;)
någon som har gjort grytunderlägg av kakelplattor?? vart hittar man färg så barnen kan måla på dom? vill helst ha pennor då det blir så mycket söl med pensel. och vart hittar man billigast textilpennor??
vamp1980 skrev:någon som har gjort grytunderlägg av kakelplattor?? vart hittar man färg så barnen kan måla på dom? vill helst ha pennor då det blir så mycket söl med pensel. och vart hittar man billigast textilpennor??
Jag har gjort, köpte penna porcelain eller vad den heter på Panduro (via nätet). De har också textilpennor, men om de är billigast där eller på annat håll har jag ingen aning om.
amöba skrev:Ett par snöglobstips (sedan syrran och mamma tillverkade för ett antal år sen): Använd denaturerat vatten i så riskerar ni inte att få slem eller så i vattnet efter ett tag. Om ni ska göra snöglobar av burkar och locket ska vara neråt så behövs ofta extra tätning i locket. Lägg en silikonsträng runt kanten innan ni skruvar åt. Välj silikon utan ättiksyra hälsar maken (kemisten) ;)

:tumup: tack för tips! tätning av locket har jag redan tänkt på men vad är denaturerat vatten? :hmm:
ernamalin skrev: :tumup: tack för tips! tätning av locket har jag redan tänkt på men vad är denaturerat vatten? :hmm:
Batterivatten, strykjärnsvatten... det finns lite olika varianter. Kan nog gå att hitta på exvis Ica Maxi eller så. Bensinstation kanske.
amöba skrev:
ernamalin skrev: :tumup: tack för tips! tätning av locket har jag redan tänkt på men vad är denaturerat vatten? :hmm:
Batterivatten, strykjärnsvatten... det finns lite olika varianter. Kan nog gå att hitta på exvis Ica Maxi eller så. Bensinstation kanske.
Eller ta vattnet från torktumlaren.
Amiechan skrev:Från den andra tråden plockar jag idén att sy ärtpåsar. Jättebra julklapp till min systerdotter! :vågen:

Winissas ärtpåsar anno 2008:
Bild
Ärtpåseidén som jag hittade i förra årets tråd :lol: är äntligen klar nu!

Bild
Mina ärtpåsar är inte så bulliga, men de blev fina ändå. Och så matchande påse till dem också! Tre små barn hoppas jag blir glada... :tumup: Varje barn får sin egen bokstav på en av påsarna såklart.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 32

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?